Кафедра охорони праці, промислової та цивільної безпеки |
Рівень вищої освіти | Перший (бакалаврський) |
Галузь знань | 16 - Хімічна інженерія та біоінженерія |
Спеціальність | 163 - Біомедична інженерія |
Освітня програма | 152Б БПІВТ - Біомедичні прилади та інформаційно-вимірювальні системи (ЄДЕБО id: 28636)163Б МІ - Медична інженерія (ЄДЕБО id: 28920)163Б РБІ - Регенеративна та біофармацевтична інженерія (ЄДЕБО id: 32311)163Б МІ+ - Медична інженерія (ЄДЕБО id: 58753)163Б РБФІ+ - Регенеративна та біофармацевтична інженерія (ЄДЕБО id: 58754) |
Статус дисципліни | Нормативна |
Форма здобуття вищої освіти | Очна |
Рік підготовки, семестр | 4 курс, осінній семестр |
Обсяг дисципліни | 4 кред. (Лекц. 36 год, Практ. 28 год, Лаб. год, СРС. 48 год ) |
Семестровий контроль/контрольні заходи | Залік |
Розклад занять | https://rozklad.kpi.ua |
Мова викладання | Українська |
Інформація про керівника курсу / викладачів | Лекц.: Демчук Г. В., Практ.: Демчук Г. В., |
Розміщення курсу | Посилання на дистанційні курси в Moodle https://do.ipo.kpi.ua/course/index.php?categoryid=35 https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=1567 http://opcb.kpi.ua/?p=2128 |
Навчальна дисципліна належить до циклу загальної підготовки.
Метою навчальної дисципліни є формування у майбутніх фахівців компетенцій, знань, умінь та навичок для здійснення професійної діяльності за спеціальністю з урахуванням ризику виникнення техногенних і природних небезпек, які можуть привести до несприятливих наслідків в закладах охорони здоров’я і медичних установах, спричинити нещасні випадки та надзвичайні ситуації; сформувати у студентів відповідальність за особисту та колективну безпеку, здатності творчо мислити, вирішувати складні проблеми інноваційного характеру й приймати продуктивні рішення у сфері безпеки життєдіяльності (БЖД) охорони праці (ОП), цивільного захисту (ЦЗ) з урахуванням особливостей майбутньої професійної діяльності на первинній посаді.
Таким чином, метою навчальної дисципліни є формування у студентів загальних і фахових компетенцій:
- здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях (ЗК1);
- здатність приймати обґрунтовані рішення (ЗК8);
- навички здійснення безпечної діяльності (ЗК10);
- здатність ефективно використовувати інструменти та методи для аналізу, проектування, розрахунку та випробувань при розробці біомедичних продуктів і послуг (ФК6);
- здатність планувати, проектувати, розробляти, встановлювати, експлуатувати, підтримувати, технічно обслуговувати, контролювати і координувати ремонт приладів, обладнання та систем для профілактики, діагностики, лікування і реабілітації, що використовується в лікарнях і науково дослідних інститутах (ФК7);
- здатність проектувати та організовувати виробничі процеси за участю біологічних об’єктів різних форм організації (біологічних агентів) для отримання продуктів біосинтезу чи біотрансформації оздоровчого, профілактичного або лікувального (біофармацевтичного) призначення або для розробки біомедичних технологій (ФК12);
- здатність до інтегрованого використання інженерних та біологічних методів для розробки, проектування, реалізації регенеративних та біофармачевтичних технологій, а також інженерних основ трансляційної медицини (ФК13).
Предметом навчальної дисципліни є законодавчі, нормативно-правові, соціально-економічні, інженерно-технічні та санітарно-гігієнічні основи безпеки життєдіяльності, охорони праці та цивільного захисту. Особлива увага приділяється функціям майбутніх бакалаврів у сфері охорони праці на первинних посадах в закладах охорони здоров’я і медичних установах, забезпеченню вимог безпеки що до роботи з медичними приладами і системами, медичним обладнанням та апаратно – програмними комплексами що використовуються в медицині та біології
(при профілактиці, діагностиці, лікуванні та реабілітації), а також з питанням прав, обов’язків і поведінки населення в умовах надзвичайних ситуацій, особливого, надзвичайного та воєнного стану.
Навіщо це потрібно студенту?
Засвоївши матеріал навчальної дисципліни здобувачі вищої освіти зможуть у своїй професійній діяльності використовувати положення законодавчих актів і нормативно-правових документів з охорони праці та цивільного захисту; оцінювати санітарно-гігієнічні умови та рівень безпеки; ідентифікувати шкідливі і небезпечні фактори в побутовому і соціальному середовищі; володіти основними методами збереження життя і здоров’я, у тому числі в умовах надзвичайних ситуацій (НС). Здобувачі вищої освіти після засвоєння матеріалу дисципліни будуть мати знання законодавчих, нормативно-правових, нормативно-технічних та санітарно-гігієнічних основ з безпеки життєдіяльності, охорони праці та цивільного захисту; сучасних проблем і головних завдань безпеки; основ працеохоронного менеджменту; економічних і маркетологічних складових охорони праці; базових положень пожежної безпеки; порядку дій в умовах НС, особливого, надзвичайного та воєнного стану; способів захисту від впливу небезпечних факторів викликаних
НС. Майбутні бакалаври будуть мати більш високу конкурентоспроможність на ринку праці, адже вмітимуть використовувати показники високого рівня безпеки праці, надання послуг та продукції у маркетологічної стратегії в закладах охорони здоров’я та в медичних установах. Також здобувачі вищої освіти матимуть змогу оцінювати вражаючі фактори під час НС та їх вплив на здоров’я людини; обирати і використовувати засоби колективного та особистого захисту; надавати допомогу та консультації з практичних питань безпеки життєдіяльності; надавати першу долікарську допомогу; діяти при проведенні евакуаційних заходів.
