Кафедра менеджменту підприємств |
Дисципліна вивчає теорію, методологію і прикладні аспекти розроблення підприємницького проєкту на основі інноваційної бізнес-ідеї та побудови стартап-компанії. Вона покликана мотивувати студентів спробувати себе у ролі підприємців, надати їм можливість комплексно та контекстно отримати знання і уміння зі сфер менеджменту, маркетингу, психології, соціології, економіки, фінансів та права, необхідні для того, щоб побудувати власний інноваційний бізнес або бути до цього залученим.
Метою викладання дисципліни є формування у студентів таких компетентностей та результатів навчання: здатність розробляти та реалізовувати стартап проєкти, знання науково-теоретичних положень щодо розробки та реалізації стартап проєктів, уміння формувати управлінські рішення щодо розроблення та впровадження інноваційних продуктів, уміння використовувати сучасні технології та програмно-технічні засоби при розробці та реалізації стартапів, уміння сформувати команду та систему комунікацій в команді проекту, навики роботи з клієнтами та тайм-менеджменту.
Прореквізити:
Вивчення дисципліни базується на знаннях та уміннях, одержаних студентами в результаті засвоєння дисциплін бакалаврського рівня вищої освіти.
Постреквізити:
Компетенції, отримані студентами в процесі вивчення цієї дисципліни застосовуються ними при проведенні наукової роботи за темою магістерської дисертації та виконанні дисертації.
Тема 1. Стартап як форма ведення інноваційного бізнесу.
Тема 2. Формування і розвиток бізнес-ідеї та продукту стартапу.
Тема 3. Маркетинг стартапів.
Тема 4. Бізнес-моделювання стартапу.
Тема 5. Формування команди проекту. Менторінг у стартапі.
Тема 6. Інструменти управління проектами для стартапу.
Тема 7. Бізнес-планування стартапу.
Тема 8. Юридично-правові особливості реалізації стартапів.
Тема 9. Масштабування та стратегування стартапів. Управління взаємодією із споживачами та іншими стейкхолдерами
Базова література:
1. Гавриш О. А., Бояринова К. О., Кравченко М. О., Копішинська К. О. Управління стартапами : підручник для здобувачів вищої освіти за економічними спеціальностями. Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, Видавництво «Політехніка», 2020. 716 с.
2. Гавриш О. А., Дергачова В. В., Кравченко М О. та ін. Менеджмент стартап проектів: підручник для студентів технічних спеціальностей другого (магістерського) рівня вищої освіти. Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, Видавництво «Політехніка», 2019. 337 с.
3. Солнцев С. О., Зозульов О. В., Юдіна Н. В., Царьова Т. О., Язвінська Н. В. Маркетинг стартап-проектів: навчальний посібник для усіх спеціальностей другого освітнього ступеню «магістр». Київ: КПІ ім.. Ігоря Сікорського, 2019. 218 с.
4. Розроблення стартап-проекту: Методичні рекомендації до виконання розділу магістерських дисертацій. За заг. ред. О. А. Гавриша. Київ : НТУУ «КПІ», 2016. 28 с.
Допоміжна література:
1. Арчибальд Р. Д. Управление высокотехнологичными программами и проектами. Пер. с англ. Москва: ДМК Пресс, 2010. 462 с.
2. Бланк С.ДорфБ.Стартап:Настольная книгаоснователя.Пер. с англ.Москва:АльпинаПаблишер, 2013.616 с.
3. Бланк С. Четыре шага к озарению: Стратегии создания успешных стартапов. Пер. с англ. Москва: Альпина Паблишер, 2014. 368 с.
4. Браун Т. Дизайн-мышление в бизнесе. От разработки новых продуктов до проектирования бизнес- моделей. Пер с англ. Москва: Манн, Иванов и Фербер, 2013. 256 с.
5. Гильбо К. Стартап за $100. Создай новое будущее, делая то, что ты любишь. Пер. с англ. Москва: Манн, Иванов и Фербер, 2013. 240 с.
6. Довгань Л. Є, Мохонько Г. А., Малик І. П. Управління проектами: навчальний посібник. Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2017. 420 с.
7. Євсейчев А.И. Основы стартап менеджмента. URL: http://www.tstu.ru/book/elib3/mm/2014/Evseychev.
8. Заблоцкий Б. Ф., Петров К. Н. Как разработать бизнес-план. Практическое пособие с примерами и шаблонами. Москва: Вильямс, 2008. 384 с.
9. Купер Б., Власковиц П. Стартап вокруг клиента. Как построить бизнес правильно с самого начала. Пер. с англ. Москва: Манн, Иванов и Фербер, 2011. 168 с.
