Кафедра інформаційного, господарського та адміністративного права

[FBMI05.2] Підприємницьке право

Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)

Реквізити навчальної дисципліни

Рівень вищої освітиПерший (бакалаврський)
Галузь знань16 - Хімічна інженерія та біоінженерія
Спеціальність163 - Біомедична інженерія
Освітня програма163Б МІ - Медична інженерія (ЄДЕБО id: 28920)163Б РБІ - Регенеративна та біофармацевтична інженерія (ЄДЕБО id: 32311)163Б МІ+ - Медична інженерія (ЄДЕБО id: 58753)163Б РБІ+ - Регенеративна та біофармацевтична інженерія (ЄДЕБО id: 58754)
Статус дисципліниНормативна
Форма здобуття вищої освітиОчна
Рік підготовки, семестр3 курс, осінній семестр
Обсяг дисципліни2 кред. (Лекц. 18 год, Практ. 18 год, Лаб. год, СРС. 24 год )
Семестровий контроль/контрольні заходиЗалік
Розклад занятьhttps://rozklad.kpi.ua
Мова викладанняУкраїнська
Інформація про керівника курсу / викладачів Лекц.: Тараненко М. М.,
Практ.: Тараненко М. М.,
Розміщення курсу

Програма навчальної дисципліни

1. Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання

Курс спрямовано на формування у студента поглядів на бізнес як сферу самореалізації та розвитку особи, та на реалізацію підприємницької діяльності через призму поєднання свободи договору, соціальної природи суспільства і регуляторної функції держави. Поряд із класичними питаннями взаємозв’язку бізнесу і держави (вертикальних відносин, в т.ч.: заснування/припинення підприємницької діяльності, ліцензування, оподаткування, дотримання стандартів, подолання неплатоспроможності) передбачається також увага побудові горизонтальних зв’язків у бізнес-середовищі (договори приватно-правового характеру), а також розглядається роль держави в оберігання “регламенту чесної гри” на теренах комерційного простору. Окрема увага приділяється поєднанню соціальної та економічної складових статусу підприємця (огляд різних форм залучення талантів та захисту інвестицій у розвиток інтелектуального капіталу) та зовнішньо-економічній діяльності

 

Програмні компетентності, які мають бути сформовані після вивчення дисципліни, та які  відповідають освітній програмі «Регенеративна та біофармацевтична інженерія»:

Інтегральна компетентність ((ОП введено в дію Наказом ректора НОН/75/2022 від 15.02.2022 р.:)

 

ІК – Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у біомедичній інженерії або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів хімічної, біологічної та медичної інженерії, і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.


 

Загальні компетентності

ЗК 1- Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.

ЗК 8-  Здатність приймати обґрунтовані рішення ; 

ЗК9 - Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності) 

ЗК12- Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина України. 

 

Програмні результати навчання (відповідно до освітньої програми «Регенеративна та біофармацевтична інженерія»): після вивчення дисципліни є (ОП введено в дію Наказом ректора НОН/75/2022 від 15.02.2022 р.:)

ПРН -6 Управляти комплексними діями або проєктами, нести відповідальність за прийняття 

інженерних рішень у непередбачуваних умовах, проводити техніко-економічну та 

безпекову оцінку проєктів

 

2. Пререквізити та постреквізити дисципліни (місце в структурно-логічній схемі навчання за відповідною освітньою програмою)

Базою для вивчення навчальної дисципліни є знання, отримані студентами після вивчення дисципліни “Основи правознавства” за програмою загальноосвітньої школи.

Дисциплін які базуються на результатах навчання з цього курсу, не передбачено.