Вивчення дисципліни дозволить сформувати у здобувача вищої освіти наступні програмні результати навчання (ПРН):
- управляти комплексними діями або проектами, нести відповідальність за прийняття інженерних рішень у непередбачуваних умовах, проводити техніко-економічну та безпекову оцінку проектів (ПРН6);
- застосовувати положення нормативно-технічних документів, що регламентують порядок проведення сертифікації продукції, організації та атестації виробництва (ПРН7);
- здійснювати контроль якості та умов експлуатації медичної техніки та матеріалівмедичного призначення, штучних органів та протезів (ПРН12).
Міждисциплінарні зв’язки: У структурно-логічній схемі дисципліна «Охорона праці та цивільний захист» вивчається на етапі підготовки фахівців рівня бакалавр і є дисципліною, що використовує досягнення та методи фундаментальних, прикладних наук та основних дисциплін циклу професійної та практичної підготовки. Це забезпечує можливість викладання дисципліни з урахуванням професійної орієнтації майбутніх фахівців.
Робоча навчальна програма кредитного модуля складена на основі навчальної програми дисципліни «Охорона праці та цивільний захист», ухваленою Методичною радою НТУУ «КПІ» (протокол No7 від 30.03.2017).
Розділ 1. Безпека життєдіяльності, як базова концепція сталого розвитку (БЖД)
Тема 1.1. Загальні питання та процедури вивчення дисципліни. Категорійно-понятійний апарат з БЖД. Теоретичні основи безпеки життєдіяльності.
Тема 1.2. Методологічні основи безпеки життєдіяльності. Безпека в системі «людина - техніка - середовище».
Тема 1.3. Забезпечення індивідуального захисту людини
Тема 1.4. Забезпечення БЖД в побуті.
Розділ 2. Охорона праці, як запорука збереження здоров’я та працездатності (ОП)
Тема 2.1. Основні положення в сфері охорони праці. Гарантії прав працівників на ОП.
Тема 2.2. Організація ОП установи в галузі біології і медицини. Виконання вимог з безпеки праці організаціями за міжнародними стандартами менеджменту ISO.
Тема 2.3. Гігієна праці та виробнича санітарія на робочих місцях в галузі біології і медицини.
Тема 2.4. Виробнича безпека технологічного обладнання та процесів в галузі біології і медицини. Директиви ЄС, Технічні Регламенти та Процедура оцінки відповідності.
Тема 2.5. Директиви і технічні регламенти нового глобального підходу Європейського Союзу(ЄС) в сфері промислової і екологічної безпеки медичного обладнання.
Тема 2.6. Електробезпека технологічного обладнання та процесів в галузі біології і медицини.
Тема 2.7. Пожежна безпека об’єктів в галузі біології і медицини.
Тема 2.8. Аналіз, прогнозування, профілактика травматизму та професійної захворюваності. Розслідування та облік нещасних випадків і професійних захворювань.
Тема 2.9. Загальні санітарно-гігієнічні вимоги до розміщення закладів охорони здоров’я та медичних установ, до лікувально - діагностичних, адміністративно - побутових і допоміжних приміщень.
Розділ 3. Цивільний захист населення і територій (ЦЗ)
Тема 3.1. Державна політика у сфері цивільного захисту України в умовах надзвичайних ситуацій. Організація ЦЗ на об’єкті господарювання.
Тема 3.2. Надзвичайні ситуації техногенного та військового характеру та їх наслідки.
Тема 3.3. Прогнозування обстановки та планування заходів захисту під час аварії на вибухонебезпечному об’єкті та в зонах радіоактивного і хімічного зараження.
Тема 3.4. Захист населення і території в умовах НС техногенного та військового характеру.
Для підготовки до лекційних, практичних і лабораторних занять, модульної контрольної роботи, індивідуального завдання (ДКР), самостійної роботи тощо використовується базова та додаткова література (надалі – література). Література, яку треба використовувати для опанування
дисципліни, опрацьовується студентами самостійно із застосуванням інтернет-ресурсів, платформи дистанційного навчання «Сікорський» в середовищі Moodle. В умовах дистанційного навчання можна готуватись за допомогою розміщеної в е-вигляді літературою в середовищі Moodle з навчальної дисципліни.
4.1 Базова
1. Охорона праці та цивільний захист: Підручн. / О. Г. Левченко, О. І. Полукаров, В. В. Зацарний, Ю. О. Полукаров, О. В. Землянська за ред. О. Г. Левченка. – Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, «Основа», 2019. – 472 с.
2. Охорона праці та цивільний захист: Підручник для студ., які навчаються за спеціальностями галузей знань «Автоматизація та приладобудування» / О. Г. Левченко, О. І. Полукаров, В. В. Зацарний, Ю. О. Полукаров, О. В. Землянська за ред. О. Г. Левченка. – Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018. – 417с. http://ela.kpi.ua/handle/123456789/26895
3. Охорона праці та цивільний захист: конспект лекцій [Електронний ресурс] : навч. посіб. для студ. спеціальностей 151 «Автоматизація та комп’ютерно-інтегровані технології» і 152 «Метрологія та інформаційно-вимірювальна техніка» усіх спеціалізацій приладобудівного факультету / КПІ ім. Ігоря Сікорського ; уклад.: О. І. Полукаров, О. В. Землянська. – Електронні текстові данні (1 файл: 2,74 Мбайт)– Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018.– 285с.
4. Основи охорони праці [Електронне видання] : підручник / К. Н. Ткачук, В. В. Зацарний, Д. В. Зеркалов, О. І. Полукаров [та ін] ; НТУУ «КПІ ім. Ігоря Сікорського». – Електронні текстові данні (1 файл: 7,4 Мбайт). – Київ : Основа, 2015. – 456 с. – Назва з екрана. – Доступ : http://ela.kpi.ua/handle/123456789/18512
5. Ткачук К.Н., Мольчак Я.О., Каштанов С.Ф., Полукаров О.І. та ін. Управління охороною праці: Навчальний посібник. – Луцьк: 2019. – 287 с.
4.2. Додаткова
1. Конституція України. Основний закон України від 28.06.1996 No 254к/96-ВР (поточна редакція – 30.09.2016) – zakon4.rada.gov.ua.