10. Кэтлин К., Мэтьюз Д. Управление стартапом. Как руководить компанией на разных этапах. Пер. с англ. Москва: Манн, Иванов и Фербер, 2011. 176 с.
11. Маллинс Д., Комисар Р. Поиск бизнес-модели. Как спасти стартап, вовремя сменив план. Пер. с англ. Москва: Манн, Иванов и Фербер, 2012. 329 с.
12. Менеджмент технологических инноваций: учебное пособие. Под ред. С. В. Валдайцева, Н. Н. Молчанова. Санкт-Петербург, 2003. 333 с.
13. Михайловиц М. Стартап без бюджета. Пер. с англ. Москва: Манн, Иванов и Фербер, 2012. 200 с.
14. Пинье И. Остервальдер А. Построение бизнес-моделей: настольная книга стратега и новатора. Пер. с англ. Москва: Альпина Паблишер, 2017. 288 с.
15. Рис Э. Бизнес с нуля: метод Lean Startup для быстрого тестирования идей и выбора бизнес-модели. Пер. с англ. Москва: Альпина Паблишер, 2012. 251 с.
16. Савельєв Є. В., Чеботар С. І., Штефанич Д. А. Новітній маркетинг: навчальний посібник. Київ: Знання, 2008. 420 с.
17. Тиль П., Мастерс Б. От нуля к единице. Как создать стартап, который изменит будущее. Пер. с англ. Москва: Альпина Паблишер, 2014. 192 с.
18. Фелд Б., Мендельсон Д. Привлечение инвестиций в стартап: как договориться с инвестором об условиях финансирования. Пер. с англ. Москва: Манн, Иванов и Фербер, 2013. 281 с.
19. Харниш В. Правила прибыльных стартапов. Как расти и зарабатывать деньги. Пер. с англ. Москва: Манн, Иванов и Фербер, 2012. 280 с.
20. Хоффман Р., Касноча Б. Жизнь как стартап: Строй карьеру по законам Кремниевой долины. Пер. с англ. Москва: Альпина Паблишер, 2013. 237 с.
Планом передбачено проведення 18 лекційних (Л) та 36 практичних (П) занять. Розподілу видів навчальних занять, виконуваних робіт та контрольних заходів щодо їх засвоєння за темами курсу наведена в таблиці.
Планом передбачено 54 години самостійної роботи студентів (СРС). Вона охоплює підготовку студентів до аудиторних занять та самостійне виконання навчальних розрахунково-аналітичних завдань, ділових ігор та кейсів.
Розподіл самостійної роботи студентів за темами урсу наведено в таблиці.
Тиждень | Тема, що вивчається | Види занять* | Види робіт** | ||
л | п | срс | Р, Н, Т | ||
1-2 | Тема 1. Стартап як форма ведення інноваційного бізнесу | 2 | 4 | 6 | Р, Н, Т |
3-4 | Тема 2. Формування і розвиток бізнес-ідеї та продукту стартапу | 2 | 4 | 6 | Р, Н, Т, МКР-1 |
5-6 | Тема 3. Маркетинг стартапів | 2 | 4 | 6 | Р, Н, Т |
7-8 | Тема 4. Бізнес-моделювання стартапу | 2 | 4 | 6 | Р, Н, Т |
9-10 | Тема 5. Формування команди проекту. Менторінг у стартапі. | 2 | 4 | 6 | Р, Н, Т |
11-12 | Тема 6. Інструменти управління проектами для стартапу. | 2 | 4 | 6 | Р, Н, Т |
13-14 | Тема 7. Бізнес-планування стартапу | 2 | 4 | 6 | Р, Н, Т, МКР-2 |
15-16 | Тема 8. Юридично-правові особливості реалізації стартапів | 2 | 4 | 6 | Р, Н, Т |
17-18 | Тема 9. Масштабування та стратегування стартапів. Управління взаємодією із споживачами та іншими стейкхолдерами |
2 | 4 | 6 | Р, Н, Т, ЗКР |
Разом | 18 | 36 | 36 |
* Л – лекції, П – практичні заняття, СРС – самостійна робота студентів;
** Р – робота на практичних заняттях, Н – виконання навчальних завдань, Т – тестування, МКР-1 – перша частина
модульної контрольної роботи, МКР-2 – друга частина модульної контрольної роботи, ЗКР – залікова контрольна робота.
Ключовими заходами при викладанні дисципліни є ті, які формують семестровий рейтинг студента.
