![]() | Кафедра радіотехнічних систем |
Рівень вищої освіти | Другий (магістерський) |
Галузь знань | - |
Спеціальність | |
Освітня програма | |
Статус дисципліни | Нормативна |
Форма здобуття вищої освіти | Очна |
Рік підготовки, семестр | 2 курс, осінній семестр |
Обсяг дисципліни | 4 кред. (Лекц. 18 год, Практ. год, Лаб. 36 год, СРС. 66 год ) |
Семестровий контроль/контрольні заходи | Залік |
Розклад занять | https://rozklad.kpi.ua |
Мова викладання | Українська |
Інформація про керівника курсу / викладачів | Лекц.: Васильєв В. М., Лаб.: Васильєв В. М., СРС.: Васильєв В. М. |
Розміщення курсу |
Опис. В даний час використовується велика кількість навігаційних засобів і систем, які працюють на різних фізичних принципах, що мають як переваги, так і недоліки. Широке застосування отримали радіотехнічні навігаційні системи. Велика роль відводиться системам супутникової радіонавігації.
Інтеграція різних навігаційних засобів і систем дозволяє визначити необхідні навігаційні параметри, підвищити достовірність і точність їх визначення. Інтеграція виконується із застосуванням, як схемотехнічних, так і математичних оптимальних методів оброблення інформації. При цьому найбільший ефект досягається при комплексуванні радіотехнічних і не радіотехнічних навігаційних систем. Так в сучасних бортових системах керування польотом літаків необхідним є наявність комплексного оброблення інформації інерційної навігаційної системи (ІНС) і супутникової радіонавігаційної системи (СРНС) при цьому реалізація математичних методів і технологій оброблення інформації покладається на комп'ютер. По суті, інтегровані навігаційні системи являють собою комп'ютерно-інтегровані навігаційні системи, що дозволяють забезпечувати автоматичні режими керування рухомими об'єктами.
Метою викладання дисципліни є розкриття необхідності і способів створення інтегрованих радіонавігаційних систем і комплексів для підвищення безпеки і ефективності обслуговування повітряного руху в умовах інтеграції національних і міжнародних аеронавігаційних систем.
У результаті вивчення даної навчальної дисципліни студенти мають продемонструвати такі результати навчання:
знання:
уміння:
досвід:
Пререквізити: навчальна дисципліна «Інтегровані радіоінформаційні системи та комплекси» базується на знаннях з технічних дисциплін, що вивчаються за освітньою програмою бакалавра «Радіотехнічні комп’ютеризовані системи» спеціальності 172 «Телекомунікації та радіотехніка».
Постреквізити: дисципліна «Інтегровані радіоінформаційні системи та комплекси» є дисципліною, що об’єднує інформаційну складову радіотехнічних систем, які інтегруються в комплекси, призначені для навігації та курування рухомими об’єктами, в рамках спеціальності 172 «Телекомунікації та радіотехніка», та є вихідною для продовження освіти в аспірантурі.
Тема 1. Принципи побудови інтегрованих радіонавігаційних систем та комплексів.
Тема 2. Технічне та інформаційне забезпечення інтегрованих радіонавігаційних систем та комплексів.
Тема 3. Методи і способи інтеграції навігаційних систем.
Тема 4. Застосування математичних оптимальних методів при комплексній обробці інформації.
Тема 5. Варіанти комплексування різних типів навігаційних систем.
Тема 6. Інтегрована інерційно-супутникова навігаційно система.
Тема 7. Інтеграція в системах керування повітряним рухом.
Тема 8. Міжнародна глобальна інтеграція систем зв'язку, навігації, спостереження і управління повітряним рухом (CNS/ATM).
Тема 9. Перспективи розвитку інтегрованих навігаційних систем та комплексів.
Література базова:
Література додаткова:
Інформаційні ресурси
1. Науково-технічна бібліотека НТУУ «КПІ» ім. Г.І.Денисенка. Доступ з мережі університету: http://servict.library.ntu-kpi.ua/documents/E041/doc
2. Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут». Каталог інформаційних ресурсів НТУУ «КПІ». Доступ з мережі університету: http://direktori.kpi.ua/author/3398
Лекційні заняття
Тема 1. Принципи побудови інтегрованих радіонавігаційних систем та комплексів.
Цілі і задачі інтеграції навігаційних систем, її переваги, вимоги. Характерні риси інтегрованих навігаційних систем, рівні інтеграції. Опис інтегрованої системи, ії склад. Прінципи побудови інтегрованих навігаційних систем для різних комплексів: пілотування, контролю та керування рухом.
Завдання на СРС: Функції пілотажно-навігаційних систем, систем керування польотом, систем керування повітряним рухом
Тема 2. Технічне та інформаційне забезпечення інтегрованих радіонавігаційних систем та комплексів.
