Кафедра радіотехнічних систем |
Рівень вищої освіти | Перший (бакалаврський) |
Галузь знань | - |
Спеціальність | |
Освітня програма | |
Статус дисципліни | Нормативна |
Форма здобуття вищої освіти | Очна |
Рік підготовки, семестр | 2 курс, весняний семестр |
Обсяг дисципліни | 4 кред. (Лекц. 18 год, Практ. 0 год, Лаб. 36 год, СРС. 66 год ) |
Семестровий контроль/контрольні заходи | Залік |
Розклад занять | https://rozklad.kpi.ua |
Мова викладання | Українська |
Інформація про керівника курсу / викладачів | Лекц.: Могильний С. Б., Лаб.: Могильний С. Б., СРС.: Могильний С. Б. |
Розміщення курсу | http://iot.kpi.ua/lms/course/view.php?id=4 |
1.1. Опис навчальної дисципліни
Навчальна дисципліна складається з двох розділів:
1.2. Мета навчальної дисципліни
Метою навчальної дисципліни є підготовка фахівця, який має базові компетенції з побудови системи обміну даними та формування сигналів керування виконавчими механізмами з використанням мікрокомп’ютерів.
Метою навчальної дисципліни є формування у студентів компетентностей:
1.3. Предмет вивчення дисципліни
Предмет навчальної дисципліни – сукупність апаратних та програмних рішень для збирання, збереження, оброблення та аналізу даних з сенсорів різного типу для технологій радіокерування.
1.4. Програмні результати навчання
Перелік дисциплін або знань та умінь, володіння якими необхідні здобувачу вищої освіти для успішного засвоєння дисципліни |
Перелік дисциплін, які базуються на результатах навчання з даної дисципліни |
Дисципліна вивчається на основі предметів цифрових технологій та програмування: «Інформатика», «Цифрове оброблення сигналів», «Схемотехніка» |
|
Розділ 1. Основи роботи та налагодження операційної системи мікрокомп’ютера на ядрі Linux
Тема 1. Основні команди для ОС на ядрі Linux.
Тема 2. Мережеві налаштування мікрокомп’ютера Raspberry Pi.
Тема 3. Використання GPIO для взаємодії мікрокомп’ютера з зовнішніми пристроями.
Розділ 2. Використання мови програмування Python на мікрокомп’ютері
Тема 4. Основні елементи мови Python.
Тема 5. Розробка програмного забезпечення для отримання даних з сенсорів.
Тема 6. Розробка програмного забезпечення для формування сигналів керування.
Базова література:
Додаткова література:
Інформаційні ресурси Інтернету:
Розділ 1. Основи роботи та налагодження операційної системи мікрокомп’ютера на ядрі Linux
Тема 1. Лекція 1. Основні команди для ОС на ядрі Linux.
Тема 2. Лекція 2. Мережеві налаштування мікрокомп’ютера Raspberry Pi.
Лабораторна робота 1. Організація віддаленого доступу та виконання основних команд на Raspberry Pi (4 год.).
Тема 3. Лекція 3. Робота з зображеннями та формування відео потоку.
Лекція 4. Використання GPIO для взаємодії мікрокомп’ютера з зовнішніми пристроями
Лабораторна робота 3. Підключення сенсорів з інтерфейсом 1-Wire до Raspberry Pi. (4 год.)
Розділ 2. Використання мови програмування Python на мікрокомп’ютері
Тема 4. Лекція 5. Основні елементи мови Python
Тема 5. Лекція 6. Керування цифровими виводами мікрокомп’ютера Raspberry Pi.
Тема 6. Лекція 8. Методи формування широтно-імпульсної модуляції (ШІМ), керування різними типами двигунів.
Лекція 9. Створення графічного інтерфейсу користувача.
