Кафедра радіоінженерії |
Рівень вищої освіти | Перший (бакалаврський) |
Галузь знань | - |
Спеціальність | |
Освітня програма | 172Б ІТР - Інтелектуальні технології радіоелектронної техніки (ЄДЕБО id: 49229)172Б ІКР - Інформаційна та комунікаційна радіоінженерія (ЄДЕБО id: 49228)172Б РКС - Радіотехнічні комп'ютеризовані системи (ЄДЕБО id: 49227)172Б ІТРЕТ+ - Інтелектуальні технології радіоелектронної техніки (ЄДЕБО id: 57907)172Б ІКРІ+ - Інформаційна та комунікаційна радіоінженерія (ЄДЕБО id: 57910)172Б РТКС+ - Радіотехнічні комп'ютеризовані системи (ЄДЕБО id: 57920) |
Статус дисципліни | Нормативна |
Форма здобуття вищої освіти | Очна |
Рік підготовки, семестр | 2 курс, весняний семестр |
Обсяг дисципліни | 3,5 кред. (Лекц. 18 год, Практ. 0 год, Лаб. 36 год, СРС. 51 год ) |
Семестровий контроль/контрольні заходи | Залік |
Розклад занять | https://rozklad.kpi.ua |
Мова викладання | Українська |
Інформація про керівника курсу / викладачів | Лекц.: Літвінцев С. М., Лаб.: Літвінцев С. М., СРС.: Літвінцев С. М. |
Розміщення курсу |
Дисципліна "ОТКРТ1 Основи мереж електронних комунікацій" є однією з базових дисциплін, яка розширює кругозір будь-якого радіоінженера. Цей предмет формує теоретичні знання та практичні навички з побудови, керування, модернізації, моніторингу та аналізу продуктивності, діагностики та розв'язання проблем сучасних електронних мереж і комунікацій.
Після засвоєння навчальної дисципліни студенти мають продемонструвати такі результати навчання:
1) Знання:
2) Уміння:
3) Досвід: на базі здобутих знань та умінь фахівець зможе вирішувати професійні задачі, що основані на сучасних технологіях та методах побудови комп’ютерних мереж.
Після засвоєння навчальної дисципліни студенти мають продемонструвати такі програмні компетентності та результати навчання за освітньою програмою (див. на сайті https://osvita.kpi.ua/op):
Загальні компетентності
ЗК-2 – Здатність застосовувати знання у випадку обробки результатів або випадкових сигналів.
ЗК-4 – Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК-8 – Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності
ПК-1 – Здатність розуміти сутність і значення інформації в розвитку сучасного інформаційного суспільства.
ПК-2 – Здатність вирішувати стандартні завдання професійної діяльності із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій і з урахуванням основних вимог інформаційної безпеки.
ПК-3 – Здатність використовувати базові методи, способи та засоби отримання, передавання, обробки та зберігання інформації.
ПК-4 – Здатність здійснювати комп'ютерне моделювання пристроїв, систем і процесів з використанням універсальних пакетів прикладних програм.
ПК-5 – Здатність використовувати нормативну та правову документацію, що стосується інформаційно-телекомунікаційних мереж (закони України, технічні регламенти, міжнародні та національні стандарти, рекомендації Міжнародного союзу електрозв'язку і т.п.) для вирішення професійних завдань.
ПК-6 – Здатність проводити інструментальні вимірювання в інформаційно-телекомунікаційних мережах, телекомунікаційних системах.
ПК-8 – Готовність сприяти впровадженню перспективних технологій і стандартів.
ПК-10 – Здатність здійснювати монтаж, налагодження, налаштування, регулювання, дослідну перевірку працездатності, випробування та здачу в експлуатацію устаткування телекомунікацій.
ПК-11 – Здатність складати нормативну документацію (інструкції) з експлуатаційно-технічного обслуговування інформаційно-телекомунікаційних мереж та телекомунікаційних систем, а також за програмами випробувань.
ПК-12 – Здатність проводити роботи з керування потоками навантаження інформаційно-телекомунікаційних мереж.
ПК-15 – Здатність проводити розрахунки у процесі проектування засобів інформаційно-телекомунікаційних мереж та телекомунікаційних систем, відповідно до технічного завдання з використанням як стандартних, так і самостійно створених методів, прийомів і програмних засобів автоматизації проектування.
Результати навчання
Для оволодіння цією дисципліною необхідні знання з наступних дисциплін: "Інформатика1. Основи програмування та алгоритми", "Інформатика2. Основи обчислювальної техніки".