 

3. Зміст навчальної дисципліни

Теми лекційних занять:

Тема 1. Поняття підприємництва. Загальна характеристика підприємницького права

Тема 2. Суб’єкти підприємницької діяльності та суб'єкти господарювання. Захист основ конкуренції при об'єднаннях, зокрема

Тема 3. Підприємства та господарські товариства, як приклади суб'єктів підприємництва. Афілійовані структури та об'єднання підприємств

Тема 4. Акціонерне товариство та товариство з обмеженою відповідальністю, як приклади господарських товариств. Принципи корпоративного управління

Тема 5. Регуляторний вплив на підприємницьку діяльність. Від реєстрації та ліцензування до державного контролю і припинення діяльності

Тема 6. Майнова основа підприємницької діяльності. Монетарний капітал, інтелектуальна власність і таланти людини

Тема 7. Договірний фундамент підприємницької діяльності (з акцентами на зовнішньоекономічну, захист слабкої сторони, комерційне посередництво, тощо)

Тема 8. Відповідальність у підприємницькій діяльності

Тема 9. Вимоги кредиторів, судове вирішення спорів та інструменти відновлення платоспроможності

 

 

 

4. Навчальні матеріали та ресурси

Навчальні матеріали та ресурси

 

1. Підприємництво, торгівля та біржова діяльність: підручник / за заг. ред. д.е.н., проф. І. М. Сотник, д.е.н., проф. Л. М. Таранюка. – Суми : ВТД «Університетська книга», 2018. – 572 с. URL: http://sites.znu.edu.ua/science-earth/assets/documents/principles/Pidruchnyk-Pidpryyemnytstvo-torhivlya-birzhova-diyalnist.pdf

2. Підприємницьке право України: Навч. посіб. / Ю. В. Корнєєв. – К. : Центр учбової літератури, 2019. – 120 с.

3. Господарське право (загальна частина): курс лекцій / О. М. Вінник. —К. : Вид-во Ліра-К, 2020. — 240 с.

4. Цивільне право (загальна частина). Курс лекцій: навч. посіб. / за редак. І.Спасибо-Фатєєвої. – Харків: ЕКУС, 2021. – 448. 

5. Господарське право: особлива частина (правове регулювання господарських відносин в окремих галузях економіки) : навчальний посібник / д-р юрид. наук, проф. Б. В. Деревянко; МВС України, Донецький державний університет внутрішніх справ. — Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2021. — 314 с.URL: https://hozpravoreposit.kyiv.ua/bitstream/handle/765432198/136/Derevyanko_posibnik_2021.pdf?sequence=1&isAllowed=y

 

Нормативно-правові акти України та міжнародних організацій

  1. Конституція України від 28.06.1996.– UFL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text

  2. Цивільний кодекс України 16.01. 200.– UFL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text.

  3. Господарський кодекс України  від 16.01. 2003.– UFL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15#Text

  4. Закон України від 19 вересня 1991 року № 1576-ХІІ «Про господарські товариства». – UFL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1576-12#Text

  5. Закон України від 17 вересня 2008 р. № 514-УІ «Про акціонерні товариства». – UFL:    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/514-17#Text

  6. Закон України від 6 лютого 2018 року № 2275-VIII.Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю. – UFL:    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2275-19#Text

  7. Закон України від 15 травня 2003 року № 755-IV. Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань В редакції Закону № 835-VIII від 26.11.2015. – UFL:       https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/755-15#Text

Навчальний контент

5. Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)

  1. Методика опанування навчальної дисципліни (стаціонар)

Лекції проводяться за класичною схемою: у наочній формі лектор викладає відповідну тему. Під час лекції та після її закінчення здобувачі мають можливість ставити запитання. З окремих питань лекційного курсу може проводитися дискусія між лектором та здобувачами – або акцентувати увагу на важливих, принципових та проблемних моментах. 