Модульна контрольна робота (тести при дистанційному навчанні):
1. За темами 1, 3-6
Підготовка до заліку
Залік
5.2. Методика опанування
Лекції
Розділ 1. Основи роботи та налагодження операційної системи мікрокомп’ютера на ядрі Linux
Лекція 1. Основні команди для ОС на ядрі Linux
Зміст лекції:
Лекція 2. Мережеві налаштування мікрокомп’ютера Raspberry Pi
Зміст лекції:
Лекція 3. Робота з зображеннями та формування відео потоку
Зміст лекції:
Лекція 4. Використання GPIO для взаємодії мікрокомп’ютера з зовнішніми пристроями
Зміст лекції:
Розділ 2. Використання мови сценаріїв Python на мікрокомп’ютері
Лекція 5. Основні елементи мови Python
Зміст лекції:
Лекція 6. Керування цифровими виводами мікрокомп’ютера
Зміст лекції:
Лекція 7. Введення та первинне оброблення даних з сенсорів
Зміст лекції:
Лекція 8. Методи формування широтно-імпульсної модуляції (ШІМ), керування різними типами двигунів
Зміст лекції:
Лекція 9. Створення графічного інтерфейсу користувача
Зміст лекції:
Лабораторні роботи
Розділ 1. Основи роботи та налагодження операційної системи мікрокомп’ютера на ядрі Linux
Лабораторна робота 1. Організація віддаленого доступу та виконання основних команд на Raspberry Pi (4 год.)
Теоретична частина
Використовується матеріал Лекції 1 та 2 ресурсу Інтернет для СРС.
Практична частина під час роботи в аудиторії
Ознайомлення з основними елементами на платі мікрокомп’ютера Raspberry Pi. Організація віддаленого підключення до мікрокомп’ютера. Виконання основних команд ОС Raspbery на ядрі Linux (список надається). Оформлення протоколу і його збереження у відповідній папці завдання на платформі Moodle.
Практична частина для самостійної роботи
Завдання та контрольні питання для самоперевірки викладені на інформаційному ресурсі Інтернету для СРС: https://mikrotik.kpi.ua/index.php/courses-list/category-raspberry/67-the-most-useful-commands-raspberry-pi-session-2
Лабораторна робота 2. Використання GPIO Raspberry Pi (4 год.)
Теоретична частина
Використовується матеріал Лекції 4 та ресурсу Інтернет для СРС.
Практична частина під час роботи в аудиторії
Встановлення бібліотеки для роботи з GPIO. Нумерація виводів GPIO та їх призначення. Перевірка роботи GPIO Raspberry Pi в стилі Arduino. Збирання схеми на монтажній платі для перевірки реалізованного програмного забезпечення.
Оформлення протоколу і його збереження у відповідній папці завдання на платформі Moodle.
Завдання для самостійної роботи
Завдання та контрольні питання для самоперевірки викладені на інформаційному ресурсі Інтернету для СРС: https://mikrotik.kpi.ua/index.php/courses-list/category-raspberry/75-getting-started-with-gpio-raspberry-pi-session-12
Частина 2. Використання мови програмування Python на мікрокомп’ютері
Лабораторна робота 3. Підключення сенсорів з інтерфейсом 1-Wire до Raspberry Pi (4 год.)
Теоретична частина
Використовується матеріал Лекції 4 та ресурсу Інтернет для СРС.
Практична частина під час роботи в аудиторії
Виконання прикладів в Python для реалізації умовних операторів та циклів. Керування цифровими виводами. Керування світлодіодом з Raspberry Pi на монтажній платі за допомогою мови Python.
Оформлення протоколу і його збереження у відповідній папці завдання на платформі Moodle.
Завдання для самостійної роботи
Завдання та контрольні питання для самоперевірки викладені на інформаційному ресурсі Інтернету для СРС: https://mikrotik.kpi.ua/index.php/courses-list/category-python/82-conditional-operators-and-loops-in-python-session-3
Лабораторна робота 4. Підключення сенсорів з інтерфейсом 1-Wire до Raspberry Pi (4 год.)
Теоретична частина
Використовується матеріал Лекції 7 та ресурсу Інтернет для СРС.
Практична частина під час роботи в аудиторії
Збирання схеми на монтажній платі для керування трьома світлодіодами. Написання коду з використанням функцій для керування світлодіодами. Дослідження використання глобальних змінних і констант.
Оформлення протоколу і його збереження у відповідній папці завдання на платформі Moodle.