Знання, отримані за цією дисципліною, забезпечать оволодіння наступними дисциплінами: "Телекомунікаційні мережі", "Основи теорії кодування та шифрування сигналів", "Основи радіовимірювання", "Основи технічної діагностики", "Радіосистеми різного призначення", "Машинне навчання в радіотехнічних комп'ютеризованих системах", "Технічний захист в інформаційних системах", "Інформаційна безпека", "Системи мобільного з'вязку".
Розділ 1. Принципи побудови та елементи мережі
Тема 1.1. РСО
Тема 1.2. Роль мережі
Тема 1.3. Основні засади побудови
Тема 1.4. Основні терміни
Тема 1.5. Топологія мережі
Тема 1.6. Пасивні компоненти провідної мережі
Тема 1.7. Активні компоненти мережі
Тема 1.8. Бездротові мережі
Тема 1.9. Мобільні мережі
Тема 1.10. Глобальні мережі
Розділ 2. Моделі мережі
Тема 2.1. Еталонна модель OSI
Тема 2.2. Стек протоколів TCP/IP
Тема 2.3. Порівняння OSI і TCP/IP
Розділ 3. Адресація в TCP/IP
Тема 3.1. Класи підмереж
Тема 3.2. Маска підмережі
Тема 3.3. Розрахунок підмереж
Тема 3.4. Привласнення IP, статичне, динамічне, перевірка
Тема 3.5. DNS-адреса
Розділ 4. Протоколи в мережі
Тема 4.1. Інкапсуляція у комп'ютерних мережах
Тема 4.2. Огляд основних протоколів стеку
Тема 4.3. Протокол ARP
Тема 4.4. Протокол IP: IP-адреса, структура IP-пакету
Тема 4.5. Протокол UDP
Тема 4.6. Протокол TCP
Розділ 5. Прикладний рівень TCP/IP
Тема 5.1. Протокол http (https)
Тема 5.2. Протокол SMTP (відправка пошти)
Тема 5.3. File Transfer Protocol (FTP, SFTP, TFTP)
Тема 5.4. Telnet
Тема 5.5. Simple Network Management Protocol (SNMP)
Розділ 6. Мінімальна діагностика мережі. Маршрутизація
Тема 6.1. Команда PING
Тема 6.2. Команда ARP
Тема 6.3. Команда IPCONFIG
Тема 6.4. Команда TRACERT
Тема 6.5. Команда NSLOOKUP
Тема 6.6. Статична маршрутизація
Тема 6.7. Динамічна маршрутизація
Тема 6.8. Протоколи маршрутизації
Розділ 7. Бездротові мережі
Тема 7.1. Класифікації бездротових технологій
Тема 7.2. Принципи побудови
Тема 7.3. Wi-Fi и Ethernet
Тема 7.4. Стандарти фізичного рівня Wi-Fi
Тема 7.5. Представлення сигналу
Тема 7.6. Адаптація швидкості Wi-Fi
Тема 7.7. Проблеми Wi-Fi
Тема 7.8. Колізії в Wi-Fi
Тема 7.9. Модель CSMA/CA
Тема 7.10. Безпека Wi-Fi
Тема 7.11. Wi-Fi vs LTE
Розділ 8. Управління в комп’ютерних мережах
Тема 8.1. NAT (Network Address Translation)
Тема 8.2. DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol)
Тема 8.3. VLAN (Virtual Local Area Network)
Тема 8.4. PoE (Power over Ethernet)
Розділ 9. TCP/IP і програми
Тема 9.1. Winsock
Тема 9.2. NetBIOS
Розділ 10. Сервіси з використанням TCP/IP
Тема 10.1. IP-телефонія
Тема 10.2. IPTV (Internet Protocol television)
Тема 10.3. NAS (network attached storage)
Тема 10.4. Хмарні сервіси (public cloud services)
Розділ 11. Віртуалізація
Тема 11.1. Види віртуалізації
Тема 11.2. Переваги і недоліки віртуалізації
Тема 11.3. Коли потрібна віртуалізація
Розділ 12. Internet of Things (IoT)
Тема 12.1. Походження IoT
Тема 12.2. Архітектура IoT
Тема 12.3. Приклади застосування IoT
Розділ 13. Сервіси та служби Інтернет
Тема 13.1. WWW (World Wide Web, всесвітня павутина)
Тема 13.2. Пошукові системи
Тема 13.3. Електрона пошта (E-mail, email, e-mail)
Тема 13.4. IM (Instant Messaging)
Тема 13.5. Хмарні (розсіяні) обчислення (cloud computing)
Розділ 14. Захист комп’ютерних мереж
Тема 14.1. DMZ (Demilitarized Zone)
Тема 14.2. VPN
Тема 14.3. Proxy
Розділ 15. Перевірка мережі та аналіз трафіку
Тема 15.1. SNMP
Тема 15.2. Програмний аналізатор
Тема 15.3. TCP/IP і troubleshooting
РР з модулю
Залік
Базова рекомендована література
Допоміжна рекомендована література
Лекційні заняття
№ з/п |
Назва теми лекції та перелік основних питань |
1 |