Практичні заняття мають на меті набуття більш глибоких знань та умінь з тем, що висвітлюються в рамках лекційного курсу та самостійно опановуються здобувачами. Алгоритм проведення практичного заняття передбачає наступне: викладач викладає базові (стратегічні) тези в рамках відповідної теми, здобувачі виступають із міні-повідомленнями із заздалегідь сформованими проблемними питаннями в рамках відповідної теми, відбувається дискусія між доповідачем, іншими здобувачами та викладачем, яка має на меті з’ясувати всі фундаментальні та прикладні аспекти відповідних технологій. За необхідності під час практичних занять відбувається вивчення (ознайомлення) нормативних документів, методичних рекомендацій тощо, а також розв’язання ситуаційних задач.

Лекційні та практичні заняття проводяться згідно розкладу занять http://rozklad.kpi.ua/

Тема 1. Поняття підприємництва. Загальна характеристика підприємницького права

1.  Поняття підприємництва

2. Принципи підприємництва

3. Гарантії підприємництва

4. Обмеження підприємництва

5. Загальна характеристика підприємницького права

Тема 2. Суб’єкти підприємницької діяльності та суб'єкти господарювання. Захист основ конкуренції при об'єднаннях, зокрема

1. Суб’єкти підприємницької діяльності

2. Суб'єкти господарювання

4. Захист основ конкуренції

Тема 3. Підприємства та господарські товариства, як приклади суб'єктів підприємництва. Афілійовані структури та об'єднання підприємств

1. Підприємства як приклади суб'єктів підприємництва

2. Господарські товариства, як приклади суб'єктів підприємництва

3. Об’єднання підприємств

4. Інші афілійовані структури

Тема 4. Акціонерне товариство та товариство з обмеженою відповідальністю, як приклади господарських товариств. Принципи корпоративного управління

1. Акціонерне товариство як приклад господарських товариств

2. Товариство з обмеженою відповідальністю як приклад господарських товариств

3. Принципи корпоративного управління

Тема 5. Регуляторний вплив на підприємницьку діяльність. Від реєстрації та ліцензування до державного контролю і припинення діяльності

1. Загальне поняття регуляторного впливу на підприємницьку діяльність

2. Реєстрація підприємницької діяльності

3. Ліцензування підприємницької діяльності

4. Державний контроль за підприємницькою діяльністю

5. Реєстрація припинення підприємницької діяльності

Тема 6. Майнова основа підприємницької діяльності. Монетарний капітал, інтелектуальна власність і таланти людини

1. Майнова основа підприємницької діяльності в загальних рисах. 

2. Монетарний капітал як елемент майнової основи підприємницької діяльності

3. Інтелектуальна власність як елемент майнової основи підприємницької діяльності 

4. Таланти людини як елемент майнової основи підприємницької діяльності

Тема 7. Договірний фундамент підприємницької діяльності (з акцентами на зовнішньо-економічну, захист слабкої сторони, комерційне посередництво, тощо)

1. Договірний фундамент підприємницької діяльності в загальних рисах

2. Договірне забезпечення зовнішньо-економічної діяльності

3. Захист слабкої сторони договору

4. Комерційне посередництво

Тема 8. Відповідальність у підприємницькій діяльності

1. Види відповідальності, з якими може стикатись підприємець

2. Відповідальність майнового характеру (у “горизонтальних” правовідносинах)

3. Інша відповідальність (у “вертикальних” правовідносинах)

Тема 9. Вимоги кредиторів, судове вирішення спорів та інструменти відновлення платоспроможності

1. Поняття термінів “кредитор” і “боржник”

2. Загальне поняття вимоги кредитора 

3. Відновлення платоспроможності і банкрутство

4. Судові процедури вирішення спорів і роль виконавчої служби

Семінарські заняття. 

Мета семінарських занять – надати допомогу при поглибленому вивченні теоретичних положень курсу, виробленні студентами вміння осягнути і використовувати різні способи мистецтва аргументації, а також знання, необхідні для забезпечення прийняття зважених рішень щодо стратегії ведення справи тією чи іншою стороною трудового спору.Робота на семінарах проходить у вигляді дискусії (в т.ч за тематикою виконаних студентами індивідуальних та/або командних завдань).

