Кафедра прикладної радіоелектроніки

[RE-8] Контроль якості програмного забезпечення

Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)

Реквізити навчальної дисципліни

Рівень вищої освітиПерший (бакалаврський)
Галузь знаньG - Інженерія, виробництво та будівництво
СпеціальністьG5 - Електроніка, електронні комунікації, приладобудування та радіотехніка
Освітня програмаВсі ОП
Статус дисципліниВибіркова (Ф-каталог)
Форма здобуття вищої освітиОчна
Рік підготовки, семестрДоступно для вибору починаючи з 2-го курсу, весняний семестр
Обсяг дисципліни4 кред. (Лекц. 16 год, Практ. 30 год, Лаб. 0 год, СРС. 74 год )
Семестровий контроль/контрольні заходиЗалік
Розклад занятьhttps://schedule.kpi.ua
Мова викладанняУкраїнська
Інформація про керівника курсу / викладачів Лекц.: Нікітчук А. В.,
Практ.: Нікітчук А. В.,
Розміщення курсуhttps://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=5221

Програма навчальної дисципліни

1. Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання

Дисципліна формує у студентів розуміння принципів, методів і засобів забезпечення якості програмних систем, що використовуються у сучасній радіоелектронній апаратурі та комунікаційних пристроях.

Мета дисципліни — надати знання та практичні навички з оцінювання, контролю і підвищення якості програмного забезпечення впродовж його життєвого циклу.

Предмет вивчення — процеси, методології та інструменти забезпечення якості програмного забезпечення (моделі якості, метрики, тестування, стандарти, управління дефектами).

Після вивчення дисципліни студент повинен:

Знати:

  • основні поняття, моделі та фактори якості програмного забезпечення;
  • етапи життєвого циклу ПЗ і роль контролю якості на кожному з них;
  • особливості якісних вимог до ПЗ;
  • види, рівні та методи тестування;
  • методики гручної розробки програмного забезпечення;
  • інструменти для тестування, забезпечення якості та роботи в команді;
  • принципи побудови систем автоматизованого тестування.

Уміти:

  • планувати процес забезпечення якості для конкретного проєкту;
  • створювати тест-плани, тест-кейси, звіти про дефекти;
  • працювати в команді контролю якості;
  • застосовувати різні типи тестування та методи тест-дизайну;
  • документувати виявлені дефекти;
  • аналізувати код та оцінювати якість розробленого продукту.
  • використовувати інструменти для автоматизації тестування.

2. Пререквізити та постреквізити дисципліни (місце в структурно-логічній схемі навчання за відповідною освітньою програмою)

Пререквізити. Для успішного засвоєння курсу студент повинен мати базові знання з:

  • Інформатики.
  • Основ програмування.
  • Англійської мови.

Постреквізити. Набуті знання та навички можуть бути використані не лише для контролю якості програмного забезпечення, але й для забезпечення якості та надійності електронних пристроїв і систем на всіх етапах їх життєвого циклу. Отримані знання та навички використовуються в наступних освітніх компонентах:

3. Зміст навчальної дисципліни

  • Тема 1. Якість програмного забезпечення та характеристики вимог
  • Тема 2. Життєвий цикл програмного забезпечення
  • Тема 3. Рівні та види тестування
  • Тема 4. Планування та проектування тестування
  • Тема 5. Баг-репорти. Гнучкі методології розробки. Популярні інструменти
  • Тема 6. Автоматизоване тестування
  • Тема 7. Особливості тестування веб-додатків
  • Тема 8. Особливості тестування мобільних додатків

4. Навчальні матеріали та ресурси

Базова література

  1. Крепич С.Я., Співак І.Я. Якість програмного забезпечення та тестування: базовий курс / Тернопіль 2020.
  2. ДСТУ 2469-24. Сертифікація. Основні поняття, терміни, визначення.
  3. ДСТУ 2850-94. Програмні засоби ЕОМ. Показники і методи оцінювання якості.

Допоміжна література

  1. BLACK, Rex. Critical testing processes: plan, prepare, perform, perfect. Addison-Wesley Professional, 2004.
  2. BRAUDE, Eric J.; BERNSTEIN, Michael E. Software engineering: modern approaches. Waveland Press, 2016.
  3. DUSTIN, Elfriede; GARRETT, Thom; GAUF, Bernie. Implementing automated software testing: How to save time and lower costs while raising quality. Pearson Education, 2009.
  4. KANER, Cem; FALK, Jack; NGUYEN, Hung Q. Testing computer software. John Wiley & Sons, 1999.
  5. MCGREGOR, John D.; SYKES, David A. A practical guide to testing object-oriented software. Addison-Wesley Professional, 2001.

Інформаційні ресурси

  1. https://qalight.ua/

Навчальний контент

5. Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)

Заняття

Опис

Тема 1. Якість програмного забезпечення та характеристики вимог

Лекція 1

Вступ. Якість програмного забезпечення. Характеристики програмного забезпечення. Моделі та метрики якості. Життєвий цикл ПЗ. Вимоги та їх аналіз. Техніки тестування вимог.