Завдання для самостійної роботи
Завдання та контрольні питання для самоперевірки викладені на інформаційному
ресурсі Інтернету для СРС: https://mikrotik.kpi.ua/index.php/courses-list/category-python/83-functions-in-python-session-4
Лабораторна робота 5. Використання UART на Raspberry Pi за допомогою Python (4 год.)
Теоретична частина
Використовується матеріал Лекції 7 та ресурсу Інтернет для СРС.
Практична частина під час роботи в аудиторії
Збирання схеми на монтажній платі для отримання даних з модуля GPS. Написання коду з використанням функцій для оброблення отриманих даних. Відображення місцезнаходження за отриманими координатами на картах Google.
Оформлення протоколу і його збереження у відповідній папці завдання на платформі Moodle.
Завдання для самостійної роботи
Завдання та контрольні питання для самоперевірки викладені на інформаційному ресурсі Інтернету для СРС: https://mikrotik.kpi.ua/index.php/courses-list/category-python/119-connect-with-raspberry-pi-via-uart-using-python-lesson-23
Лабораторна робота 6. Використання ШІМ та створення інтерфейсу для керуванні світлодіодами (4 год.)
Теоретична частина
Використовується матеріал Лекції 8 та ресурсу Інтернет для СРС.
Практична частина під час роботи в аудиторії
Написання коду для керування швидкістю обертання двигуна з допомогою ШІМ. Вивчення особливостей побудови Н-моста та використання драйверів для керування двигуном. Написання коду для керування напрямком обертання двигуна.
Оформлення протоколу і його збереження у відповідній папці завдання на платформі Moodle.
Завдання для самостійної роботи
Завдання та контрольні питання для самоперевірки викладені на інформаційному ресурсі Інтернету для СРС: https://mikrotik.kpi.ua/index.php/courses-list/category-python/85-dc-motor-control-using-python-and-raspberry-pi-session-7
Лабораторна робота 7. Використання H-моста для керування двигуном постійного струму (4 год)
Теоретична частина
Використовується матеріал Лекції 8 та ресурсу Інтернет для СРС.
Практична частина під час роботи в аудиторії
Керування двома двигунами постійного струму. Використання в програмному коді класів Python. Зв’язування елементів управління з обробниками подій.
Оформлення протоколу і його збереження у відповідній папці завдання на платформі Moodle.
Завдання для самостійної роботи
Завдання та контрольні питання для самоперевірки викладені на інформаційному ресурсі Інтернету для СРС: https://mikrotik.kpi.ua/index.php/courses-list/category-python/86-classes-in-python-and-control-two-motors-with-raspberry-pi-session-8
Лабораторна робота 8. Дослідження керування сервоприводом (4 год.)
Теоретична частина
Використовується матеріал Лекції 8 та ресурсу Інтернет для СРС.
Практична частина під час роботи в аудиторії
Дослідження керування сервоприводом за допомогою програмно сформованого ШІМ. Керування сервоприводом за допомогою ШІМ, сформованого через DMA. Дослідження 16-канального драйвера від Adafruit для керування кількома сервоприводами.
Оформлення протоколу і його збереження у відповідній папці завдання на платформі Moodle.
Завдання для самостійної роботи
Завдання та контрольні питання для самоперевірки викладені на інформаційному ресурсі Інтернету для СРС: https://mikrotik.kpi.ua/index.php/courses-list/category-python/87-servo-control-using-a-script-python-session-9
Лабораторна робота 9. Створення графічного інтерфейсу користувача з Tkinter (4 год.)
Теоретична частина
Використовується матеріал Лекції 9 та ресурсу Інтернет для СРС.
Практична частина під час роботи в аудиторії
Збирання схеми керування RGB світлодіодом та написання коду для керування кольором світла діода. Побудова графічного інтерфейсу користувача. Перевірка роботи коду GUI. Поняття про подійно-орієнтоване програмування, написання коду з використанням подійно-орієнтованого програмування. Дослідження параметрів віджетів для створення GUI.
Оформлення протоколу і його збереження у відповідній папці завдання на платформі Moodle.
Завдання для самостійної роботи
Завдання та контрольні питання для самоперевірки викладені на інформаційному ресурсі Інтернету для СРС: https://mikrotik.kpi.ua/index.php/courses-list/category-python/84-using-pwm-and-creating-gui-to-control-leds-session-5-6
До самостійної роботи студентів включається підготовка до аудиторних занять шляхом опанування матеріалів лекцій, вивчення базової, додаткової літератури, виконання лабораторних робіт.
