Кафедра біомедичної інженерії |
Рівень вищої освіти | Перший (бакалаврський) |
Галузь знань | 16 - Хімічна та біоінженерія |
Спеціальність | 163 - Біомедична інженерія |
Освітня програма | 163Б МІ - Медична інженерія (ЄДЕБО id: 28920)163Б МІ+ - Медична інженерія (ЄДЕБО id: 58753) |
Статус дисципліни | Нормативна |
Форма здобуття вищої освіти | Очна |
Рік підготовки, семестр | 2 курс, весняний семестр |
Обсяг дисципліни | 4,5 кред. (Лекц. 36 год, Практ. 36 год, Лаб. 0 год, СРС. 63 год ) |
Семестровий контроль/контрольні заходи | Залік |
Розклад занять | https://rozklad.kpi.ua |
Мова викладання | Українська / Англійська |
Інформація про керівника курсу / викладачів | Лекц.: Тарасова Л. Д., Практ.: Тарасова Л. Д., СРС.: Тарасова Л. Д. |
Розміщення курсу | https://do.ipo.kpi.ua/user/index.php?id=4248 |
Навчальна дисципліна «Механіка» відіграє суттєву роль в підготовці бакалаврів за спеціальністю 163 «Біомедична інженерія». Вивчення дисципліни сприяє розвитку інженерного мислення і дозволяє використовувати підходи, методи і знання з механіки при оволодінні іншими дисциплінами спеціального профілю, закладає фундамент для фахових компетентностей.
Навчальна дисципліна вивчає основні поняття і закони теоретичної механіки та їх наслідки; рух матеріальних тіл, взаємодію між ними, а також умови рівноваги систем тіл; способи визначення кінематичних і динамічних характеристик механічних систем, твердих тіл та окремих точок тіла; основні поняття та означення з опору матеріалів; методику застосування теоретичного апарату механіки при розв’язанні практичних завдань біомедичної інженерії.
Метою навчальної дисципліни є формування у студентів компетентностей у відповідності до освітньо-професійної програми «Медична інженерія».
Відповідно до освітньо-професійних програм (ОПП) першого «бакалаврського» рівня вищої освіти після вивчення дисципліни студенти мають набути наступних компетентностей:
ІК - Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у біомедичній інженерії або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів хімічної, біологічної та медичної інженерії, і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.
ФК 4 - Здатність забезпечувати технічні та функціональні характеристики систем і засобів, що використовуються в медицині та біології (при профілактиці, діагностиці, лікуванні та реабілітації).
ФК 6 - Здатність ефективно використовувати інструменти та методи для аналізу, проектування, розрахунку та випробувань при розробці біомедичних продуктів і послуг.
ФК 9 - Здатність ідентифікувати, формулювати і вирішувати інженерні проблеми, пов’язані з взаємодією між живими і неживими системами.
Згідно ОПП в результаті засвоєння навчальної дисципліни студенти мають продемонструвати наступні програмні результати навчання:
ПРН 1 - Застосовувати знання основ математики, фізики та біофізики, біоінженерії, хімії, інженерної графіки, механіки, опору та міцності матеріалів, властивості газів і рідин, електроніки, інформатики, отримання та аналізу сигналів і зображень, автоматичного управління, системного аналізу та методів прийняття рішень на рівні, необхідному для вирішення задач біомедичної інженерії.
ПРН 8 - Розуміти теоретичні та практичні підходи до створення та керування медичним обладнанням та медичною технікою.
ПРН 19 - Володіння інженерними методами розрахунку елементів приладів і систем медичного призначення, сучасними методами перевірки на експериментальну цілісність і працездатність біотехнічних систем та визначення їх характеристик, методами вибору класичних і новітніх конструкційних матеріалів, а також засобів проектування пристроїв, приладів і систем медико-біологічного призначення.
В структурно-логічних схемах освітньо-професійних програм підготовки фахівця першого (бакалаврського) рівня вищої освіти навчальна дисципліна «Механіка» входить до переліку нормативних дисциплін циклу професійної підготовки, спрямованих на формування фахових компетентностей фахівця.
Пререквізити – навчальна дисципліна викладається в 4-му семестрі 2-го курсу навчання з ОПП першого (бакалаврського) рівня вищої освіти та базується на знаннях з дисциплін: «Вища математика», «Фізика-1», «Інженерна та комп’ютерна графіка», «Матеріалознавство та конструкційні матеріали».