 

6. Самостійна робота студента

Основним видом самостійної роботи студента в рамках курсу для стаціонарної форми навчання виступає підготовка до практичних занять.Очікується, що на кожне практичне заняття (окрім першого) студенти (під керівництвом викладача в рамках виконання такого спрямування самостійної/командної роботи) підготують огляд практичних ситуацій відповідного до специфіки тих чи інших аспектів курсу.

 

Політика та контроль

7. Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)

Відвідування лекцій є правом студента, на лекційних заняттях не відбувається контролю присутності. В ході лекції у студентів є можливість ініціювати обговорення того чи іншого питання в рамках розглядуваної тематики. 

Обов’язковим для студента є участь у практичному/семінарському занятті, виконання модульної/домашньої контрольної роботи та присутність на занятті у день офіційного проведення заліку.

При підготовці до практичного/семінарського заняття студенти мають приділяти увагу матеріалу, зазначеному у плані відповідної лекції, а також іншим рекомендованим джерелам (в контексті того чи іншого практичного/семінарського заняття).

При виконанні індивідуального/командного завдання заохочується використання ілюстративних засобів допоміжного характеру на власний розсуд студента та/або команди. При цьому виконання письмової роботи, оформленої належним чином, залишається обов’язковим (незалежно від використання презентацій, відеокліпів, майндмепів, тощо). Інший підхід до формату виконання роботи може бути допустимим за умови, що це було завчасно узгоджено з викладачем.

При виконанні будь-яких письмових робіт належна увага має приділятись дотриманню правил академічної доброчесності. В контексті того чи іншого завдання може бути зазначено про необхідність виконання інших вимог, що не суперечать законодавству України та нормативним документам Університету.

Належним способом подачі письмових робіт є завантаження відповідних файлів у Moodle, якщо тільки інший порядок не було завчасно узгоджено з викладачем.

 

8. Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)

Поточний контроль: опитування в контексті опрацьованих справ за темою заняття

Календарний контроль:атестація двічі на семестр для стаціонарної форми навчання, не передбачено для заочної форми навчання.

Семестровий контроль: залік

Загальний рейтинг студента, набраний впродовж семестру, може становити до 100 балів включно. До складових загального рейтингу входить, зокрема: поточна робота студента на практичних заняттях: 1 або 2 бали за заняття (та не більше 18 балів за семестр), самостійна робота студента, ініціатива підготовки есе з проблемних питань з представленням роботи: до 10 балів за заняття (та не більше 30 балів за семестр), командна робота в групах: до 20 балів за заняття на команду (та не більше 20 балів кожному студенту за семестр), а також контрольна робота (тематична/модульна): до 10 балів за роботу (та не більше 30 балів за семестр).

Студент, який впродовж семестру не набирає 40 балів, до здачі заліку не допускається. А якщо набирає 60 і більше балів, залік може бути виставлено в автоматичному режимі (за результатами кількості балів, набраних в рамках семестру).

 

Таблиця відповідності рейтингових балів оцінкам за університетською шкалою
Кількість балівОцінка
100-95Відмінно
94-85Дуже добре
84-75Добре
74-65Задовільно
64-60Достатньо
Менше 60Незадовільно
Не виконані умови допускуНе допущено

9. Додаткова інформація з дисципліни (освітнього компонента)

У разі зміни форми навчання можуть бути переглянуті форми семестрового контролю.

Визнання результатів навчання, набутих у неформальній/інформальній освіті, здійснюється згідно «Положення про визнання в КПІ ім. Ігоря Сікорського результатів навчання, набутих у неформальній/інформальній освіті» (https://osvita.kpi.ua/node/179).

 

Опис матеріально-технічного та інформаційного забезпечення дисципліни

-




Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):
Складено Тараненко М. М.;
Ухвалено кафедрою КІГАП (протокол № від )
Погоджено методичною комісією факультету/ННІ (протокол № 10 від 26.06.2023 )