Розділ 1. Основи роботи та налагодження операційної системи мікрокомп’ютера на ядрі Linux
Тема 1. Основні команди для ОС на ядрі Linux
СРС до Лабораторної роботи 1.
Тема 2. Мережеві налаштування мікрокомп’ютера Raspberry Pi
СРС до Лабораторних робіт 2.
Тема 3. Використання GPIO для взаємодії мікрокомп’ютера з зовнішніми пристроями
СРС до Лабораторних робіт 3-4.
Розділ 2. Використання мови програмування Python на мікрокомп’ютері Raspberry Pi
Тема 4. Основні елементи мови Python
СРС до Лабораторної роботи 5.
Тема 5. Розробка програмного забезпечення для отримання даних з сенсорів
СРС до Лабораторних робіт 6-7.
Тема 6. Розробка програмного забезпечення для формування сигналів керування
СРС до Лабораторних робіт 8-9.
Підготовка до заліку.
7.1. Форми роботи
Лекції проводяться з використанням наочних засобів представлення матеріалу та з використанням методичних матеріалів, доступ до яких наявний у здобувачів вищої освіти. Студенти отримують всі матеріали через навчальну платформу Moodle, e-mail, кампус чи telegram-групу.
Здобувачі вищої освіти залучаються до обговорення лекційного матеріалу та задають питання, щодо його сутності.
При виконанні лабораторних робіт застосовуються форми індивідуальної та колективної роботи (командна робота, парна робота) для реалізації завдань викладача на набуття навичок самостійної практичної роботи.
Під час вивчення курсу застосовуються стратегії активного і колективного навчання, які визначаються наступними методами і технологіями:
7.2. Правила відвідування занять
Заняття можуть проводитись в навчальних аудиторіях згідно розкладу. Також заняття можуть проводитись дистанційно в асинхронному режимі з використанням навчальної платформи Moodle з однозначною ідентифікацією здобувача вищої освіти. Проведення занять онлайн повинне бути передбачене відповідним наказом по КПІ ім. Ігоря Сікорського.
За наявності поважних причин здобувач вищої освіти повинен завчасно (за 1 день) повідомити викладача про причини можливого пропуску контрольного заходу. Всі контрольні заходи (тести) в дистанційному режимі проводяться синхронно (одночасно для всіх студентів).
Якщо завчасно повідомити не вдалось, здобувач вищої освіти протягом одного тижня має зв'язатись з викладачем для погодження форми і порядку усунення заборгованості.
Якщо аудиторне заняття випадає на неробочий день (святковий, пам'ятний тощо), то матеріал такого заняття частково переходить в категорію «Самостійна робота здобувачів вищої освіти», а частково додається до наступного заняття.
7.3. Правила призначення заохочувальних та штрафних балів
Заохочувальні бали:
+10 балів – студенту автору статті (доповіді на конференції) за тематикою курсу (тільки за умови подання комплекту матеріалів).
Сума всіх заохочувальних балів не може перевищувати 10 балів.
Штрафні бали:
-1 бал за затримку завантаження протоколу ЛР (понад 3 дні) та відсутність без поважних причин на лабораторній роботі.
Політика щодо академічної доброчесності
Політика та принципи академічної доброчесності визначені у розділі 3 Кодексу честі Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського». Детальніше: https://kpi.ua/code
Норми етичної поведінки
Норми етичної поведінки студентів і працівників визначені у розділі 2 Кодексу честі Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського». Детальніше: https://kpi.ua/code
9.1. Види контролю
Вид контролю |
Спосіб контролю |
---|---|
Поточний контроль |
Частина 1. Перевірка підготовки до лабораторних робіт (експрес-опитування, тестування) Частина 2. Перевірка виконання лабораторних робіт (протоколів) відповідно до розкладу занять, модульні контрольні роботи |
Календарний контроль |
Проводиться двічі на семестр як моніторинг поточного стану виконання вимог силабусу |
Семестровий контроль |
Залік |
9.2. Рейтингова система оцінювання результатів навчання
Головна частина рейтингу студента формується через активну участь у лабораторних роботах та отримання результатів модульної контрольної роботи (тестів).