Постреквізити - теоретичні знання та практичні навички, що отримані під час вивчення навчальної дисципліни «Механіка», є підґрунтям для опанування наступних дисциплін: «Біомедична механіка», «Лікувальна медична техніка», «Розробка та експлуатація фізіотерапевтичних медичних приладів».
Розділ 1. Статика твердого тіла
Тема 1.1. Введення в механіку. Основні поняття статики.
Тема 1.2. Плоска система сил.
Тема 1.3. Довільна система сил.
Розділ 2. Кінематика
Тема 2.1. Плоский рух твердого тіла.
Тема 2.2. Складний рух точки та твердого тіла.
Тема 2.3. Сферичний рух твердого тіла
Розділ 3. Динаміка
Тема 3.1. Загальні теореми динаміки.
Тема 3.2. Теорема про змінення кінетичної енергії механічної системи.
Тема 3.3. Аналітична механіка
Розділ 4. Опір матеріалів
Тема 4.1. Загальні положення. Напружений стан.
Тема 4.2. Зсув і кручення.
Тема 4.3. Деформація згину.
Для підготовки до лекційних та практичних занять, модульної контрольної роботи, індивідуального завдання (РГР), самостійної роботи тощо використовується базова та додаткова література (надалі – література). Література, яку треба використовувати для опанування дисципліни, опрацьовується студентами самостійно із застосуванням інтернет-ресурсів. В умовах дистанційного навчання можна готуватись за допомогою розміщеної в е-вигляді літературою на платформі «Сікорський», курс «Механіка».
4.1. Базова література
4.2. Додаткова література:
Для вивчення дисципліни заплановано проведення 18 лекційних та 18 практичних занять (ПЗ), під час яких заплановано виконання модульної контрольної роботи та заліку.
Під час вивчення навчального матеріалу застосовуються наступні методи навчання:
Лекційні заняття проходять з використанням пояснювально-ілюстративного методу, методу проблемного викладу, інтерактивного методу, який використовується для встановлення діалогу з аудиторією.
Практичні заняття проходять з використанням:
1) Репродуктивного методу, завдяки якому студенти закріплюють вивчений теоретичний матеріал та навчаються використовувати його в конкретних задачах.
2) Частково-пошукового, або евристичного методу, який навчає пошуку вірних шляхів та методів розв’язування задач.
3) Інтерактивного методу, який використовується під час практичних занять для залучення студентів у процеси розв’язання задач та теоретичні факти, які для цього використовуються.
4) Презентація та обговорення отриманих результатів передбачає використання проблемного та інтерактивного методів навчання.
Нижче наведено розподіл аудиторних годин за темами курсу та календарний план їх проведення.
Назви розділів і тем |
Лекції |
Практичні заняття |
Оцінювання практичних занять (ПЗ) |
||
Тижні навчання |
Години |
Тижні навчання |
Години |
||
Розділ 1. Статика твердого тіла |
|
|
|
|
|
Тема 1.1. Введення в механіку. Основні поняття статики. |
1-2 |
4 |
1-2 |
4 |
ПЗ 1, ПЗ 2 |
Тема 1.2. Плоска система сил. |
3-4 |
4 |
3-4 |
4 |
ПЗ 3, ПЗ 4 |
Тема 1.3. Довільна система сил. |
5-6 |
4 |
5-6 |
4 |
ПЗ 5, ПР 6 |
Розділ 2. Кінематика |
|
|
|
|
|
Тема 2.1. Плоский рух твердого тіла. |
7-8 |
4 |
7-8 |
4 |
ПЗ 7, ПР 8 |
Тема 2.2. Складний рух точки та твердого тіла. |
9 |
2 |
9 |
2 |
ПЗ 9 |
Тема 2.3. Сферичний рух твердого тіла |
10 |
2 |
10 |
2 |
ПЗ 10 |
Розділ 3. Динаміка |
|
|
|
|
|
Тема 3.1. Загальні теореми динаміки. |
11-12 |
4 |
11-12 |
4 |
ПЗ 11, ПЗ 12 |
Тема 3.2. Теорема про змінення кінетичної енергії механічної системи. |
13 |
2 |
13 |
2 |
ПЗ 13 |
Тема 3.3. Аналітична механіка |
14 |
2 |
14 |
2 |
ПЗ 14 |
Розділ 4. Опір матеріалів |
|
|
|
|
|
Тема 4.1. Загальні положення. Напружений стан. |
15 |
2 |
15 |
2 |
ПЗ 15
|
Тема 4.2. Зсув і кручення. |
16 |
2 |
16 |
2 |
ПЗ 16 |
Тема 4.3. Деформація згину |
17-18 |
4 |
17 |
2 |
ПЗ 17 |
Модульна контрольна робота |
|
|
17 |
2 |
МКР |
Розрахунково-графічна робота |
|
|
16-17 |
|
РГР |
Залік |
|
|
18 |
(2) |
|
Всього годин |
|
36 |
|
36 |
|
Відповідність методів навчання та оцінювання відображені в рейтинговій системі оцінювання, яка передбачає: захист звітів з практичних занять, модульну контрольну роботу, розрахунково-графічну роботу та підсумковий залік.