2. Кодекс цивільного захисту України від 02.10.2012 No 5403-VI (поточна редакція – 05.10.2016) – zakon2.rada.gov.ua.
3. Кодекс законів про працю України від 10.12.1971 No 322-VIII (поточна редакція – 05.10.2016) – zakon5.rada.gov.ua.
4. Про основи національної безпеки України: Закон України від 19.06.2003 No 964-IV (поточна редакція – 07.08.2015) – zakon5.rada.gov.ua.
5. Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення: Закон України від 24.02.1994 No 4004-XII (поточна редакція – 28.12.2015) – zakon5.rada.gov.ua.
6. Про затвердження Загальнодержавної соціальної програми поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища на 2014-2018 роки: Закон України від 04.04.2013 (поточна редакція – 01.01.2015) – zakon2.rada.gov.ua.
7. Конвенція про основи, що сприяють безпеці й гігієні праці No 187: Міжнародний документ від 15.06.2006 No 187 – zakon5.rada.gov.ua.
8. Про охорону праці: Закон України від 14.10.1992 No 2694-XII – zakon5.rada.gov.ua.
9. Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності: Закон України від 05.04.2007 No 877-V – zakon0.rada.gov.ua.
10. Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції: Закон України від 02.12.2010 No 2735-VI – zakon2.rada.gov.ua.
11. Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування: Закон України від 23.09.1999 No 1105-XIV – zakon0.rada.gov.ua.
12. ДБН В.2.2-10:2017 Заклади охорони здоров’я.
13. ДСанПіН 172-96 Державні санітарні правила розміщення, улаштування та експлуатації оздоровчих закладів.
14. ДСП 9.9.5-080-02 Правила влаштування і безпеки роботи в лабораторіях (відділах, відділеннях) мікробіологічного профілю.
15. ДСТУ ISO 14644-1:2009 Чисті приміщення та пов‘язані з ними контрольовані середовища.
16. ДСТУ ISO 15189:2015 Медичні лабораторії. Вимоги до якості та компетенції.
17. ДСанПіН 325-2015 Державні санітарно-протиепідемічні правила і норми щодо поводження з медичними відходами.
18. ДБН В.2.5-28-2006 Природне і штучне освітлення.
19. ДСН 3.3.6.037 -99 Державні санітарні норми виробничого шуму, ультразвуку та інфразвуку.
20. ДСТУ-Н Б В.1.1 - 35:2013 «Настанова з розрахунку рівнів шуму в приміщеннях і на територіях»
21. ДСТУ-Н Б В.1.1 -32:2013 Настанова з проектування захисту від шуму в приміщеннях засобами звукопоглинання та екранування
22. ДГН 6.6.1 -6.5.001 -98 (НРБУ -97). Державні гігієнічні нормативи. Норми радіаційної безпеки України (НРБ -97)
23. ПУЕ:2017 Правила улаштування електроустановок
24. ДСТУ Б В.2.5-82:2016 Вимоги до захисних заходів від ураження електричним струмом
25. ДСТУ 2272-2006 Пожежна безпека. Терміни та визначення основних понять.
26. ДСТУ Б В.1.1-36:2016 Визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою
27. ДСТУ ISO 45001:2019 Системи управління охороною здоров'я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування
28. Реєстр нормативно-правових актів з охорони праці (НПАОП).
29. ДСТУ EN 954-1:2003. Безпечність машин. Елементи безпечності систем керування. Частина 1. Загальні принципи проектування.
30. ДСТУ EN ISO 13849-1:2016. Безпечність машин. Деталі систем управління, пов’язані з забезпеченням безпеки. Частина 1. Загальні принципи проектування.
31. Конвенція МОП 187 «Про основи, що сприяють безпеці й гігієні праці».
32. Директива Ради Європейських Співтовариств 89/391/ЕЕС «Про впровадження заходів, що сприяють поліпшенню безпеки й гігієни праці працівників».
33. Директива 2014/35/EС «Низьковольтне обладнання» /Directive 2006/95/EС «Low Voltage Directive» - (LVD) / .
34. Директива 1999/5/EС «Радіо- та телекомунікаційне термінальне обладнання та взаємне визнання їх відповідності» / Directive 1999/5/ЕС «Radio Equipment and Telecommunications Terminal Equipment and the Mutual Recognition of their Conformity - (R & TTE)».
35. ДСанПіН 552-2014 Дезінфекція, перед стерилізаційне очищення та стерилізація медичних виробів в закладах охорони здоров'я
36. Технічний Регламент низьковольтного електричного обладнання: Постанова Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 р. No 1067.
37. Технічний Регламент з електромагнітної сумісності обладнання: Постанова Кабінету Міністрів України від 29 липня 2009 р. No 785.
38. Технічний регламент радіообладнання і телекомунікаційного кінцевого (термінального) обладнання: Постанова Кабінету Міністрів України від 24 червня 2009 р. No 679.
39. Технічний Регламент обладнання та захисних систем, призначених для застосування в потенційно вибухонебезпечному середовищі: Постанова Кабінету Міністрів України від 8 жовтня 2008 р. N 898.
40. Технічний регламент щодо суттєвих вимог до засобів вимірювальної техніки: Постанова Кабінету Міністрів України від 8 квітня 2009 р. N 332.
41. Технічний регламент засобів індивідуального захисту: Постанова Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2008 р. N 761.
42. Технічний регламент безпеки машин: Постанова Кабінету Міністрів України від 30 січня 2013 р. No 62.
43. IEC62061 «Безпека обладнання. Функціональна безпека систем управління електричних, електронних та програмованих електронних, що пов’язані з безпекою».
44. IEC 61508-1-2010 «Функціональна безпека систем електричних, електронних та програмованих електронних, що пов’язані з безпекою».
45. Порядок класифікації надзвичайних ситуацій за їх рівнями: Постанова Кабінету Міністрів України від 24.03.2004 No 368 – zakon3.rada.gov.ua.
46. Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях: Постанова Кабінету Міністрів України від 26.06.2013 No 444 – zakon3.rada.gov.ua.
47. Про затвердження Положення про єдину державну систему цивільного захисту: Постанова Кабінету Міністрів України від 09.01.2014 No 11 – zakon5.rada.gov.ua.
4.3. Інформаційні ресурси
1. Офіційне інтернет-представництво Президента України http://www.president.gov.ua/.
2. Верховна Рада України http://www.rada.kiev.ua/.
3. Кабінет Міністрів України http://www.kmu.gov.ua/.
4. Міністерство екології та природних ресурсів України http://www.menr.gov.ua/.
5. Рада національної безпеки і оборони України http://www.rainbow.gov.ua/.
6. Сайт, присвячений землетрусам та сейсмічному районуванню території http://www.scgis.ru/russian/.
7. Сайт, присвячений надзвичайним ситуаціям природного характеру http://chronicl.chat.ru/.
8. Український інститут досліджень навколишнього середовища i ресурсів при Раді національної безпеки i оборони України http://www.erriu.ukrtel.net/index.htm.
9. http://www.dnop.kiev.ua - Офіційний сайт Держгірпромнагляду.
10. http://www.mon.gov.ua - Офіційний сайт Міністерства освіти і науки України.
11. http://www.mns.gov.ua - Офіційний сайт Державної служби з надзвичайних ситуацій України.
12. http://www.social.org.ua - Офіційний сайт Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України.
13. http://base.safework.ru/iloenc - Энциклопедия по охране и безопасности труда МОТ.
14. http://base.safework.ru/safework - Библиотека безопасного труда МОТ.
15. http://www.nau.ua - Інформаційно-пошукова правова система «Нормативні акти України (НАУ)».
16. http://www.budinfo.com.ua - Портал «Украина строительная: строительные компании Украины, строительные стандарты: ДБН ГОСТ ДСТУ».
17. http://op.kpi.ua – Портал «КПІ ім. Ігоря Сікорського». Матеріал з питань охорони праці.
18. http://opcb.kpi.ua – сайт кафедри охорони праці, промислової та цивільної безпеки «КПІ ім. Ігоря Сікорського».
19. Постійне представництво України при ООН http://www.uamission.org/.
20. Північноатлантичний альянс (НАТО) http://www.nato.int/.
21. Новини про поточні події у світі, в т. ч. про надзвичайні ситуації http://www.100top.ru/news/ (російською мовою).
22. Сайт, присвячений землетрусам та сейсмічному районуванню території http://www.scgis.ru/russian/.
23. Сайт, присвячений надзвичайним ситуаціям природного характеру http://chronicl.chat.ru/.
24. Офіційний сайт Американського вулканологічного товариства http://vulcan.wr.usgs.gov/ (англійською мовою).
25. Український інститут досліджень навколишнього середовища i ресурсів при Раді національної безпеки i оборони України http://www.erriu.ukrtel.net/index.htm.
26. http://www.dnop.kiev.ua - Офіційний сайт Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду (Держгірпромнагляду).
27. http://www.social.org.ua - Офіційний сайт Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України.
28. http://base.safework.ru/iloenc - Энциклопедия по охране и безопасности труда МОТ.
29. http://base.safework.ru/safework - Библиотека безопасного труда МОТ.
30. http://www.budinfo.com.ua - Портал «Украина строительная: строительные компании Украины, строительные стандарты: ДБН ГОСТ ДСТУ».
Для вивчення дисципліни заплановано проведення 14 лекційних та 13 практичних занять (ПЗ), під час яких заплановано виконання домашньої і модульної контрольної роботи.
Під час вивчення навчального матеріалу застосовуються наступні методи навчання:
Метод навчання | Рекомендовано при проведенні занять |
|
Лекційних | ПЗ / КП | |
Пояснювально-ілюстративний метод або інформаційно- рецептивний Відеометод у сполученні з новітніми інформаційними технологіями та комп'ютерними засобами навчання (дистанційні, мультимедійні, веб орієнтовані тощо) |
+ | + |
Словесний метод (лекція, бесіда, інструктаж тощо) | + | + |
Наочний метод (метод ілюстрацій і метод демонстрацій) | + | |
Частково-пошуковий, або евристичний, метод (організація активного пошуку рішення поставлених пізнавальних завдань) | + |
Нижче наведено розподіл аудиторних годин за темами курсу та календарний план їх проведення.
