Кафедра електронної інженерії |
Рівень вищої освіти | Перший (бакалаврський) |
Галузь знань | 16 - Хімічна та біоінженерія |
Спеціальність | 163 - Біомедична інженерія |
Освітня програма | Всі ОП |
Статус дисципліни | Вибіркова (Ф-каталог) |
Форма здобуття вищої освіти | Очна |
Рік підготовки, семестр | Доступно для вибору починаючи з 3-го курсу, осінній семестр |
Обсяг дисципліни | 4 кред. (Лекц. 26 год, Практ. 28 год, Лаб. год, СРС. 66 год ) |
Семестровий контроль/контрольні заходи | Залік |
Розклад занять | https://rozklad.kpi.ua |
Мова викладання | Українська / Англійська |
Інформація про керівника курсу / викладачів | Лекц.: Попов А. О., Практ.: Попов А. О., СРС.: Попов А. О. |
Розміщення курсу |
Навчальна дисципліна «Реєстрація і обробка біосигналів і медичних зображень» вивчає математичні методи аналізу біомедичних сигналів та зображень та системи їх обробки.
Основною метою навчальної дисципліни є формування цілісного уявлення про сигнали і методи їх дослідження, а також набуття знань, умінь, навичок і досвіду використання методів обробки та аналізу біосигналів та зображень у практичній діяльності.
Навчання з дисципліни здійснюється на основі студентоцентрованого підходу та стратегії взаємодії викладача та студента з метою засвоєння студентами матеріалу та розвитку у них практичних навичок.
Загальні компетентності (ОП введено в дію Наказом ректора НОН/89/2021 від 19.04.2021 р.):
ЗК 1 - Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК 5 - Здатність проведення досліджень на відповідному рівні.
Спеціальні (фахові) компетентності (ОП введено в дію Наказом ректора НОН/89/2021 від 19.04.2021 р.):
ФК 1 - Здатність застосовувати пакети інженерного програмного забезпечення для проведення досліджень, аналізу, обробки та представлення результатів, а також для автоматизованого проектування медичних приладів та систем.
ФК 14 - Здатність проводити експерименти за заданими технічними та медичними методиками, виконувати комп’ютерну обробку, аналіз і синтез отриманих результатів.
Програмними результатами навчання після вивчення дисципліни «Мікропроцесорна техніка» є (ОП введено в дію Наказом ректора НОН/89/2021 від 19.04.2021 р):
ПРН 4 - Знання методів проектування цифрових та мікропроцесорних систем медичного призначення.
ПРН 16 - Застосування сучасних технологій програмування та інструментарію, які підтримують їх використання.
ПРН 31 - Розуміння теоретичних та практичних підходів до створення та керування медичним обладнанням та медичною технікою.
Під час навчання з дисципліни застосовуються:
- метод проблемно-орієнтованого навчання;
- стратегія активного навчання, за якою зв'язок педагога зістудентами здійснюється за допомогою опитувань, самостійних, контрольних робіт, тестів тощо.
- особистісно-орієнтовані розвиваючі технології, засновані на активних формах і методах навчання (командна робота (team-based learning), парна робота (think-pair-share), метод мозкового штурму, тощо);
- евристичні методи (методи створення ідей, методи вирішення творчих завдань, методи активізації творчого мислення);
- методи змішаного навчання, при яких студенти можуть опанувати матеріал самостійно у власному режимі з виконанням всіх обов’язкових завдань, з використанням наявних онлайн-ресурсів за погодженням з викладачем і перезарахувати результати навчання. Зокрема, сертифікат спеціалізації Digital Signal Processing Specialization https://www.coursera.org/specializations/digital-signal-processing зараховується з відповідним перерахунком балів за університетською шкалою.
Під час навчання та для взаємодії зі студентами використовуються сучасні інформаційно-комунікаційні та мережеві технології для вирішення навчальних завдань, а також комп’ютерна техніка.
Дисципліна має міждисциплінарний характер. Вона інтегрує відповідно до свого предмету знання з інших навчальних дисциплін. За структурно-логічною схемою програми підготовки фахівця дисципліна тісно пов’язана з іншими дисциплінами загальної та професійної підготовки: «Математичний аналіз» (в розділах, пов’язаних з інтегруванням, операційним численням та теорією рядів), «Аналітична геометрія» (в розділах, пов’язаних з представленням векторів в евклідових просторах), «Алгоритмізація і програмування» (в розділах, пов’язаних з основами алгоритмування та програмування.