5.1. Лекційні заняття
Назва теми лекції та перелік основних питань
1. Введення в статику
Об’єкти дослідження механіки: матеріальна точка, абсолютно тверде тіло, механічна система. Основні означення статики. Сила. Проекції сили на вісь і площину. Аналітичний метод задання сил. Аксіоми статики. В’язі та їх реакції. Аксіома про в’язі.
2. Момент сили
Алгебраїчний момент сили відносно точки. Момент сили відносно точки як вектор. Теорема про момент рівнодійної системи збіжних сил. Момент сили відносно осі. Теорема про момент рівнодійної відносно осі (теорема Варіньона).
3.Система збіжних сил
Геометричний і аналітичний способи визначення рівнодійної системи збіжних сил. Геометричні і аналітичні умови рівноваги системи збіжних сил. Плоска система збіжних сил і умови її рівноваги. Теорема про три сили.
4. Система паралельних сил
Пари сил і момент пари. Основні властивості пари. Еквівалентні пари. Теорема про додавання пар. Умова рівноваги плоскої системи пар. Рівнодійна двох паралельних нерівних сил одного напрямку і протилежних напрямків. Центр ваги твердого тіла. Методи визначення координат центрів ваги однорідних тіл.
5. Довільна система сил
Основна теорема статики. Можливі випадки приведення системи сил. Властивості головного вектора і головного моменту. Умови рівноваги просторової і плоскої системи довільних сил. Три форми умови рівноваги плоскої довільної системи сил. Методика розв'язання задач статики. Співвідношення між головними моментами відносно двох центрів приведення
6. Рівновага тіл за наявності сил тертя
Рівновага за наявності сил тертя ковзання. Відмінність сили тертя від інших реакцій в’язей. Закон Кулона. Кут тертя і конус тертя. Рівновага за наявності сил тертя кочення. Момент і коефіцієнт тертя кочення. Рівновага твердих тіл за наявності тертя гнучких тіл. Формула Ейлера.
7. Кінематика точки. Найпростіші рухи твердого тіла
Основна задача кінематики. Механізми, як основні об’єкти кінематики. Поступальний рух. Обертання тіла навколо нерухомої осі. Кутова швидкість, кутове прискорення тіла Формула Ейлера для визначення векторів швидкості та прискорення точок тіла. Кінематичні передачі. Механічні передачі
8. Плоский рух твердого тіла
Визначення швидкості точки плоскої фігури. Теорема про проекції швидкостей двох точок плоскої фігури. Миттєвий центр швидкостей (МЦШ). Способи знаходження МЦШ. Розподіл швидкості точок плоскої фігури відносно МЦШ. Визначення прискорення довільної точки плоскої фігури. Поняття про миттєвий центр прискорень і визначення його положення. Плоский рух механізмів.
9. Складний рух матеріальної точки
Поняття про абсолютний, переносний та відносний рух. Формула Бура. Теорема про додавання швидкостей. Теорема про складання прискорень (теорема Коріоліса). Прискорення Коріоліса та його властивості. Правило М.Є. Жуковського.
10. Сферичний рух тіла
Ступені вільності при сферичному русі тіла. Рівняння сферичного руху тіла. Кути Ейлера. Теорема Ейлера-Д’аламбера. Кутова швидкість та прискорення тіла при сферичному русі. Рух вільного твердого тіла. Складений рух твердого тіла. Окремі випадки. Обертальний рух навколо паралельних осей і осей, що перетинаються.