Назви розділів і тем | Лекції | ПЗ/ЛР | Оцінювання | ||||
Тижні навчання | Години | Тижні навчання | Години | ||||
Розділ 1. Безпека життєдіяльності, як базова концепція сталого розвитку (БЖД) | |||||||
Тема 1.1. Загальні питання та процедури вивчення дисципліни. Категорійно - понятійний апарат з БЖД. Теоретичні основи безпеки життєдіяльності. | 1 | 2 | |||||
Тема 1.2. Методологічні основи безпеки життєдіяльності. Безпека в системі «людина - техніка - середовище». Ризик, як її кількісна оцінка. | 2 | 2 | 1 | 2 | ПЗ №1 | ||
Тема 1.3. Забезпечення індивідуального захисту людини. | 3-4 | 4 | 2 | 4 | ПЗ №2 | ||
Тема 1.4. Забезпечення БЖД в побуті. | 5-6 | 4 | 3 | 4 | ПЗ №3 | ||
Модульна контрольна робота БЖД | 6 | 0,5 | МКР 1 | ||||
Розділ 2. Охорона праці, як запорука збереження здоров’я та працездатності (ОП) | |||||||
Тема 2.1. Основні положення в сфері охорони праці. Гарантії прав працівників на ОП. | 7 | 2 | |||||
Тема 2.2. Організація охорони праці установи в галузі біології і медицини. | 8 | 2 | |||||
Тема 2.3. Гігієна праці та виробнича санітарія на робочих місцях в галузі біології і медицини. | 9 | 2 | 4-7 | 2/6 | ПЗ №4 ЛР №1 ЛР №2 ЛР №3 |
||
Тема 2.4. Виробнича безпека технологічного обладнання та процесів в галузі біології і медицини. Директиви ЄС, Технічні Регламенти та Процедура оцінки відповідності. |
10 | 2 | 8-9 | 2/2 | ПЗ №5 ЛР №4 |
||
Тема 2.5. Директиви нового глобального підходу Європейського Союзу(ЄС) в сфері промислової безпеки медичного обладнання. | 11 | 2 | |||||
Тема 2.6. Електробезпека технологічного обладнання та процесів в галузі біології і медицини. | 12 | 2 | 10 | 2 | ПЗ №6 | ||
Тема 2.7. Пожежна безпека об’єкта в галузі біології і медицини. | 13 | 2 | 11 | 2 | ПЗ №6 | ||
Тема 2.8. Аналіз, прогнозування, профілактика травматизму та професійної захворюваності. Розслідування та облік нещасних випадків і професійних захворювань |
14 | 2 | |||||
Тема 2.9. Загальні санітарно-гігієнічні вимоги до розміщення закладів охорони здоров’я та медичних установ, до лікувально - діагностичних, адміністративно - побутових і допоміжних приміщень. |
15 | 2 | |||||
Модульна контрольна робота ОП | 15 | 0,5 | МКР1 | ||||
Розділ 3. Цивільний захист населення і територій (ЦЗ) | |||||||
Тема 3.1. Державна політика у сфері ЦЗ України в умовах НС. Організація ЦЗ на об’єкті господарювання. | 16 | 2 | - | ||||
Тема 3.2. Надзвичайні ситуації та їх наслідки. | 17 | 2 | |||||
Тема 3.3. Прогнозування обстановки та планування заходів захисту під час аварії на вибухонебезпечному об’єкті та в зонахрадіоактивного і хімічного зараження. | 12-14 | 6 | ПЗ №8 ПЗ №9 ПЗ №10 |
||||
Тема 3.4. Захист населення і територій в умовах НС техногенного та військового характеру. | 18 | 2 | |||||
Модульна контрольна робота ЦЗ | 18 | 0,5 | МКР | ||||
Домашня контрольна робота | 15-17 | 4 | ДКР | ||||
Залік | 18 | 2 | |||||
Всього годин | 36 | 28/8 |
Відповідність методів навчання та оцінювання відображені в рейтинговій системі оцінювання, яка передбачає: роботу на ПЗ та ЛР, модульну контрольну роботу, ДКР та підсумковий залік.
5.1. Лекційні заняття
№ | Назва теми лекції та перелік основних питань |
Розділ 1. Безпека життєдіяльності – запорука сталого розвитку (БЖД) | |
1 |
Тема 1.1. Загальні питання та процедури вивчення дисципліни. Категорійно-понятійний апарат з БЖД. Теоретичні основи безпеки життєдіяльності |
2 | Тема 1.2. Методологічні основи безпеки життєдіяльності. Безпека в системі «людина -техніка - середовище». Лекція 2. Методологічні основи безпеки життєдіяльності. Безпека в системі «людина - техніка - середовище». Методологічні основи забезпечення безпеки життєдіяльності. Класифікація небезпек, як фактор рівня безпеки. Принципи, методи і засоби забезпечення безпеки. Безпека в системі «людина-техніка-середовище». Критерії переходу небезпечної події у надзвичайну ситуацію. |
3-4 | Тема 1.3. Забезпечення індивідуального захисту людини. Лекція 3. Забезпечення індивідуального захисту людини (фізичне здоров'я). Особливості людського організму в забезпечені індивідуальної безпеки. "Формула здоров'я" та здоровий спосіб життя. Індивідуальне фізичне здоров'я та оцінка стану серцево-судинної системи людини. Основи безпеки харчування. Куріння та його вплив на здоров’я людини. Лекція 4. Забезпечення індивідуального захисту людини (психофізіологічне здоров'я). Психіка людини і проблема людського чинника. Психічні процеси, стани та властивості людини. Добір кадрів за психофізичними показниками. Психологія прийняття рішень |
5-6 | Тема 1.4. Забезпечення БЖД в побуті Лекція 5. Забезпечення БЖД в побуті (здоров'я мешканців великих міст). Урбанізація та урбанізоване середовище.Критерії необхідних параметрів побутовогосередовища Вплив атмосферного, шумового та електромагнітного забруднення на здоров’ямешканців великих міст. Питна вода і проблеми, викликані його забрудненням Лекція 6. Забезпечення БЖД в побуті (безпека мешканців великих міст). Транспорт як основна техногенна небезпека. Соціальні небезпеки. Конфлікт. Натовп яксоціальна небезпека. Кримінальні небезпеки в сучасному суспільстві. |
Розділ 2. Охорона праці (ОП) | |
7 | Тема 2.1. Основні положення в сфері охорони праці. Гарантії прав працівників на ОП Лекція 7. Основні положення в сфері охорони праці. Гарантії прав працівників на ОП. Поняття і предмет охорони праці, основні розділи курсу, охорона праці як суспільний чинник. Основні поняття, терміни визначення. Політика держави в галузі охорони праці. Основні законодавчі та нормативні акти України (НПАОП, ДСТУ, ДерсанПіН, ДСН, ДБН) і Світу (ISO/IEC, EN, DIN), що стосуються проблем охорони праці: Правове поле цих актів законодавства і коло питань, на які поширюється їх дія щодо охорони праці. Гарантії прав на охорону праці під час прийому на роботу і під час роботи. Гарантії прав працівників, які зайняті на роботах з важкими і шкідливими умовами праці. Гарантії прав працівників на видачу їм спецодягу, спецвзуття та інших засобів індивідуального захисту. Гарантії на медогляди певних категорій працівників. Гарантії охорони праці жінок, неповнолітніх та інвалідів. Гарантія на відшкодування шкоди працівникам у разі пошкодження їх здоров'я. |
