![]() | Кафедра прикладної радіоелектроніки |
Рівень вищої освіти | Перший (бакалаврський) |
Галузь знань | 17 - Електроніка та телекомунікації |
Спеціальність | 172 - Телекомунікації та радіотехніка |
Освітня програма | |
Статус дисципліни | Нормативна |
Форма здобуття вищої освіти | Очна |
Рік підготовки, семестр | 2 курс, осінній семестр |
Обсяг дисципліни | 4 кред. (Лекц. 18 год, Практ. 0 год, Лаб. 36 год, СРС. 66 год ) |
Семестровий контроль/контрольні заходи | Залік |
Розклад занять | https://rozklad.kpi.ua |
Мова викладання | Українська |
Інформація про керівника курсу / викладачів | Лекц.: Мосійчук В. С., Лаб.: Мосійчук В. С., СРС.: Мосійчук В. С. |
Розміщення курсу | https://sylabus.online/course/2-arkhitektura_ta_prohramuvannia_8-my_rozriadnykh_mikrokontroleriv |
Зростаюча складність радіотехнічних пристроїв, потреба у збільшенні їх функціональних можливостей вимагає широкого застосування мікроконтролерів для реалізації функцій керування та оптимізації роботи цих пристроїв. Мікроконтролери сьогодні – це високопродуктивні мікропроцесори з додатковими блоками взаємодії з периферійними пристроями обміну даними та їх відображення, сенсорами, з вбудованими модулями цифро-аналогового і аналого-цифрового перетворення, модулями формування спеціальних сигналів керування. Враховуючи, що всі вказані функції реалізовані конструктивно в одній мікросхемі, то системи на основі МК називають вбудованими (embedded systems). Така назва обумовлюється в першу чергу тим, що з’являється можливість такі системи на одному кристалі (МК) вводити до складу радіотехнічних пристроїв та систем, функціонування яких і має забезпечити вбудовувана система. За рахунок цього вдається досягти значного збільшення продуктивності, отримувати якісно нові характеристики радіотехнічних пристроїв без суттєвого збільшення їх малогабаритних параметрів та вартості.
Мета вивчення курсу є набуття навиків і вмінь проектування вбудовуваних систем та програмування вбудованих мікроконтролерів в інформаційно-вимірювальні системи та системи контролю, а також програмування МК на мові асемблер та С, отримання навиків використання систем автоматичного проектування вбудованих систем, їх моделювання та тестування. В результаті вивчення дисципліни студент повинен вміти проектувати мікроконтролерні системи керування радіотехнічними пристроями, вибирати і програмувати МК для таких систем, а також володіти методам налагодження та оптимізації програм, працювати з технічною документацією.
Оскільки окрім програмування в межах курсу буде вивчатися архітектура мікроконтролерів необхідно мати базові знання з проектування та синтезу цифрових пристроїв. Також бажаними є початкові навички програмування на С.
Розділ 1. Архітектурa 8-и розряднихмікроконтролерів
Тема 1.1. Базові цифрові пристрої в основі вбудованих систем
Тема 1.2. Арифметико-логічний пристрій
Тема 1.3. Різновиди пам’яті та їх застосування в мікроконтролерах
Тема 1.4. Архітектура мікроконтролерів PIC16 та PIC18
Тема 1.5. Набір інструкцій асемблера PIC16 та PIC18
Тема 1.6. Організація пам’яті в мікроконтролерах PIC16
Тема 1.7. Порти вводу виводу та їх ініціалізація в МК PIC
Тема 1.8. Алгоритми мікроконтролерних програм. Пошукові таблиці
Тема 1.9. Переферійні пристрої МК. Налаштування таймеру. Схемотехніка вбудовуванних систем
Контрольна робота
Розділ 2. Створення програмного забезпечення в IDE MPLAB X
Тема 2.1. Ладнання програм та пошук помилок (Debugging)
Тема 2.2. Створення програмного забезпечення на мові асемблер
Тема 2.3. Створення програмного забезпечення на мові С
Тема 2.4. Периферійні пристрої та ефективна робота з ними
Контрольна робота
Базова
1. Уилмсхерст Т. Разаботка встроенных систем с помощью микроконтроллеров PIC / Т. Уилмсхерст ; пер. с англ. В.Н. Стаценко и др. – К. : «МК-Пресс», 2008. – 544 с.
2. Брей Б. Приминение микроконтроллеров PIC18. Архитектура, программирование и построение интерфейсов с приминением Си / Б. Брей ; пер. с англ. Ю.Ф. Авраменко и др. – К. : «МК-Пресс», 2008. – 576 с.
4. Предко М. Справочник по PIC-микроконтроллерам [Текст] / М. Предко. – М. : ДМК Пресс, 2004. – 512 с. – ISBN 978-966-641-211-2.