11. Загальні теореми динаміки. Частина 1
Основні аксіоми динаміки. Перша і друга задачі динаміки точки. Теорема про рух центру мас системи та її наслідки. Кількість руху матеріальної точки. Імпульс сили. Кількість руху механічної системи. Теорема про зміну кількості руху матеріальної точки в диференціальній та інтегральній формі. Теорема про зміну кількості руху механічної системи та її наслідки.
12. Загальні теореми динаміки. Частина 2
Кінетичний момент точки відносно центру та осі. Теорема про змінення кінетичного моменту точки та її наслідки. Кінетичний момент механічної системи відносно центру та осі. Диференціальна форма теореми про змінення кінетичного моменту механічної системи та її наслідки. Кінетичний момент твердого тіла відносно осі. Диференціальне рівняння обертання твердого тіла навколо нерухомої осі. Момент інерції тіла. Теорема про паралельні осі.
13. Кінетична енергія. Робота сил
Кінетична енергія однорідного тіла та механічної системи при плоскому русі (теорема Кенінга). Теорема про змінення кінетичної енергії механічної системи. Окремі випадки. Робота активних сил і моментів, при плоскому русі механічної системи. Робота сил тертя при ковзанні та при коченні тіла. Робота змінної сили на прямолінійному переміщенні та робота змінного крутного моменту, прикладеного до тіла, що обертається.
14. Основи аналітичної механіки
Принцип Д’аламбера. Визначення сил інерції для різних випадків руху точок і тіл. Головний вектор сил і головний момент сил інерції системи. Принцип можливих переміщень. Загальне рівняння динаміки системи. Рівняння руху системи в узагальнених координатах. Рівняння Лагранжа ІІ роду і його використання для дослідження руху механічної системи.
15. Опір матеріалів. Загальні положення
Основні гіпотези та припущення. Метод перерізів і його можливості. Класифікація простих видів деформації. Епюри. Вантажні ділянки і характерні перерізи. Принцип побудови епюр для балок за характерними перерізами. Перевірка правильності побудови епюр. Правила знаків. Напруження і деформації при розтягу-стиску. Закон Гука. Характеристики пружності, міцності, пластичності. Допустимі напруження.
16. Основи теорії напруженого стану
Вектор напруження та його складові. Поняття про тензор напруження. Формули Коши. Закон парності дотичних напружень. Головні нормальні напруження. Види напруженого стану. Принцип суперпозиції. Узагальнений закон Гука. Напруження на похилених площадках, правила знаків. Виведення основних формул та їх аналіз.
17. Зсув і кручення
Напруження і деформації при зсуві. Закон Гука при чистому зсуві. Потенційна енергія деформації. Розрахункові формули. Перевірка міцності при чистому зсуві. Напруження і деформації при крученні. Розподіл дотичних напружень в поперечному перерізі вала. Розрахункові формули на міцність і жорсткість. Визначення напружень, при яких відбувається руйнування.
18. Деформація згину
Диференціальні залежності при згині. Основні закономірності при побудові епюр. Характерні перерізи. Алгоритм побудови епюр за характерними перерізами. Правила знаків для поперечних сил і згинальних моментів. Епюри внутрішніх силових факторів для стержневих систем при поперечному згині. Нормальні напруження при чистому згині. Умови міцності при згині.
5.2. Практичні заняття
Теми практичних занять (ПЗ)
Платформа дистанційного навчання
Для кращого засвоєння матеріалу навчальної дисципліни в період дистанційної роботи, використовується електронна пошта, платформа дистанційного навчання «Сікорський» та ZOOM, за допомогою яких:
Самостійна робота передбачає: підготовку до лекційних та практичних занять, виконання завдань за тематикою практичних занять, підготовку до модульної контрольної роботи, розрахунково-графічної роботи, заліку.
Теми для самостійного опрацювання – не заплановані
6.1. Підготовка до лекційних та практичних занять. Для підготовки до лекційних та ПЗ студенту необхідно опрацювати заплановану базову та допоміжну літературу, рекомендовані джерела та підготувати матеріал для його обговорення на заняттях. На це студенту виділяється 13 годин СР.