Основні радіонавігаційні засоби та системи: далекомірні, кутомірні, кутомірно-далекомірні, різницево-далекомірні системи, курсові системи, вимірювачі швидкості, висотоміри. Основні джерела інформації для систем керування повітряним рухом: первинні, вторинні радіолокаційні системи, РЛС з адресним запитом. Основні не радіонавігаційні засоби та системи: інерційні навігаційні системи, гироскопичні курсові системи, акселерометри, системи повітряних сигналів (вимірювачи повітряної швидкості). Склад, вид, способи формування, протоколи передачі навігаційних даних. Протоколи повідомлень супутникових навігаційних систем.
Завдання на СРС: Протоколи навігаційних даних
Тема 3. Методи і способи інтеграції навігаційних систем.
Схеми і алгоритми комплексування. Схемотехнічні способи інтеграції. Типові схеми комплексної обробки інформації. Комплексування на основі взаємної компенсації і фільтрації похибок. Способи комплексування: компенсація, фільтрація, введення додаткової інформації в кільце стеження. Особливості комплексування інерційної навігаційної системи IНС і супутникової радіонавігаційної системи GPS, включення оптимального фільтра в прямий і в зворотній ланцюг IНС.
Завдання на СРС: Схеми комплексування навігаційних систем
Тема 4. Застосування математичних оптимальних методів при комплексній обробці інформації.
Властивості сигналів навігаційних систем різних типів, статистичні характеристики похибок вимірів. Застосування статистичних оптимальних методів оцінки сигналів при комплексуванні, фільтр Калмана.
Завдання на СРС: Рівняння дискретного фільтру Калмана
Тема 5. Варіанти комплексування різних типів навігаційних систем.
Процедура синтезу системи комплексного оброблення навігаційної інформації. Комплексування кутомірно-далекомірної радіонавігаційної системи, датчика швидкості та вимірника курсового куту. Комплексна система визначення курсу за даними гіроскопічного датчика курсу і радіокомпасу. Комплексування радіонавігаційної системи VOR/DME і інерційної навігаційної системи ІНС.
Завдання на СРС: Математичний опис навігаційних систем
Тема 6. Інтегрована інерційно-супутникова навігаційно система.
Загальна схема комплексування інерційної навігаційної системи (ІНС) і супутникової радіонавігаційної системи (СРНС). Математичні моделі похибок вимірювань ІНС і СРНС. Застосування коригувальних ланцюгів в інерційно-супутникової навігаційної системі. Застосування фільтра Калман для оцінки навігаційних параметрів при комплексуванні інтегрованної ІНС-СРНС системи.
Завдання на СРС: Математичні моделі вимірів навігаційних систем
Тема 7. Інтеграція в системах керування повітряним рухом (КПР).
Автоматизована система керування повітряним рухом як інтегруюча система аеронавігаційного обслуговування. Структурна схема типової АС КПР. Призначення основних комплексів системи, їх технічні і функціональні характеристики. Взаємодія комплексів. Інтеграція польотних даних, радіолокаційних даних, даних навігаційних систем, систем супутникової навігації для моніторингу, контролю повітряного руху і підтримки прийняття рішень з забезпечення безпеки польотів. Концепція автоматичного залежного спостереження (ADS) та її застосування для інформаційної інтеграції.
Завдання на СРС: Математичні моделі вимірів навігаційних систем
Тема 8. Міжнародна глобальна інтеграція систем зв'язку, навігації, спостереження і управління повітряним рухом (CNS/ATM).
Концепція глобальної системи зв'язку, навігації, спостереження і управління повітряним рухом (CNS/ATM – Communication, Navigation, Surveillance/Air Traffic control). Стратегія розвитку CNS/АТМ в Європі. Застосування супутників у системах зв'язку, навігації і КПР. Інтеграція засобів зв'язку “земля - повітря”, “земля - земля”, “повітря-повітря”. Системи авіаційного супутникового зв'язку. Побудова інтегрованого бортового обладнання зв'язку, навігації, спостереження для різних класів літаків. Комплексна обробка інформації в системах керування польотом (FMS – Flight management system).
Завдання на СРС: Застосування навігаційних супутників
Тема 9. Перспективи розвитку інтегрованих навігаційних систем та комплексів.
Плани розвітку навігаційних систем. Концепція кооперативного обслуговування повітряного руху. Інтеграція функцій автоматизованій системи керування повітряним рухом АСКПР та системи керування польотом FMS. Інтеграція наземних, бортових та супутникових аеронавігаційних систем. Структурна схема перспективної інтегрованної кооперативної системи контролю руху та приняття рішень з безпеки полетів.