Принципи побудови та елементи мережі РСО. Роль мережі. Основні засади побудови. Основні терміни. Топологія мережі. Пасивні компоненти провідної мережі. Активні компоненти мережі. Бездротові мережі. Мобільні мережі. Глобальні мережі |
2 |
Моделі мережі і адресація в TCP/IP Еталонна модель OSI. Стек протоколів TCP/IP. Порівняння OSI і TCP/IP. Адресація в TCP/IP Класи підмереж. Маска підмережі. Розрахунок підмереж. Привласнення IP, статичне, динамічне, перевірка. DNS-адреса |
3 |
Протоколи в мережі Інкапсуляція у комп'ютерних мережах. Огляд основних протоколів стеку. Протокол ARP. Протокол IP: IP-адреса, структура IP-пакету. Протокол UDP. Протокол TCP |
4 |
Прикладний рівень TCP/IP Протокол http (https). Протокол SMTP (відправка пошти). File Transfer Protocol (FTP, SFTP, TFTP). Telnet. Simple Network Management Protocol (SNMP) |
5 |
Мінімальна діагностика мережі Команда PING. Команда ARP. Команда IPCONFIG. Команда TRACERT. Команда NSLOOKUP. Маршрутизація Статична маршрутизація. Динамічна маршрутизація. Протоколи маршрутизації |
6 |
Бездротові мережі Класифікації бездротових технологій. Принципи побудови. Wi-Fi і Ethernet. Стандарти фізичного рівня Wi-Fi. Представлення сигналу. Адаптація швидкості Wi-Fi. Проблеми Wi-Fi. Колізії в Wi-Fi. Модель CSMA/CA. Безпека Wi-Fi. Wi-Fi vs LTE |
7 |
Управління в комп’ютерних мережах NAT (Network Address Translation). DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol). VLAN (Virtual Local Area Network). PoE (Power over Ethernet) |
8 |
TCP/IP і програми: Winsock. NetBIOS. Сервіси з використанням TCP/IP IP-телефонія. IPTV (Internet Protocol television). NAS (network attached storage). Хмарні сервіси (public cloud services) Віртуалізація Види віртуалізації. Переваги і недоліки віртуалізації. Коли потрібна віртуалізація Internet of Things (IoT) Походження IoT. Архітектура IoT. Приклади застосування IoT |
9 |
Сервіси та служби Інтернет WWW (World Wide Web, всесвітня павутина). Пошукові системи. Електрона пошта [E-mail, email, e-mail]. IM (Instant Messaging). Хмарні (розсіяні) обчислення (cloud computing) Захист комп’ютерних мереж DMZ (Demilitarized Zone). VPN. Proxy Перевірка мережі та аналіз трафіку SNMP. Програмний аналізатор. TCP/IP і troubleshooting. |
Лабораторні заняття оф-лайн
№ з/п |
Назва теми заняття та перелік основних питань |
1 |
Обжим і тестування кабельної системи на основі витої пари. Створення однорангової мережі та сумісне використання ресурсів мережі за допомогою обладнання TP-Link Вивчення web-інтерфейсу для налаштування обладнання TP-Link |
2 |
Створення однорангової мережі та сумісне використання ресурсів мережі за допомогою обладнання MiktoTik. Вивчення операційної системи RouterOS Налаштування та використання сервісів DHCP, NAT, DNS |
3 |
Створення однорангової мережі та сумісне використання ресурсів мережі за допомогою обладнання Cisco. Вивчення операційної системи Cisco IOS |
4 |
Налаштування та вивчення VLAN на обладнанні TP-Link, MiktoTik, Cisco |
5 |
Налаштування та вивчення бездротових мереж на обладнанні HP, MiktoTik |
6 |
VPN. TFTP |
Лабораторні заняття он-лайн
№ з/п |
Назва теми заняття та перелік основних питань |
1 |
Встановлення та користування Cisco Packet Tracer (CPT). Найпростіша мережа. Коммутатор некерований. Основи Cisco IOS |
2 |
VLAN на одному комутаторі. VLAN на декількох комутаторах. Протокол STP/RSTP |
3 |
Комутатор L3 (свіч, switch). Маршрутизатор (роутер, router). |
4 |
Статична маршрутизація. DHCP. NAT |
5 |
Wi-Fi. AP (точка доступу, access point) |
6 |
VPN. TFTP |
Студент повинен завчасно готуватись до лекцій та лабораторних занять. Перед лекціями необхідно повторити теоретичний матеріал, що був наданий у попередніх лекціях, або заданий наперед.