Отримані практичні навички та засвоєні теоретичні знання під час вивчення навчальної дисципліни можна використовувати в подальшому під час опанування навчальних дисциплін:
- з циклу професійної підготовки (освітньо-професійна програма «Медична інженерія»): «Біомедичні прилади, апарати і комплекси»;
- з вибіркових дисциплін (освітньо-професійна програма «Медична інженерія»): «Лікувальна медична техніка», «Розробка та експлуатація фізіотерапевтичних медичних приладів», «Лікувально-діагностичні комплекси на основі біофотонних перетворювачів», «Проектування медичних інформаційних систем»;
- «Системний аналіз», «Інтелектуальний аналіз даних», «Основи штучного інтелекту» та дисциплін програми підготовки за освітньо-кваліфікаційним рівнем «магістр»
Необхідні навички
1. Навички програмування та алгоритмізації.
Програмні результати навчання
Згідно з вимогами програми навчальної дисципліни студенти в результаті навчання мають продемонструвати такі результати навчання:
знання:
1. Видів та параметрів сигналів та зображень різної природи, зокрема біомедичних.
2. Методів математичного опису лінійних стаціонарних дискретних систем.
3. Методів спектрального, спектрально-часового, вейвлет та кореляційного аналізу, умови та обмеження в їх застосуванні.
4. Сутності частотно-залежної обробки сигналів за допомогою фільтрів;
5. Основних підходів до стохастичного, нелінійного та мультиваріативного аналізу сигналів та розпізнавання образів.
6. Тенденцій розвитку теорії сигналів та застосування методів дослідження сигналів в спеціальності.
Відповідність результатів навчання до компетентностей у стандарті вищої освіти можна переглянути у Додатку 1 «Програмні результати навчання (розширена форма)».
Програмні результати навчання, контрольні заходи та терміни виконання оголошуються студентам на першому занятті.
№ |
Тема |
Програмні результати навчання |
Основні завдання |
|
---|---|---|---|---|
Контрольний захід |
Термін виконання |
|||
1. |
Види і параметри сигналів |
ПРН 4, 16 |
МКР-1 |
Перша атестація |
2. |
Дискретні системи та їх опис |
ПРН 4, 16 |
МКР-1 |
Перша атестація |
3. |
Розклад сигналів в гільбертових просторах |
ПРН 16 |
МКР-1 |
Друга атестація |
4. |
Спектральний та спектрально-часовий аналіз сигналів |
ПРН 16 |
МКР-2 |
Друга атестація |
5. |
Фільтрація дискретних сигналів |
ПРН 16 |
МКР-2 |
Друга атестація |
6. |
Аналіз випадкових сигналів |
ПРН 4, 31 |
Іспит |
Сесія |
7. |
Спецрозділи теорії сигналів |
ПРН 4, 31 |
Іспит |
Сесія |
Порушення термінів виконання завдань та заохочувальні бали
Заохочувальні бали |
Штрафні бали |
||
Критерій |
Ваговий бал |
Критерій |
Ваговий бал |
Виконання додаткової лабораторної роботи |
+ 5 балів |
Порушення термінів виконання практичної роботи (за кожну таку роботу) |
-50% балів |
|
|
Порушення термінів виконання лабораторної роботи (за кожну таку роботу) |
-50% балів |
|
|
Невчасне подання індивідуального завдання |
-50% балів |
Відвідування занять
Відвідування лекцій, практичних та виїзних занять, а також відсутність на них, не оцінюється. Однак, студентам рекомендується відвідувати заняття, оскільки на них викладається теоретичний матеріал та розвиваються навички, необхідні для виконання семестрового індивідуального завдання.
Заняття будуть проводитись у змішаному режимі: частково очно в аудиторії за розкладом, частково у віддаленому режимі з використанням відеозаписів лекцій та подальшими консультаціями з використанням платформи «Сікорський».
Система оцінювання орієнтована на отримання балів за своєчасність виконання студентами практичних та лабораторних робіт, а також виконання завдань, які здатні розвинути практичні уміння та навички.
Пропущені контрольні заходи
Індивідуальне завдання, яке подається на перевірку з порушенням терміну виконання, але до терміну виставлення поточної атестації (або заліку / іспиту), оцінюється зі штрафними балами. За пропущені без поважної причини МКР бали не виставляються.
2 Оцінювання результатів навчання здійснюється за рейтинговою системою оцінювання відповідно до рекомендацій Методичної ради КПІ ім. Ігоря Сікорського , ухвалених протоколом №7 від 29.03.2018 року.
Календарний рубіжний контроль
Проміжна атестація студентів (далі – атестація) є календарним рубіжним контролем. Метою проведення атестації є підвищення якості навчання студентів та моніторинг виконання графіка освітнього процесу студентами3.