5. Кохц Д. Измерение, управление и регулирование с помощью PIC-микроконтроллеров [Текст] / Д. Кохц. – М. : МК-Пресс, 2006. – 304 с.
Допоміжна
1. Болл С.Р. Аналоговые интерфейсы микроконтроллеров [Текст] / С.Р. Болл. – М. : Додэка, 2007. – 362 с.
2. Катцен С. PIC-микроконтроллеры. Все что вам необходимо знать [Текст] / С. Катцен. – М. : Додэка, 2008. – 656 с.
3. Яценков В.С. Микроконтроллеры MicroCHIP с аппаратной поддержкой USB [Текст] / В.С. Яценков. – М. : Радио и связь, 2008. – 400 с.
4. Шпак Ю.А. Программирование на языке С для AVR и PIC микроконтроллеров [Текст] / Ю.А. Шпак. – М. : МК-Пресс, 2006. – 400 с.
5. Кёниг А. Полное руководство по PIC-микроконтроллерам [Текст] / А. Кёниг, М. Кёниг. – М. : МК-Пресс, 2006. – 256 с.
Інформаційні ресурси
1. PIC18F2455/2550/4455/4550 Data Sheet / [Електронний документ]. – Режим доступу : http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/39632e.pdf – Назва з екрану.
2. Руководство пользователя MPASM [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.microchip.ru:/files/d-sheets-rus/mpasm.pdf. – Назва з екрану.
Лекційні заняття
№ з/п |
Назва теми лекції та перелік основних питань |
1 |
Тема: «Базові цифрові пристрої в основі вбудованих систем»
Література:
Завдання на СРС:
|
2 |
Тема: «Арифметико-логічний пристрій»
Література:
Завдання на СРС:
|
3 |
Тема: «Різновиди пам’яті та їх застосування в мікроконтролерах»
Література:
Завдання на СРС:
|
4 |
Тема: «Архітектура мікроконтролерів PIC16 та PIC18»
Література:
Завдання на СРС:
|
5 |
Тема: «Набір інструкцій асемблера PIC16 та PIC18»
Література:
Завдання на СРС:
|
6 |
Тема: «Організація пам’яті в мікроконтролерах PIC16»
Література:
Завдання на СРС:
|
7 |
Тема: «Порти вводу виводу та їх ініціалізація в МК PIC»
Література:
Завдання на СРС:
|
8 |
Тема: «Алгоритми мікроконтролерних програм. Пошукові таблиці»
Література:
Завдання на СРС:
|
9 |
Тема: «Периферійні пристрої МК. Налаштування таймеру. Схемотехніка вбудовуванних систем»
Література:
Завдання на СРС:
|
Заняття з комп’ютерного практикуму
Оскільки дисципліна ЦП3 належить до циклу дисциплін професійно-практичної підготовки, то значна увага приділяється саме практичній складовій навчання. Тому на лабораторні роботи та комп’ютерний практикум виділяється більша кількість аудиторних годин. Основною метою практичних занять є експериментальна перевірка теоретичних знань, набуття навиків проектування, реалізації алгоритмів за допомогою програмування на мові асемблер та С, лагодження та верифікація проектів радіотехнічних пристроїв за допомогою моделювання їх на макетах.
№ з/п |
Назва лабораторної роботи |
Кількість ауд. годин |
1 |
Створення першого проекту в системі MPLab X. Формування сигналів заданої тривалості та періоду на виходах мікроконтролера. Приєднання до ПВВ світлодіодів. Індикація стану ПВВ. Введення інформації з клавіатури. Опитування стану кнопок. Програмна реалізація «антидребезгу». Оброблення подій на коротке та довготривале натиснення кнопки. Динамічна індикація. Способи багатофункціонального використання ПВВ. Часове розділення їх використання. Перекодування даних з двійкового коду в двійково-десятковий. |
4 |
2 |
Ініціація подій з заданою періодичністю за допомогою переривання по переповненню таймера. Оброблення переривань. |
4 |
3 |
Використання модуля асинхронної передачі даних UART. Передача даних на ПК. Відображення даних у терміналі ПК. Перекодування даних з двійкового коду в коди таблиці ASCII. Потоковий вивід даних в термінал. Функція printf. Реалізація діалогового меню з користувачем в терміналі ПК та на графічному індикаторі. |
4 |
4 |
Використання модуля АЦП. Оброблення переривання по завершенню АЦП. Формування частоти дискретизації. Аналогово-цифрове перетворення з використанням режимів зниженого енергоспоживання. |
|
Усi лабораторні роботи виконуються в середовищі автоматизованого проектування MPLab X на навчальних макетах PIC15F4550 фірми Microchip. Кожен студент отримує індивідуальне завдання, яке виконується ним самостійно на своєму робочому місці, обладнаному персональним комп’ютером та макетом вбудовуваної системи на основі МК. Завдання на лабораторні роботи студенти отримують заздалегідь. Перед початком заняття проводиться опитування для того, щоб оцінити готовність студента до проведення роботи. Після виконання роботи відбувається захист та обговорення отриманих результатів.