Модульну контрольну роботу та залік проводить лектор - викладач кафедри радіотехнічних систем.
1)Поточний контроль
Проводяться експрес-опитування за темою заняття, виконання тестових завдань, обговорення правових кейсів, підготовка проєктів документів
Рейтинг студента складається з балів, що отримуються за експрес-опитування за темою заняття, обговорення правових кейсів, вирішення практичних завдань, доповнення відповідей інших студентів у процесі дискусії на практичних заняттях, виконання тестових завдань онлайн та підготовки проєктів документів. У випадку відсутності студента на лабораторній роботі, необхідно відпрацювати пропущене заняття. Виконання всіх лабораторних робіт є умовою отримання позитивної оцінки за результатами навчання.
Ваговий бал – 3
За виконання лабораторної роботи:
– завдання виконано повністю і самостійно 3;
– завдання виконано не повністю або за допомогою викладача 1–2;
– завдання практично не виконане 0.
Максимальна кількість балів за лабораторні роботи: бали.
Правильно і повністю виконані всі завдання тесту – 4 бали, тобто, тобто
максимальна кількість балів за МКР дорівнює:
Штрафні та заохочувальні бали за (сума як штрафних, так і заохочувальних балів не має перевищувати (4 бали):
- відсутність на лабораторному занятті без поважних причин –1
-
- участь у модернізації, супроводженні та адмініструванні дисципліни, виконання завдань з удосконалення методичних та дидактичних матеріалів з дисципліни +1…+2
Загальний рейтинговий бал дисципліни (максимум 100 балів):
RΣ = RЗКР + RЛР + RМКР,
де RЗКР – рейтинговий бал за залікову контрольну роботу з дисципліни (від 0 до 30 балів);
RЛР – рейтингові бали за виконання лабораторних робіт №1…№18;
RМКР – рейтингові бали за модульні контрольні роботи (тести)
Остаточний рейтинг не може перевищувати 100 балів.
2)Календарний контроль
Здійснюється двічі на семестр як моніторинг поточного стану виконання вимог силабусу
Критерій |
Перший |
Другий |
Термін |
8-й тиждень |
14-й тиждень |
Умови отримання позитивного результату |
якщо поточний рейтинговий бал складає не менше 50% від максимально можливого балу на момент календарного контролю |
якщо поточний рейтинговий бал складає не менше 50% від максимально можливого балу на момент календарного контролю |
3)Залікова контрольна робота
Максимальна рейтингова оцінка без врахування залікової контрольної роботи складає 70 балів.
Якщо здобувача вищої освіти не задовольняє набрана кількість балів, то результати рейтингової оцінки не скасовуються, а здобувач вищої освіти пише залікову контрольну роботу з дисципліни, бали якої додаються до отриманих раніше.
Залікова контрольна робота являє собою тест, який може бути оцінений від 0 до 30 балів.
Тест проводиться на платформі дистанційного навчання Moodle і питання можуть бути різної форми, які можна реалізувати в Moodle.
Кількість балів | Оцінка |
---|---|
100-95 | Відмінно |
94-85 | Дуже добре |
84-75 | Добре |
74-65 | Задовільно |
64-60 | Достатньо |
Менше 60 | Незадовільно |
Не виконані умови допуску | Не допущено |
Перелік питань для підготовки до заліку
Лабораторні роботи виконуються в спеціалізованому навчальному класі 203-17. Організовано 9 робочих місць з мікрокомп'ютерами Raspberry Pi 3B+ та різноманітними сенсорами, двигунами (постійного струму, серво та кроковими) і платами розширення (Pioneer600, ARPI600). В цілому, підготовлено майже 40 двох годинних лабораторних робіт, опис яких доступний на сайт mikrotik.kpi.ua в меню Курси - Python і Курси - Raspberry Pi.
Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):
Складено
Могильний С. Б.;
Ухвалено кафедрою РТС (протокол № 12/22 від 2022-06-14 )
Погоджено методичною комісією факультету/ННІ (протокол № ______ від ______)