6.2. Виконання завдань за тематикою практичних занять. На проведення розрахунків і оформлення результатів ПЗ відводиться 30 години СР.
6.3. Модульна контрольна робота. На підготовку до МКР відводиться 4 години СР.
6.4. Розрахунково-графічна робота. На підготовку та оформлення РГР відводиться 10 годин СР. Тему РГР студент повинен обрати та ухвалити у викладача не пізніше 4 тижня від початку навчального семестру. Терміни подання РГР викладачу не пізніше 17 тижня. Захист РГР планується на позаплановому занятті в термін з 17 по 18 тиждень.
6.5. Залік. Залік проводиться на останньому практичному занятті, після виконання завдань ПЗ, модульної контрольної роботи та захисту індивідуального завдання (РГР). За результатами набраних рейтингових балів за семестр здобувач отримує залік без додаткових випробувань, якщо сума набраних балів не менша 60. Здобувачі, які виконали всі умови допуску до заліку та мають рейтингові бали від 40 до 59, або бажають підвищити свій результат – складають залікову контрольну роботу або проходять співбесіду за заліковими питаннями. На підготовку до заліку відводиться 6 годин СР. У період дистанційного навчання залік може бути проведений згідно графіку занять за допомогою платформи для проведення онлайн-зустрічей Zoom.
№ з/п |
Види самостійних робіт |
Кіль-ть годин |
1 |
Підготовка до лекційних та практичних занять |
13 |
2 |
Виконання завдань за тематикою практичних занять |
30 |
3 |
Підготовка до модульної контрольної роботи |
4 |
4 |
Виконання розрахунково-графічної роботи |
10 |
5 |
Залік |
6 |
Разом |
63 |
Одним з основних видів самостійної роботи під час опанування навчальної дисципліни «Механіка» є виконання розрахунково-графічної роботи. Розрахунково-графічна робота виконується згідно з вимогами, у термін, зазначений викладачем.
Основна ціль розрахунково-графічної роботи – вирішення практичних задач з використанням засвоєного на лекціях та (або) вивченого самостійно теоретичного матеріалу та практичних навичок, отриманих при виконанні практичних робіт. Основну частину РГР складають розрахунки та графічний матеріал (схеми, графіки, векторні діаграмами, гістограмами тощо). Студент виконує РГР тільки на погоджену з викладачем тему.
Приблизна тематика розрахунково-графічної роботи:
...
7.1. Заохочувальні та штрафні бали
Заохочувальні бали |
Штрафні бали |
||
Критерій |
Ваговий бал |
Критерій |
Ваговий бал |
Активна участь в ході усних опитувань |
1 бал (за кожне ЛЗ) |
Несвоєчасне виконання завдань ПЗ |
-1 бал |
Проходження дистанційних курсів за темами, які узгоджені з викладачами |
5 балів |
Несвоєчасне виконання та здача розрахунково-графічної роботи |
Від -2 до -16 балів залежить від терміну здачі) |
Оформлення наукової роботи для часті у конкурсі студентських наукових робіт |
10 балів |
|
|
Написання тез, статті, участь у міжнародних, всеукраїнських та/або інших заходах або конкурсах за тематикою навчальної дисципліни |
5 балів |
|
|
Однак, згідно положення https://osvita.kpi.ua/node/37 п.2.7, сума заохочувальних/ штрафних балів не може перевищувати 10% рейтингової шкали
7.2. Правила відвідування занять
Відвідування лекційних занять не є обов’язковим. Відвідування практичних занять є бажаним, оскільки на них стисло викладається теоретичний матеріал, оцінюється рівень його засвоєння в ході усного опитування, розвиваються уміння і навички, необхідні для виконання завдань в рамках самостійної роботи.
Система оцінювання орієнтована на отримання балів за активність студента, а також виконання завдань, що здатні розвинути практичні уміння та навички.
7.3. Правила виконання індивідуального завдання
Основна ціль розрахунково-графічної роботи – вирішення практичних задач з використанням засвоєного на лекціях та (або) вивченого самостійно теоретичного матеріалу та практичних навичок, отриманих при виконанні практичних робіт.
РГР виконується у вигляді розрахунків, що супроводжуються поясненнями та графічним матеріалом (розрахункові схеми, графіки, векторні діаграмами, гістограмами тощо).