8 | Тема 2.2. Організація охорони праці установи в галузі біології і медицини.. Лекція 8. Організація охорони праці установи в галузі біології і медицини. Організація охорони праці на підприємстві (в медичній установі, організації), структура і складові системи її управління. Функціональні обов’язки посадових осіб, служби охорони праці і кожного працівника в системі управління охороною праці підприємства. Планування і фінансування робіт з охорони праці. Навчання і інструктажі з питань охорони праці при прийнятті на роботу і в процесі роботи. Специфіка навчання з питань охорони праці в закладах охорони здоров’я та в медичних установах. Органи нагляду та контролю за охороною праці, їх повноваження і права. Відповідальність посадових осіб за порушення законодавства з охорони праці. |
9 | Тема 2.3. Гігієна праці та виробнича санітарія в галузі біології і медицини Лекція 9. Гігієна праці та виробнича санітарія в галузі біології і медицини. Повітря робочої зони на робочих місцях в галузі біології та медицини. Нормування та контроль параметрів мікроклімату та стану повітряного середовища, періодичність і методи контролю залежно від класу небезпечності домішок повітряного середовища. Нагляд за дотриманням санітарних вимог до стану повітряного середовища. Системи природного та штучного освітлення, вимоги санітарних нормативів щодо їх використання на робочих місцях. Нормування природного та штучного освітлення. Експлуатація та контроль систем природнього та штучного освітлювання в лікувально - діагностичних, адміністративно - побутових і допоміжних приміщеннях.. Шум та вібрація як чинник гігієнічних умов праці. Класифікація шуму та вібрації. Дія шуму та вібрації на організм людини. Гігієнічне нормування за граничними спектрами і граничними рівнями. Специфіка заходів і засобів захисту від шуму і вібрації на комп’ютеризованих робочих місцях в галузі біології та медицини. Випромінювання які характерні на робочих місцях в галузі біології та медицини.. Джерела, особливості, характеристики полів і випромінювань та їх класифікація. Нормування, прилади та методи контролю. Типові методи та засоби захисту персоналу на робочих місцях в галузі біології та медицини. Дотримання вимог безпеки при застосуванні WiFi та лазерних технологій в технологічному обладнані, системах штучного інтелекту, побутовому електронному обладнані тощо. |
10 | Тема 2.4. Виробнича безпека технологічного обладнання та процесів в галузі біології і медицини. Директиви ЄС, Технічні Регламенти та Процедура оцінки відповідності. Лекція 10. Виробнича безпека технологічного обладнання та процесів в галузі біології і медицини. Директиви ЄС, Технічні Регламенти та Процедура оцінки відповідності. Основні вимоги безпеки до конструкції технологічного обладнання, організації робочих місць, систем управління, захисних і сигнальних пристроїв, що входять в конструкцію обладнання. Безпечність технологічного процесу, як сума безпечності технологічного обладнання, безпечності технологічних схем і операцій, безпечності організації технологічного процесу. Особливості розвитку, функціонування та застосування європейського законодавства у цій сфері. Загальна структура Директив Нового Глобального Підходу Європейського Союзу. Процедури оцінки відповідності промислового обладнання та продукції вимогам безпеки (модулі А-Н). Процедури сертифікації та нотифікації. Дотримання існуючих вимог Директив ЄС та Технічних регламентів стосовно безпеки устаткування та продукції в сфері електричного та електронного обладнання, обмеження використання небезпечних речовини в електричному та електронному обладнанні і їх подальшої утилізації, відповідальності виробників за утилізацію та вторинну переробку електронної продукції та її компонентів. Забезпечення відповідності сучасним вимогам безпеки програмного забезпечення електронних систем, що реалізують пов’язані з безпекою функції управління (ПБФУ). |
11 | Тема 2.5. Директиви і технічні регламенти нового глобального підходу Європейського Союзу(ЄС) в сфері промислової і екологічної безпеки медичного обладнання. Лекція 11. Директиви і технічні регламенти нового глобального підходу Європейського Союзу(ЄС) в сфері промислової і екологічної безпеки медичного обладнання Директива 93/42/ЕЕС Медичне обладнання. Технічні регламенти щодо медичних виробів і медичних виробів діагностики in vitro. Визначення, сфера застосування. Декларація характеристик якості. Маркування. Обов'язки (виробників, продавців, імпортерів) медичного обладнання. Системи оцінки відповідності. Процедури сертифікації та нотифікації медичного обладнання. Дотримання існуючих вимог Директиви 93/42/ЕЕС та технічного регламенту стосовно безпеки медичного обладнання, обмеження використання небезпечних речовини в медичному обладнанні і їх подальшої утилізації, відповідальності виробників за утилізацію та вторинну переробку електронної медичної продукції та її компонентів. Нагляд і контроль за дією директиви і технічних регламентів. |
12 | Тема 2.6. Електробезпека технологічного обладнання та процесів в галузі біології і медицини. Лекція 12. Електробезпека технологічного обладнання та процесів в галузі біології і медицини. Поняття “електробезпека”, “електротравма” та “електротравматизм”. Особливостіелектротравматизму. Для електричного струму на людину. Електричні травми місцеві та загальні (електричні удари). Причини електротравм. Фактори, що впливають на наслідки ураження електричним струмом. Допустимі значення струмів і напруги. Класифікація приміщень по ступеню небезпеки ураження електричним струмом. Ураження електричним струмом при дотику або наближені до струмоведучих частин: в однофазній мережі змінного струму, в при нормальній роботі та в аварійних випадках. Заходи і засоби безпечної експлуатації електроустановок при нормальних та аварійних режимах роботи. Специфіка забезпечення електробезпеки на робочих місцях в галузі біології і медицини. |
13 | Тема 2.7. Пожежна безпека в галузі біології і медицини. Лекція 13. Пожежна безпека в галузі біології і медицини. Пожежо - вибухонебезпечність об’єкта як функція пожежонебезпечних властивостей матеріалів і речовин, що використовуються на даному об’єкті, кількості цих матеріалів і речовин, особливостей виробництва. Система пожежного захисту як комплекс методів, заходів та засобів направлених на обмеження, розповсюдження та локалізацію пожежі, виявлення пожежі, створення умов для ліквідації пожежі, захист людей і матеріальних цінностей. Способи і засоби гасіння пожежі. Вогнегасні речовини. Первинні засоби гасіння пожежі. Порядок оснащення об’єктів первинними засобами пожежогасіння. Вибір типу та визначення кількості вогнегасників. Стаціонарні засоби гасіння пожежі (сплінкерні, дренчерні). Протипожежне водопостачання. Устаткування пінного, газового та порошкового пожежогасіння. Пожежна сигналізація. Засоби виявлення пожежі та сповіщання про пожежу. Автоматичні електричні системи пожежної сигналізації. Ручні та автоматичні сповіщувачі про пожежу. Знаки пожежної безпеки Специфіка забезпечення пожежної безпеки в галузі біології і медицини. |