Домашні завдання до лабораторних занять необхідно виконувати до наступного заняття.
З метою кращого засвоєння матеріалу курсу заплановано виконання розрахункової роботи (РР). Для підготовки до виконання розрахункової роботи слід скористатися рекомендованою літературою, конспектом лекцій, та методичними вказівками до виконання РР. Індивідуальне завдання на розрахункову роботу надає викладач, який також встановлює граничні строки для її здачі. В РР виконується:
На СРС виноситься проробка деяких теоретичних питань, установка на які надається під час лекції.
Відвідування занять
Відвідування лекційних та лабораторних занять — згідно Положенню про організацію освітнього процесу КПІ ім. Ігоря Сікорського. Мінімум раз на два тижні викладач проводить консультації з різних питань кредитного модулю. На консультаціях викладач може надавати допомогу з вивчення матеріалу занять, які були з тих чи інших причин пропущені студентами і мають опановувати їх самостійно.
У будь-якому випадку студентам рекомендується відвідувати усі види занять, оскільки на них викладається теоретичний матеріал та розвиваються навички, необхідні для виконання домашніх завдань та розрахункових робіт.
Пропущені контрольні заходи
Результат для студента, який не з’явився на контрольний захід, є нульовим. При пропуску контрольного заходу з поважної причини студенту надається можливість виконати його (відпрацювати лабораторну роботу) в присутності викладача. Якщо пропуск стався без поважної причини, то питання її відпрацювання вирішується з викладачем при погодженні з керівництвом кафедри. Пропущений залік не зараховується незалежно від причин пропуску; у такому випадку студент отримує запис у відомості «не з’явився», якщо має право допуску до заліку, то повинен складати залік на додатковій сесії.
Оголошення результатів контрольних заходів
Захист виконаного розділу РР проходить у формі співбесіди з викладачем. Під час захисту студент зобов’язаний вміти пояснити отримані результати та відповісти на головні теоретичні питання за темами розділів. Результати захисту оголошуються студенту у його присутності або в дистанційній формі спілкування та супроводжуються певними коментарями та зауваженнями стосовно помилок (дистанційна форма спілкування в системі Discord, Zoom, Telegram з відео та звуком).
Результати за виконану лабораторну роботу виставляються по закінченню її виконання та захисту.
Академічна доброчесність
Політика та принципи академічної доброчесності визначені у розділі 3 Кодексу честі Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського». Детальніше: https://kpi.ua/code.
Норми етичної поведінки
Норми етичної поведінки студентів і працівників визначені у розділі 2 Кодексу честі Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського». Детальніше: https://kpi.ua/code.
Процедура оскарження результатів контрольних заходів
Студент має можливість підняти будь-яке питання, яке стосується процедури проведення та/або оцінювання контрольних заходів, та очікувати, що воно буде розглянуто згідно із наперед визначеними процедурами.
Студент має право оскаржити результати контрольних заходів, але обов’язково аргументовано, пояснивши, з яким критерієм не погоджується відповідно до оціночного листа та/або зауважень.
РСО ведеться за 100-бальною шкалою, що дозволяє студенту набрати необхідні бали протягом семестру, та отримати автоматичну оцінку за даний курс (більше 60 балів), або здати диференційний залік.
№ з/п |
Контрольний захід |
Макс бал |
Кіл-ть |
Всього |
||||
1. |
Відвідування лекцій (тест після лекції) |
2 |
9 |
18 |
||||
2. |
Робота на лабораторних заняттях |
10 |
6 |
60 |
||||
3. |
Розрахункова робота |
20 |
1 |
20 |
||||
5. |
Бонуси |
8 |
1 |
8 |
||||
6. |
Залік (у випадку, коли не набрав 60) |
40 |
1 |
40 |
||||
Всього |
|
100 |
Кількість балів | Оцінка |
---|---|
100-95 | Відмінно |
94-85 | Дуже добре |
84-75 | Добре |
74-65 | Задовільно |
64-60 | Достатньо |
Менше 60 | Незадовільно |
Не виконані умови допуску | Не допущено |
Лабораторні заняття по дисципліні проводяться в окремій спеціалізованій лабораторії.
Лабораторія має наступне мережеве обладнання:
Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):
Складено
Літвінцев С. М.;
Ухвалено кафедрою РІ (протокол № 06/2023 від 23.06.2023 )
Погоджено методичною комісією факультету/ННІ (протокол № 06-2023 від 29.06.2023 )