Титульний аркуш РГР повинен мати такий зміст: назва університету; назва факультету; назва кафедри; назва спеціальності, назва освітньо-професійної програми, назва навчальної дисципліни; тема РГР; прізвище та ім’я студента, курс, номер академічної групи, рік.
За титульним аркушем слідує детальний план (зміст) РГР, в якому треба виділити вступ, розділи основного змісту (основні теми, що будуть розглядатися), їх підрозділи (за потребою), висновок, список використаних джерел. У змісті праворуч позначаються номери сторінок початку кожного питання. Кожен розділ починається з нової сторінки.
Загальний обсяг РГР, в залежності від обраної теми, може варіюватися від 15 до 30 сторінок основного тексту (за узгодженням з викладачем). Обсяг РГР визначається вмінням студента стисло і водночас вичерпно пояснити та проаналізувати отриману інформацію.
РГР оцінюється за критеріями: наявності всіх необхідних структурних елементів; логічності та змістовність подання матеріалу; послідовність і правильність розрахунків; відповідність вимогам до оформлення.
Граничний термін подання РГР на перевірку: 16-17-й тиждень навчання. Захист РГР проводиться на 16-18 тижнях. РГР не перевіряється на плагіат, але повинна відповідати вимогам академічної доброчесності. У разі виявлення академічної недоброчесності, робота анулюється і не перевіряється.
7.4. Політика крайніх термінів та перескладань
Практичні роботи, що подаються на перевірку з порушенням терміну виконання, але до терміну виставлення поточної атестації (або заліку / екзамену), оцінюються зі штрафними балами.
Практичні роботи, що подаються на перевірку з порушенням терміну виконання та після терміну виставлення поточної атестації (або заліку / екзамену), не оцінюються.
Пропущення написання модульної контрольної роботи не відпрацьовується.
РГР, що подається на перевірку з порушенням терміну виконання, оцінюється зі штрафними балами.
7.5. Процедура оскарження результатів контрольних заходів
Студенти мають можливість підняти будь-яке питання, яке стосується процедури контрольних заходів та очікувати, що воно буде розглянуто згідно із наперед визначеними процедурами.
Студент має право оскаржити результати контрольного заходу згідно затвердженого положення Про апеляції в КПІ імені Ігоря Сікорського (затверджено наказом №НОН/128/2021 від 20.05.2021 р.) - https://osvita.kpi.ua/index.php/node/182
7.6. Дистанційне навчання
Дистанційне навчання відбувається через Платформу дистанційного навчання «Сікорський».
Дистанційне навчання через проходження додаткових он-лайн курсів за певною тематикою допускається за умови погодження зі студентами. У разі, якщо невелика кількість студентів має бажання пройти он-лайн курс за певною тематикою, вивчення матеріалу за допомогою таких курсів допускається, але студенти повинні виконати всі завдання, які передбачені у навчальній дисципліні.
Список курсів пропонується викладачем після виявлення бажання студентами (оскільки банк доступних курсів поновлюється майже щомісяця).
Студент надає документ, що підтверджує проходження дистанційного курсу (у разі проходження повного курсу) або надає виконані завдання з дистанційного курсу та за умови проходження усної співбесіди з викладачем за пройденими темами може отримати оцінки за контрольні заходи, які передбачені за вивченими темами (експрес-контрольні / тестові завдання).
Виконання практичних занять та РГР, здійснюється під час самостійної роботи студентів у дистанційному режимі (з можливістю консультування з викладачем через електронну пошту, соціальні мережі).
7.7. Навчання іноземною мовою
Навчання англійською мовою здійснюється лише для студентів-іноземців. За бажанням студентів, допускається вивчення матеріалу за допомогою англомовних онлайн-курсів за тематикою, яка відповідає тематиці конкретних занять.
7.8. Політика університету
Академічна доброчесність
Політика та принципи академічної доброчесності визначені у розділі 3 Кодексу честі Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського». Детальніше: https://kpi.ua/code
Норми етичної поведінки
Норми етичної поведінки студентів і працівників визначені у розділі 2 Кодексу честі Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського». Детальніше: https://kpi.ua/code
Поточний контроль: здійснюється під час навчальних занять і має на меті перевірити рівень підготовки студентів до навчальних занять. Під час практичних занять проводиться виконання та захист звітів з ПЗ, а також експрес-контроль / тестові завдання на лекційних заняттях. Модульна контрольна робота. Виконання та захист індивідуального завдання (РГР).