14 | Тема 2.8. Аналіз, прогнозування, профілактика травматизму та професійної захворюваності. Розслідування та облік нещасних випадків, професійних захворювань. Лекція 14. Нещасні випадки, професійні захворювання (аналіз, прогнозування та профілактика). Розслідування та облік нещасних випадків, професійних захворювань. Нещасні випадки. Виробничі і невиробничі нещасні випадки. Розподіл нещасних випадків по місцю дії та по наслідкам дії. Групові та індивідуальні нещасні випадки. Мета і методи аналізу виробничого травматизму. Порівняльна характеристика методів аналізу. Розслідування, облік та аналіз нещасних випадків, професійних захворювань і аварій, як основа для розробки профілактичних заходів щодо їх запобігання та вирішення соціальних питань, пов’язаних з нещасними випадками, професійними захворюваннями та аваріями. НПАОП 0.00-6.02-04 "Порядок розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві". Нещасні випадки, що підлягають розслідуванню згідно з Порядком. Порядок і терміни розслідування нещасних випадків на виробництві. Склад комісії. Акт про нещасний випадок. Розслідування нещасних випадків за заявами потерпілих чи осіб за дорученнями потерпілих. Порядок розслідування професійних захворювань на виробництві. Мета розслідування, діагностування професійного захворювання, повідомлення власника та органів санітарного нагляду, створення та склад комісії з розслідування, оформлення результатів розслідування. Розслідування та облік нещасних випадків невиробничого характеру. “Положення про розслідування та облік нещасних випадків невиробничого характеру – Постанова КМУ від 5.05.1997р. No 42. Участь органів охорони здоров’я, місцевої виконавчої вади, підприємств, установ, організацій |
15 | Тема 2.9. Державне управління охороною праці, система управління в галузі охорони здоров’я та система управління охороною праці в організації. Лекція 15. - Управління охороною праці від державного рівня до рівня медичного закладу. Стан умов праці в галузі охорони здоров’я. Загальні санітарно-гігієнічні вимоги до розміщення закладів охорони здоров’я та медичних установ, до лікувально - діагностичних, адміністративно - побутових і допоміжних приміщень. Державне управління охороною праці. Органи державного управління охороною праці: Кабінет Міністрів України (Національна рада з питань безпечної життєдіяльності населення), Комітет по нагляду за охороною праці Міністерства праці і соціальної політики України, міністерства та інші центральні органи виконавчої влади, місцеві державні адміністрації і місцеві ради народних депутатів. Компетенція органів державного управління охороною праці, їх функції. Класи шкідливості медичних та реабілітаційних установ за санітарними нормами взалежності від складу і кількості шкідливих виділень та характеру лікувальних (діагностичних, реабілітаційних) процесів. Санітарно-гігієнічні вимоги до розміщення закладів охорони здоров’я та медичних установ, до будівель цих закладів, до окремих приміщень. Вимоги до розташування технологічного майданчика закладу охорони здоров’я, споруд та будівель на цьому майданчику, до лікувально - діагностичних, адміністративно - побутових і допоміжних приміщень. |
Розділ 3. Цивільний захист населення і територій (ЦЗ) | |
16 | Тема 3.1. Державна політика у сфері ЦЗ України в умовах НС. Тема 3.2. Організація ЦЗ на об’єкті господарювання. Лекція 16 – Державна політика у сфері цивільного захисту України в умовах надзвичайних ситуацій. Організація ЦЗ на об’єкті господарювання. Законодавчо-правові акти в сфері цивільного захисту: Женевські конвенції, конституція України, укази президента України; Закони України; Постанови КМ України та інші нормативно-правові акти (кодекси, декларації та інше). Єдина державна система запобігання і реагування на НС техногенного і природного характеру (ЄДСНС). Основні завдання ЄДСНС. Склад ЄДСНС і функції її органів. Сили і засоби ЄДСНС. Режими функціонування ЄДСНС. Місце і роль ЦЗ в державній системі цивільного захисту. Сили ЦЗ. Організація ЦЗ на об’єкті господарювання. Основні завдання ЦЗ на об’єкті господарювання. Склад ЦЗ на об’єкті господарювання, служби і формування та їх режими функціонування. Заходи на об’єктах господарювання у сфері ЦЗ - «План дій». |
17 | Тема 3.3. – Надзвичайні ситуації та їх наслідки. Лекція 17. – Надзвичайні ситуації та їх наслідки. Визначення терміну надзвичайної ситуації (НС). Класифікація НС за походженням та територіальним поширенням. Причини виникнення НС. Узагальнена модель сценаріїв виникнення НС. НС технологічного характеру в разі аварії на вибухо - пожежонебезпечних об’єктах. Характеристика осередків ураження (ОУ) при вибухах і пожежах, зон радіоактивного та хімічного зараження (забруднення) місцевості, за їх розмірами, ступенів руйнівних дій, ураження людей та забруднення навколишнього середовища. НС природного характеру: землетруси, бурі, урагани, смерчі, повені, лісові і торф’яні пожежі. Уражуючи фактори та їх параметри, наслідки дій на навколишнє середовище і людей. Особливості НС венного характеру. Характеристики ОУ при застосуванні ядерної зброї. Уражуючи фактори, їх параметри та наслідки дій. Способи захисту людей. |
18 | Тема 3.4. – Захист населення і території в умовах НС. Лекція 18. – Захист населення і території в умовах НС). Принципи організації захисту населення і території підчас НС. Основні способи захисту укриття населення в захисних спорудах (сховищах, протирадіаційних укриттях). Евакуаційні органи, їх функції. Режими радіаційного захисту робітників і службовців об’єкта. Оповіщення населення при НС. Системи централізованого, регіонального та об’єктового оповіщення населення про небезпеку. Порядок надання інформації у сфері цивільного захисту. |
5.2. Практичні заняття
Метою практичних занять є поглиблення знань за окремими темами лекційного матеріалу та питань, які вивчаються самостійно; формування умінь та набуття досвіду: оцінки небезпечних та шкідливих чинників, уражаючих факторів та їх впливу на здоров’я людини, розробки ризик- стратегій з метою зниження вірогідності реалізації ризику і мінімізації можливих негативних наслідків, надання першої долікарської допомоги, проведення евакуаційних заходів.