Критерій |
Перша атестація |
Друга атестація |
||
Термін атестації 4 |
8-ий тиждень |
14-ий тиждень |
||
Умови отримання атестації |
Поточний рейтинг 5 |
≥ 50% від максимальної кількості балів, можливої на час атестації |
≥ 50% від максимальної кількості балів, можливої на час атестації |
|
Виконання лабораторних робіт |
Лабораторна робота № 1-3 |
+ |
+ |
|
Лабораторна робота №4-5 |
– |
+ |
||
Виконання модульної контрольної роботи |
Модульна контрольна робота |
+ |
+ |
|
|
Виконання індивідуального завдання |
Реферат |
- |
+ |
Академічна доброчесність
Політика та принципи академічної доброчесності визначені у розділі 3 Кодексу честі Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського». Детальніше: https://kpi.ua/code.
Норми етичної поведінки
Норми етичної поведінки студентів і працівників визначені у розділі 2 Кодексу честі Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського». Детальніше:https://kpi.ua/code.
Процедура оскарження результатів контрольних заходів
Студенти мають можливість підняти будь-яке питання, яке стосується процедури контрольних заходів та очікувати, що воно буде розглянуто згідно із наперед визначеними процедурами.
Додаткова інформація стосовно процедури оскарження результатів: студенти мають право оскаржити результати контрольних заходів, але обов’язково аргументовано, пояснивши з яким критерієм не погоджуються відповідно до оціночного листа та/або зауважень.
Інклюзивне навчання (необов’язковий пункт)
Навчальна дисципліна може викладатися для більшості студентів з особливими освітніми потребами, окрім студентів з серйозними вадами зору, які не дозволяють виконувати завдання за допомогою персональних комп’ютерів, ноутбуків та/або інших технічних засобів.
Навчання іноземною мовою
Навчальна дисципліна передбачає її вивчення на англійській мові за навчальним планом кафедри для іноземних студентів. У процесі викладання навчальної дисципліни використовуються матеріали та джерела англійською мовою.
Враховуючи студентоцентрований підхід, за бажанням україномовних студентів, допускається вивчення матеріалу за допомогою англомовних онлайн-курсів за тематикою, яка відповідає тематиці конкретних занять.
№ з/п |
Контрольний захід |
% |
Ваговий бал |
Кіл-ть |
Всього |
1. |
МКР-1 |
15 |
1 |
1 |
15 |
2 |
МКР-2 |
15 |
1 |
1 |
15 |
3 |
Лабораторні роботи |
50 |
1 |
5 |
50 |
4 |
Реферат |
20 |
1 |
1 |
20 |
|
Разом |
100 |
Результати оголошуються кожному студенту окремо у присутності або в дистанційній формі.
№ з/п |
Модульна контрольна робота |
% |
Ваговий бал |
Кіл-ть |
Всього |
1. |
Відповідь правильна (не менше 90% потрібної інформації) |
90 |
30 |
3 |
90 |
2. |
Несуттєві помилки у відповіді (не менше 75% потрібної інформації) |
75 |
25 |
3 |
75 |
3. |
Є недоліки у відповіді та певні помилки (не менше 60% потрібної інформації) |
60 |
20 |
3 |
60 |
4. |
Відповідь на тестове запитання з варіантами відповідей |
10 |
10 |
1 |
10 |
5. |
Відповідь відсутня або не правильна |
0 |
0 |
3 |
0 |
|
Максимальна кількість балів |
100 |
У разі виявлення академічної не доброчесності – контрольний захід не враховується, студент до захисту не допускається.
Семестрова атестація студентів
Обов’язкова умова допуску до екзамену/заліку |
Критерій |
|
1 |
Виконання індивідуального завдання (реферат) |
Позитивна оцінка за семестр |
Кількість балів | Оцінка |
---|---|
100-95 | Відмінно |
94-85 | Дуже добре |
84-75 | Добре |
74-65 | Задовільно |
64-60 | Достатньо |
Менше 60 | Незадовільно |
Не виконані умови допуску | Не допущено |
Навчальна та робоча програми дисципліни, РСО, навчальний посібник (електронне видання), силабус, онлайн-курс у Moodle, практичні заняття, лабораторний практикум URL: https://do.ipo.kpi.ua
Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):
Складено
Попов А. О.;
Ухвалено кафедрою ЕІ (протокол № 26 від 19.06.2024р. )
Погоджено методичною комісією факультету/ННІ (протокол № 9 від 26.06.2024 )