Календарний контроль: провадиться двічі на семестр як моніторинг поточного стану виконання вимог силабусу. Є два можливих результати календарного контролю: атестований (а) та неатестований (н/а). Результат залежить від кількості набраних балів на момент проведення календарного контролю. В РСО зазначається необхідна кількість балів для атестації під час першого та другого календарного контролю.
Критерії |
Перша атестація |
Друга атестація |
|
---|---|---|---|
Термін атестації |
8-ий тиждень |
14-ий тиждень |
|
Поточний рейтинг |
≥ 10,5 балів* |
≥ 19, 5 балів* |
|
Умови отримання атестації |
Звіти з ПЗ №№ 1-7 |
+ |
+ |
Звіти з К3 №№ 8-13 |
– |
+ |
|
МКР |
– |
– |
|
Розрахунково-графічна робота |
Готовність не менше 25% |
Готовність не менше 80% |
*- 60% від результатів «Ідеального студента»
Семестровий контроль: залік
Оцінювання та контрольні заходи
Система оцінювання контрольних заходів:
№ з/п |
Контрольний захід |
% |
Ваговий бал |
Кіл-ть |
Всього |
1 |
Виконання та захист ПЗ |
42,5 |
2,5 |
17 |
42,5 |
2 |
Модульна контрольна робота |
17,5 |
17,5 |
1 |
17,5 |
3 |
Розрахунково-графічна робота |
40 |
40 |
1 |
40 |
|
Всього |
100 |
1. Виконання та захист звітів з практичних занять
Заплановано 17 практичних занять. Ваговий бал ПЗ – 2,5 бали.
Максимальна кількість балів за звіти ПЗ – 2,5 балів х 17 звітів = 42,5 балів.
Критерій оцінювання звіту
«Відмінно»: робота виконана безпомилково, в повному обсязі, при захисті продемонстровані повні і міцні знання відповідного матеріалу. Звіт надано своєчасно та дотримано усіх вимог до його оформлення. |
2,5-2,3 бали |
«Добре»: в роботі допущені несуттєві неточності, при захисті продемонстровані знання відповідного матеріалу з несуттєвими неточностями. Звіт надано своєчасно та дотримано усіх вимог до його оформлення. |
2,2-1,9 балів |
«Достатньо»: робота містить деякі помилки, які допущені через недбалість і відсутність сталих навичок, при захисті відповідного матеріалу відповідь студента неповна або містить неточну відповідь на теоретичні питання. Звіт надано несвоєчасно, без дотримання усіх вимог до його оформлення. |
1,8-1,5 балів |
«Незадовільно»: в роботі допущені принципові помилки, неповний (невірний)розрахунок, неповна або неточна (невірна) відповідь на теоретичні питання. Звіт з роботи не здано і не захищено без поважної причини. |
0 балів |
2. Модульна контрольна робота
Ваговий бал МКР – 17,5 балів.
Критерій оцінювання МКР
«Відмінно»: відповіді повні та правильні (не менше за 90% потрібної інформації) |
17,5-16 балів |
«Добре»: достатньо повні відповіді (не менше за 75% потрібної інформації) |
15-13 балів |
«Достатньо»: неповні відповіді (не менше за 60% потрібної інформації) |
12 – 10,5 балів |
«Незадовільно»: відповіді відсутні або невірні (менше за 60% потрібної інформації) |
0 балів
|
3. Розрахунково-графічна робота
Ваговий бал – 40 балів.
РГР оцінюється за критеріями: наявності всіх необхідних структурних елементів; логічності та змістовність подання матеріалу; послідовність і правильність розрахунків; відповідність вимогам до оформлення.
Критерій оцінювання складових РГР
«Відмінно»: перераховані основні вимоги до складових РГР повністю виконано (не менше 90%) |
40-36 балів |
«Добре»: основні вимоги до складових РГР виконано з зауваженнями (не менше 75%) |
35-30 балів |
«Достатньо»: основні вимоги до складових РГР не всі виконано (не менше 60%) |
29-24 балів |
«Незадовільно»: основні вимоги до складових РГР не виконано |
0 балів |
Для того, щоб отримати найвищий рейтинг, студенту потрібно: своєчасно виконувати, оформлювати та захищати звіти з ПЗ і РГР та МКР.