Основні завдання циклу практичних занять з навчальної дисципліни «Охорона праці та цивільний захист» є:
набуття знань, умінь і досвіду для вирішування певних завдань на тлі навчальної обстановки:
№ | Назва теми заняття та перелік основних питань |
5.3. Лабораторні роботи
Метою лабораторних робіт є оволодіння студентами засобами і методами дослідження параметрів виробничого середовища та трудового процесу, оцінки небезпечних і шкідливих чинників, впровадження заходів їх нормалізації та використання засобів захисту
№ | Назва лабораторної роботи | Кількість ауд. годин |
1 | Оцінка параметрів повітря робочої зони. Дослідження ефективності роботи систем вентиляції Засоби досліджень: лабораторні стенди, вимірювальні прилади, макет діючої вентиляційної установки СРС: опрацювати теоретичні положення, виконати завдання за варіантом і сформулювати висновки. |
2 |
2 | Оцінка гігієнічних параметрів шуму на робочих місцях. Дослідження ефективності звукоізолюючих конструкцій Засоби досліджень: лабораторні стенди, вимірювальні прилади СРС: опрацювати теоретичні положення, виконати завдання за варіантом і сформулювати висновки. |
2 |
3 | Оцінка гігієнічних характеристик освітлення робочих місць і приміщень. Дослідження показників якості і безпеки освітлення робочих місць і приміщень Засоби досліджень: лабораторні стенди, вимірювальні прилади СРС: опрацювати теоретичні положення, виконати завдання за варіантом і сформулювати висновки. |
2 |
4 | Дослідження електробезпеки працівників під час роботи з електроустановками, які живляться від трифазних електромереж Засоби досліджень: лабораторні стенди, вимірювальні прилади СРС: опрацювати теоретичні положення, виконати завдання за варіантом і сформулювати висновки. |
2 |
5.4. Платформа дистанційного навчання:
Для кращого засвоєння матеріалу навчальної дисципліни в період дистанційної роботи, використовується електронна пошта, платформа дистанційного навчання «Сікорський» в середовищі Moodle та платформа для проведення онлайн-зустрічей Google Meet та ZOOM, за допомогою яких:
- спрощується розміщення методичних рекомендацій, навчальних матеріалів, літератури тощо;
- здійснюється зворотній зв’язок зі студентами щодо навчальних завдань та змісту навчальної дисципліни;
- перевіряються і оцінюються виконані завдання;
- ведеться облік виконання студентами плану навчальної дисципліни, дотримання графіку подання навчальних/індивідуальних завдань та їх оцінювання
Самостійна робота передбачає: підготовку до лекцій та практичних та лабораторних занять; виконання практичних робіт та ДКР; підготовку до виконання модульної контрольної роботи; заліку тощо.
6.1. Теми для самостійного опрацювання – не заплановані
6.2. Підготовка до лекційних, практичних та лабораторних занять. Для підготовки до лекційних та ПЗ студенту необхідно опрацювати заплановану базову та допоміжну літературу, рекомендовані джерела та підготувати матеріал для його обговорення на заняттях. На це студенту виділяється 28 годин СРС.
6.3. Модульна контрольна робота. На підготовку до МКР відводиться 4 години СР.
6.4. Домашня контрольна робота (ДКР). На підготовку та оформлення ДКР відводиться 10 годин СР. Тему ДКР студент отримує згідно варіанту не пізніше 4 тижня від початку навчального семестру. Терміни подання ДКР викладачу не пізніше 16 тижня. Захист ДКР планується на позаплановому занятті в термін з 17 по 18 тиждень.
6.5. Залік. Залік проводиться на останньому практичному занятті після написання студентами модульної контрольної роботи та у період захисту ДКР. За результатами набраних рейтингових балів за семестр здобувач отримує залік без додаткових випробувань, якщо сума набраних балів не менша 60. Здобувачі, які виконали всі умови допуску до заліку та мають рейтингові бали від 40 до 59, або бажають підвищити свій результат – складають залікову контрольну роботу або проходять співбесіду за заліковими питаннями. На підготовку до заліку відводиться 6 годин СР. У період дистанційного навчання залік може бути проведений згідно графіку занять в середовищі Moodle на платформі «Сікорський» та платформи для проведення онлайн-зустрічей Google Meet/Zoom.
Кількість балів | Оцінка |
---|---|
100-95 | Відмінно |
94-85 | Дуже добре |
84-75 | Добре |
74-65 | Задовільно |
64-60 | Достатньо |
Менше 60 | Незадовільно |
Не виконані умови допуску | Не допущено |
-
Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):
Складено
Демчук Г. В.;
Ухвалено кафедрою ОПЦБ (протокол № 9 від 22.05.2024 )
Погоджено методичною комісією факультету/ННІ (протокол № 9 від 26.06.2024 )