ПР 1

Аналіз та тестування вимог

Тема 2. Життєвий цикл програмного забезпечення

Лекція 2

Життєвий цикл програмного забезпечення. Стадії циклу розробки. Типи та призначення моделей життєвого циклу. Помилки в програмному забезпеченні. Початок і завершення тестування.

ПР 2

Дефекти та їх життєвий цикл

Тема 3. Рівні та види тестування

Лекція 3

Аксіоми тестування. Принципи тестування. Рівні тестування. Види тестування. Класифікація видів тестування.

ПР 3

План тесту (Test plan)

Тема 4. Планування та проектування тестування

Лекція 4

Аксіоми тестування. Принципи тестування. Рівні тестування. Види тестування. Класифікація видів тестування.

ПР 4

Тестові випадки (Test cases)

Тема 5. Баг-репорти. Гнучкі методології розробки. Популярні інструменти

Лекція 5

Звіт про дефект (Баг-репорт). Гнучкі методології розробки (Agile): Scrum; Kanban. Популярні інструменти та системи управління.

ПР 5

Формування та розміщення звітів про дефекти у системі відстеження помилок

Тема 6. Автоматизоване тестування

Лекція 6

Порівняння мануального та автоматизованого тестування.  Модульне тестування. Підхід до написання тестів - ААА (Arrange-Act-Assert). Атрибути та методи NUnit.

ПР 6

Автоматизація тестування коду з використанням фреймворку nUnit (модульне тестування)

Тема 7. Особливості тестування веб-додатків

Лекція 7

Особливості тестування веб-додатків. Інструменти розробника в браузері. Автоматизація тестування за допомогою Selenium.

ПР 7

Автоматизація тестування веб-додатків з використанням Selenium WebDriver

Тема 8. Особливості тестування мобільних додатків

Лекція 8

Аспекти розробки та тестування мобільних додатків. Класифікація тестування мобільних додатків. Інструменти для автоматизації тестування мобільних додатків.

ПР 8

Автоматизація тестування мобільних додатків з використанням інструментів Appium та Android SDK

6. Самостійна робота студента

1. На протязі семестру:

  • Вивчення лекційного матеріалу.
  • Опрацювання літературних джерел.
  • Відповіді на запитання для самоперевірки та проходження тестів.

2. На протязі тижня перед запланованою датою:

  • Підготовка до виконання практичних робіт.
  • Підготовка до написання контрольної роботи.
  • Підготовка до виконання домашньої контрольної роботи.
  • Підготовка до заліку.

Політика та контроль

7. Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)

Правила відвідування занять:

  • для лекцій та практичних - відвідування занять (відеоконференцій Zoom) за розкладом;
  • допускається самостійне вивчення матеріалу за допомогою записів лекцій та інших матеріалів розміщених у відповідному дистанційному курсі;
  • допускається виконання практичних завдань в асинхронному режимі.

Правила поведінки на заняттях:

  • на заняттях необхідно використовувати мережу Інтернет для: виконання завдань в дистанційному курсі; ознайомлення з наведеними посиланнями; доступу до сучасних впорядкованих джерел інформації;
  • допускається використання мобільних телефонів, ноутбуків та іншої техніки.

Правила виконання практичних робіт:

  • у разі виникнення у викладача запитань до отриманих результатів - необхідно усно пройти процедуру захисту (відповісти на запитання);
  • вчасним вважається проходження процедури захисту на занятті присвяченому роботі або на наступному за розкладом.

Правила призначення заохочувальних балів:

  • заохочувальні бали призначаються за виконання зазначених в роботах додаткових завдань.

Правила призначення штрафних балів:

  • штрафні бали можуть призначатися за невчасну здачу/захист практичних робіт.

Політика дедлайнів та перескладань:

  • проходження тестів, контрольних та здача практичних робіт виконується до останнього в семестрі заняття з дисципліни.

8. Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)

  • Поточний контроль: опитування (тест) за темами лекцій (16 балів), виконання практичних робіт (64 бали), МКР (10 балів), ДКР (10 балів).
  • Календарний контроль: провадиться двічі на семестр як моніторинг поточного стану виконання вимог силабусу.
  • Семестровий контроль: залік.
  • Умови допуску до семестрового контролю: семестровий рейтинг більше 60 балів.
Таблиця відповідності рейтингових балів оцінкам за університетською шкалою
Кількість балівОцінка
100-95Відмінно
94-85Дуже добре
84-75Добре
74-65Задовільно
64-60Достатньо
Менше 60Незадовільно
Не виконані умови допускуНе допущено

9. Додаткова інформація з дисципліни (освітнього компонента)

Опис матеріально-технічного та інформаційного забезпечення дисципліни

Заняття проводяться онлайн, за допомогою платформи Zoom. Практичні роботи виконуються на власних ПК або на ПК в комп’ютерних лабораторіях кафедри.




Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):
Складено Нікітчук А. В.;
Ухвалено кафедрою ПРЕ (протокол № 06/2025 від 25.06.2025 )
Погоджено методичною комісією факультету/ННІ (протокол № 06/2025 від 26.06.2025 )