Проведення комп’ютерного практикуму планується після вивчення основного матеріалу, оскільки лабораторні роботи комплексні.
№ з/п |
Назва теми, що виноситься на самостійне опрацювання |
Кількість годин СРС |
1 |
Тема 5. Набір інструкцій асемблера ARM та Thumb Інструкції ARM набору асемблера та приклади їх застосування Література:
|
5 |
2 |
Тема 9. Схемотехніка вбудовуванних систем Тактування МК. Організація живлення та заземлення для мікросхем МК. Рівні сигналів. Формування сигналів керування різного призначення, в тому числі для потужних приводів. Спряження та взаємодія вбудовуваних систем з аналоговими блоками. Захист радіотехнічних пристроїв від імпульсних завад ядра МК. Література:
|
6 |
Правила відвідування занять (як лекцій, так і практичних/лабораторних)
Обов'язковими до відвудування та виконання є лабораторні роботи. У разі пропуску цих занять, їх слід відпрацьовувати під час консультацій, або з іншими групами. у разі пропуску лекцій, слід проходити і здавати тести по матеріалам пропущеного заняття. Матеріали лекцій та відео розміщуються на LMS.
Захист лабораторних робіт
Лабораторні роботи захищаються у день виконання лабораторної роботи. Студент отримує дві оцінки. Перша за активність та ініціативність під час виконання лабораторної роботи та індивідуального занняття. Друга за захист та відповідь на контрольні запитання.
Захист індивідуальних завдань
В межах самостійної роботи студенти виконують завдання по матеріалам лекцій. За результатами перевірки слухачі курсу отримують коментарі від викладача та оцінку. Індивідуальні завдання не перездаються.
Заохочувальні та штрафних балів та політика щодо академічної доброчесності
Найбільш активні студенти та студенти, які виконують окремі завдання зразково можуть отримати до 10 балів до семестрового рейтингу.
Штрафні бали застосовуються у разі видавання чужої роботи за свою з обов'язковим подапльшим її переопрацюванням.
Політика дедлайнів та перескладань
У разі пропуску кінцевих термінів здачі завдань для слухачів курсу зменшується максильний бал по завданням на 10 %.
Навчальним планом дисципліни RE-2 передбачено наступну рейтингову систему оцінювання:
Контрольні роботи
Основні задачі, які входять в контрольні роботи:
1. Ініціалізація портів вводу/виводу (ПВВ) МК. Алгоритми і програми для роботи з ними.
2. Ініціалізація та оброблення переривань від основних модулів МК: таймерів, ПВВ та ін. Підпрограми оброблення переривань.
3. Способи та алгоритми формування точних заданих часових проміжків, їх програмна реалізація.
4. Ініціалізація формування ШІМ послідовності. Алгоритми і програми формування та декодування ШІМ послідовності.
5. Ініціалізація модуля аналого-цифрового перетворення (АЦП). Алгоритми і програми реалізації дискретизації сигналів. Обробка переривання. Аналого-цифрового перетворення в режимі енергозбереження. Багатоканальне АЦП.
6. Ініціалізація модуля синхронного послідовного порта (SPI, I2C). Приймання та передавання даних за перериваннями.
7. Ініціалізація модуля універсального синхронного/асинхронного приймача/ передавача (USART). Приймання та передавання даних за перериваннями.
Кількість балів | Оцінка |
---|---|
100-95 | Відмінно |
94-85 | Дуже добре |
84-75 | Добре |
74-65 | Задовільно |
64-60 | Достатньо |
Менше 60 | Незадовільно |
Не виконані умови допуску | Не допущено |
Перелік питань, які виносяться на семестровий контроль
Практичні навички роботи з мікроконтролерами здобуваються в лабораторії мікроконтролерів (510б-17). Для вивчення цього курсу лабораторія обладнана 12 робочими місцями з макетами на базі мікроконтролерів Microchip 18F4550. Також для виконання окремих лабораторних робіт на всіх робочих місцях наявні драйвери та живлення для крокових двигунів. Для виконання лабораторних робіт розроблено навчальнрий посібник з 4-ма лаб. роботами на асемблері та 5-ма на С.
Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):
Складено
Мосійчук В. С.; доц. Дюжаєв Л. П.;
Ухвалено кафедрою ПРЕ (протокол № 06/2021 від 2021-06-29 )
Погоджено методичною комісією факультету/ННІ (протокол № від )