Студенти мають своєчасно виконувати завдання відповідно до умов проходження першого та другого календарного контролю, писати модульні контрольні роботи.
Штрафних балів з дисципліни не передбачається.
Студенту можуть бути перезараховані бали, які він отримав за такий або подібний курс, пов'язаний з розробкою та управлінням стартапами, в іншому закладі вищої освіти.
Студентам можуть нараховуватись заохочувальні бали (усього – не більше 10 балів) за такі види наукової та дослідної роботи: проведення науково-дослідної роботи за темами, що виносяться на самостійне вивчення, результати якої представлено у вигляді наукових тез, презентації, огляду наукових праць тощо (ваговий бал – 5), у вигляді наукової статті (ваговий бал – 10);
участь у олімпіадах І та ІІ рівнів, що відповідають тематиці дисципліни (ваговий бал – 5);
участь у конкурсах наукових робіт, що відповідають тематиці дисципліни (ваговий бал – 5).
Відвідування занять є вільним, бали за присутність на лекція та практичних заняттях не додаються. Втім, вагома частина рейтингу студента формується через активну участь у виконанні навчальних завдань на практичних заняттях, тому у разі їх пропуску студент не матиме можливості отримати відповідні рейтингові бали.
Якщо контрольні заходи пропущені з поважних причин (хвороба або інші вагомі життєві обставини), студенту надається додаткова можливість їх складання протягом найближчого тижня. В разі порушення термінів та невиконання умов допуску до семестрового контролю з неповажних причин, студент не допускається до його проходження в основну сесію.
Оскільки семестровий контроль з дисципліни передбачений у формі заліку, рейтингова оцінка формується як сума всіх отриманих ним протягом семестру рейтингових балів.
1. Рейтингова оцінка студента складається з балів, які він отримує за таки види робіт:
робота на практичних заняттях (Р) – передбачає участь у дискусійному обговоренні питань та розв’язанні задач (орієнтовна кількість відповідей студента протягом семестру – 10, ваговий бал – 2);
виконання навчальних завдань (Н) – передбачає представлення виконаних самостійно та (або) в групах розрахунково-аналітичних завдань, ділових ігор та кейсів (орієнтовна кількість відповідей студента протягом семестру – 6, ваговий бал – 5);
проходження тестування (Т) – проводиться на початку практичного заняття після завершення вивчення певного розділу (кількість тестувань – 6, ваговий бал – 5).
виконання модульної контрольної роботи (МКР) – поділяється на дві частини (дві письмові роботи) тривалістю по одній академічній годині кожна (МКР-1, МКР-2), що виконуються на практичних заняттях під час 1-го та 2-го календарного контролю (кількість робіт – 2, ваговий бал – 10);
Умовою позитивного проходження першого календарного контролю є отримання студентом на час його проведення не менше 20 балів.
Умовою позитивного проходження другого календарного контролю – отримання не менше 35 балів.
Максимальний рейтинг студента – 100 балів.
Студенти, які мають рейтинг не менше 60 балів, отримують відповідну позитивну оцінку без додаткових випробувань.
2. Семестровий контроль у формі написання залікової контрольної роботи (ЗКР) проводиться для студентів, які мають рейтинг менше 60 балів, а також тих, хто хоче підвищити оцінку. У цьому разі бали, які студент набрав протягом семестру, анулюються.
Залікова контрольна робота складається з таких завдань:
розкриття теоретичних питань (кількість питань – 4, ваговий бал – 5);
виконання тестових завдань (кількість завдань – 40, ваговий бал – 1);
виконання розрахунково-аналітичних завдань (кількість завдань – 4, ваговий бал – 10).
Максимальна залікова оцінка – 100 балів.
Максимальна оцінка за курс – 100 балів.
Кількість балів | Оцінка |
---|---|
100-95 | Відмінно |
94-85 | Дуже добре |
84-75 | Добре |
74-65 | Задовільно |
64-60 | Достатньо |
Менше 60 | Незадовільно |
Не виконані умови допуску | Не допущено |
Визнання результатів навчання, набутих у неформальній/інформальній освіті, здійснюється згідно «Положення про визнання в КПІ ім. Ігоря Сікорського результатів навчання, набутих у неформальній/інформальній освіті» (https://osvita.kpi.ua/node/179).
У разі запровадження обмежень на відвідування ЗВО, пов’язаних з введенням карантину, викладання дисципліни переноситься в дистанційний або онлайн формат.
-
Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):
Складено
Ухвалено кафедрою МП (протокол № від )
Погоджено методичною комісією факультету/ННІ (протокол № 10 від 26.06.2023 )