Студент може оскаржити оцінку викладача, подавши відповідну скаргу викладачу не пізніше наступного дня після ознайомлення студента з виставленою оцінкою. Скарга розглядатиметься за процедурами, встановленими університетом.
Умови допуску до семестрового контролю: наявність не менше 40 балів, виконання МКР та захист РГР.
Залік отримується студентом без додаткових випробувань, якщо сума набраних балів не менша за 60.
Студент, який у семестрі отримав більше 60 балів, але бажає підвищити свій результат, може взяти участь у заліковій контрольній роботі або опитуванні з питань до заліку. У цьому разі, остаточний результат складається з балів, що отримані на заліковій контрольній роботі або при опитуванні.
Здобувачі, які виконали всі умови допуску до заліку та мають рейтингову оцінку менше 60 балів складають залікову контрольну роботу (ЗКР). Остаточний результат складається із балів, що отримані на заліковій контрольній роботі та з захисту РГР.
Залікова контрольна робота проводиться на останньому за розкладом занятті з дисципліни.
Залікова контрольна робота оцінюється із 100 балів та визначається як сума балів за залікову контрольну роботу та балів за індивідуальне семестрове завдання (РГР). При цьому, розмір шкали оцінювання залікової контрольної роботи зменшується на максимальне значення балів, передбачених за виконання РГР (40 балів). https://osvita.kpi.ua/node/37 (п.3.12)
Контрольне завдання з ЗКР складається з 4 питань (з прикладами), кожне з яких оцінюється в 15 балів.
Виходячи з розміру шкали RD = Rзал + Rінд.зав = 100 балів
Rзал = RD - Rінд.зав = 100 – 40 = 60 балів
Максимальна кількість балів: 15 балів х 4 питань = 60 балів.
Критерій оцінювання залікового питання
«Відмінно»: відповідь правильна (не менше 90% потрібної інформації) |
15-13,5 балів |
«Добре»: є несуттєві помилки у відповіді (не менше 75% потрібної інформації) |
13-12 балів |
«Достатньо»: є недоліки у відповіді та певні помилки (не менше 60% потрібної інформації). |
11-9 балів |
«Незадовільно»: відповідь відсутня або не відповідає вимогам до «Задовільно» |
0 балів |
Кількість балів | Оцінка |
---|---|
100-95 | Відмінно |
94-85 | Дуже добре |
84-75 | Добре |
74-65 | Задовільно |
64-60 | Достатньо |
Менше 60 | Незадовільно |
Не виконані умови допуску | Не допущено |
НПП можуть вносити уточнення до змістовних модулів, РСО та завдань до ПЗ, МКР та РГР з урахуванням власних методичних напрацювань та навколишньої ситуації.
Дистанційне навчання
Дистанційне навчання через проходження додаткових он-лайн курсів за певною тематикою допускається за умови погодження зі студентами. У разі, якщо невелика кількість студентів має бажання пройти он-лайн курс за певною тематикою, вивчення матеріалу за допомогою таких курсів допускається, але студенти повинні виконати всі завдання, які передбачені у навчальній дисципліні.
Список курсів пропонується викладачем після виявлення бажання студентами (оскільки банк доступних курсів поновлюється майже щомісяця).
Студент надає документ, що підтверджує проходження дистанційного курсу (у разі проходження повного курсу) або надає виконані лабораторні завдання з дистанційного курсу та за умови проходження усної співбесіди з викладачем за пройденими темами може отримати оцінки за контрольні заходи, які передбачені за вивченими темами (експрес-контрольні / тестові завдання, лабораторні роботи).
Інклюзивне навчання
Допускається
Додаток 1 до силабусу дисципліни
«Механіка»
Перелік питань для підготовки до модульної контрольної роботи та заліку
...
Навчальна та робоча програми дисципліни, РСО, силабус, онлайн-курс у Moodle, практичні заняття, навчальний посібник (електронне видання) URL https://do.ipo.kpi.ua
Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):
Складено
Тарасова Л. Д.;
Ухвалено кафедрою БМІ (протокол № 16 від 21.06.2024 р. )
Погоджено методичною комісією факультету/ННІ (протокол № 9 від 26.06.2024 р. )