Завдання на СРС: Забезпечення необхідного рівня безпеки польотів
Лабораторні заняття (комп’ютерний практикум)
№ з/п |
Назва теми, що виноситься на самостійне опрацювання |
Кількість годин СРС |
1. |
Функції пілотажно-навігаційних систем, систем керування польотом, систем керування повітряним рухом |
1 |
2. |
Протоколи навігаційних даних |
1 |
3. |
Схеми комплексування навігаційних систем |
2 |
4. |
Рівняння дискретного фільтру Калмана |
2 |
5. |
Математичний опис навігаційних систем |
2 |
6. |
Математичні моделі вимірів навігаційних систем |
2 |
7. |
Склад АС КПР, функції що виконуються |
2 |
8. |
Застосування навігаційних супутників |
1 |
9. |
Забезпечення необхідного рівня безпеки польотів |
1 |
10. |
Підготовка до лабораторних занять. |
36 |
11. |
Підготовка до МКР. |
2 |
12. |
Виконання ДКР. |
10 |
13. |
Підготовка до заліку. |
4 |
|
Всього: |
66 |
Рекомендовані методи навчання: вивчення основної та допоміжної літератури за тематикою лекцій, розв’язування задач на лабораторних заняттях та при виконанні завдань. Студентам рекомендується вести докладний конспект лекцій. Важливим аспектом якісного засвоєння матеріалу, відпрацювання методів та алгоритмів вирішення основних завдань дисципліни є самостійна робота. Вона містить читання літератури, огляд літератури за темою, підготовку до занять, контрольних заходів та заліку.
Правила відвідування занять. Студентам рекомендується відвідувати лекційні заняття і особливо лабораторні, оскільки на них в умовах колективного обговорення та вирішення завдань розвиваються необхідні уміння, досвід та навички. Система оцінювання орієнтована на отримання балів за своєчасність виконання практичних робіт, а також виконання завдань, які здатні розвинути практичні уміння та навички.
На лекції заборонено відволікати викладача від викладання матеріалу, усі питання, уточнення та ін. студенти задають в кінці лекції у відведений для цього час.
Призначення заохочувальних та штрафних балів. Заохочувальні бали виставляються за: активну участь на лекціях та лабораторних заняттях, участь у конкурсах робіт, підготовку та публікацію наукових статей і тезисів доповідей на наукових конференціях, участь в науково-дослідній роботі на тему, що відповідає темам дисципліни. Кількість заохочуваних балів не більше 10;
Штрафні бали можуть виставлятися за: невиконання або невчасне виконання завдань. Кількість штрафних балів не більше 10.
Академічна доброчесність Політика та принципи академічної доброчесності визначені у розділі 3 Кодексу честі Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського». Детальніше: https://kpi.ua/code.
Норми етичної поведінки Норми етичної поведінки студентів і працівників визначені у розділі 2 Кодексу честі Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського». Детальніше: https://kpi.ua/code.
Навчання іноземною мовою Навчальна дисципліна «Інтегровані радіоінформаційні системи та комплекси» передбачає її вивчення на український мові. У процесі викладання навчальної дисципліни використовуються матеріали та джерела російською та англійською мовами.
Види контролю
Поточний контроль: здійснюється шляхом експрес-опитування, опитування на лабораторних заняттях, при виконанні МКР та ДКР.
Календарний контроль: провадиться двічі на семестр як моніторинг поточного стану виконання вимог силабусу.
Семестровий контроль: в першому семестрі – залік.
Рейтингова система оцінювання результатів навчання.
1. Рейтинг студента з кредитного модуля розраховується виходячи із 100-бальної шкали, з них 60 балів складає стартова шкала. Стартовий рейтинг (протягом семестру) складається з балів, що студент отримує за:
2. Критерії нарахування балів.
2.1. Експрес-контрольна робота оцінюється із 1 бала кожна:
2.2. Лабораторна робота оцінюється із 5 балів кожна:
2.3. Модульна і домашня контрольні роботи оцінюються із 10 балів кожна:
3. Календарна атестація студентів з дисципліни проводиться викладачами за значенням поточного рейтингу студента на час атестації t. Якщо значення цього рейтингу не менше 50% від максимально можливого (Rt) на час атестації RDt ≥ 0,5R, студент вважається задовільно атестованим. В іншому випадку - в атестаційній відомості виставляється «не зараховано».
Положення про рейтингову систему оцінки успішності доводиться на першому занятті з дисципліни.
Попередня рейтингова оцінка R з кредитного модуля (дисципліни) доводиться до студентів на останньому занятті.
4. Умовою допуску до заліку є стартовий рейтинг не менше 30 балів.
5. На заліку студенти відповідають на питання білету. Відповіді на запитання (завдання) оцінюються за такими критеріями:
«незадовільно», відповідь не відповідає умовам до «задовільно» – 0-4 бали.
6. Сума стартових балів та балів за залікову контрольну роботу переводиться до семестрової оцінки згідно з таблицею:
Кількість балів | Оцінка |
---|---|
100-95 | Відмінно |
94-85 | Дуже добре |
84-75 | Добре |
74-65 | Задовільно |
64-60 | Достатньо |
Менше 60 | Незадовільно |
Не виконані умови допуску | Не допущено |
Перелік питань для контролю якості засвоєння курсу дисципліни
Комп'ютерні імітатори навігаціних систем, програмне забезпечння для моделювання технології комплексного оброблення навігаційної інформації.
Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):
Складено
Васильєв В. М.;
Ухвалено кафедрою РТС (протокол № 11/21 від 14.06. 2021 р. )
Погоджено методичною комісією факультету/ННІ (протокол № ______ від ______)