![]() | Кафедра прикладної радіоелектроніки |
Рівень вищої освіти | Перший (бакалаврський) |
Галузь знань | 17 - Електроніка та телекомунікації |
Спеціальність | 172 - Телекомунікації та радіотехніка |
Освітня програма | 172Б ІТР - Інтелектуальні технології радіоелектронної техніки (ЄДЕБО id: 49229)172Б ІТРЕТ+ - Інтелектуальні технології радіоелектронної техніки (ЄДЕБО id: 57907) |
Статус дисципліни | Нормативна |
Форма здобуття вищої освіти | Очна |
Рік підготовки, семестр | 3 курс, осінній семестр |
Обсяг дисципліни | 3,5 кред. (Лекц. 18 год, Практ. год, Лаб. 36 год, СРС. 51 год ) |
Семестровий контроль/контрольні заходи | Залік |
Розклад занять | https://rozklad.kpi.ua |
Мова викладання | Українська |
Інформація про керівника курсу / викладачів | Лекц.: Мосійчук В. С., Лаб.: Єзерський Н. В., СРС.: Мосійчук В. С. |
Розміщення курсу | http://iot.kpi.ua/lms/course/view.php?id=18 |
Зростаюча складність радіотехнічних пристроїв, потреба у збільшенні їх функціональних можливостей вимагає широкого застосування мікроконтролерів для реалізації функцій керування та оптимізації роботи цих пристроїв. Мікроконтролери сьогодні – це високопродуктивні мікропроцесори з додатковими блоками взаємодії з периферійними пристроями обміну даними та їх відображення, сенсорами, з вбудованими модулями цифро-аналогового і аналого-цифрового перетворення, модулями формування спеціальних сигналів керування. Враховуючи, що всі вказані функції реалізовані конструктивно в одній мікросхемі, то системи на основі МК називають вбудованими (embedded systems). Така назва обумовлюється в першу чергу тим, що з’являється можливість такі системи на одному кристалі (МК) вводити до складу радіотехнічних пристроїв та систем, функціонування яких і має забезпечити вбудовувана система. За рахунок цього вдається досягти значного збільшення продуктивності, отримувати якісно нові характеристики радіотехнічних пристроїв без суттєвого збільшення їх малогабаритних параметрів та вартості.
Мета вивчення курсу є набуття навиків і вмінь проектування вбудовуваних систем та програмування вбудованих мікроконтролерів в інформаційно-вимірювальні системи та системи контролю, а також програмування МК на мові асемблер та С, отримання навиків використання систем автоматичного проектування вбудованих систем, їх моделювання та тестування. В результаті вивчення дисципліни студент повинен вміти проектувати мікроконтролерні системи керування радіотехнічними пристроями, вибирати і програмувати МК для таких систем, а також володіти методам налагодження та оптимізації програм, працювати з технічною документацією.
Дисципліна формує наступні загальні компетентності (ЗК)
Фахові компетентності (ФК)
Програмні результати навчання (ПРН):
Оскільки окрім програмування в межах курсу буде вивчатися архітектура мікроконтролерів необхідно мати базові знання з проектування та синтезу цифрових пристроїв. Також бажаними є початкові навички програмування на С.
Розділ 1. Основи архітектури процесорів для маніпуцяї даними
Тема 1.1. Базові цифрові пристрої в основі вбудованих систем
Тема 1.2. Арифметико-логічний пристрій
Тема 1.3. Різновиди пам’яті та їх застосування в мікроконтролерах
Тема 1.4. Архітектура мікроконтролерів PIC16 та PIC18
Тема 1.5. Набір інструкцій асемблера PIC16 та PIC18
Тема 1.6. Організація пам’яті в мікроконтролерах PIC16
Тема 1.7. Порти вводу виводу та їх ініціалізація в МК PIC
Тема 1.8. Алгоритми мікроконтролерних програм. Пошукові таблиці
Тема 1.9. Переферійні пристрої МК. Налаштування таймеру. Схемотехніка вбудовуванних систем
Контрольна робота
Розділ 2. Створення програмного забезпечення в IDE MPLAB X
Тема 2.1. Ладнання програм та пошук помилок (Debugging)
Тема 2.2. Створення програмного забезпечення на мові асемблер
Тема 2.3. Створення програмного забезпечення на мові С
Тема 2.4. Периферійні пристрої та ефективна робота з ними
Допоміжна література
Інтернет ресурси
Лекційні заняття
№ з/п |
Назва теми лекції та перелік основних питань |
1 |
Тема: «Базові цифрові пристрої в основі вбудованих систем»
Література:
Завдання на СРС:
|
2 |
Тема: «Арифметико-логічний пристрій»
Література:
Завдання на СРС:
|
3 |
Тема: «Різновиди пам’яті та їх застосування в мікроконтролерах. Конвеєри виконання машинних інструкцій»
Література:
Завдання на СРС:
|
4 |
Тема: «Архітектура мікроконтролерів оптимізованих за обмеженнями об'єму пам'яті»
Література:
Завдання на СРС:
|
5 |
Тема: «Особливості архітектури міроконтролерів PIC16 та PIC18»
Література:
Завдання на СРС:
|
6 |
Тема: «Архітектура мікроконтролерів оптимізованих за критеріями енергозбереження, швидкодії та митєвої реакції»
Література:
Завдання на СРС: |
7 |
Тема: «Периферійні пристрої МК. Порти вводу виводу та їх ініціалізація. Налаштування таймера»
Література:
Завдання на СРС:
|
8 |
Тема: «Архітектура мікроконтролерів оптимізованих під застосування, зокрема для електронних комунікацій та радіотехніки»
Література:
Завдання на СРС:
|
9 |
Тема: «Передавання даних в системах Інтернету речей»
Література:
Завдання на СРС:
|
Лабораторні роботи
Оскільки дисципліна належить до циклу дисциплін професійно-практичної підготовки, то значна увага приділяється саме практичній складовій навчання. Тому на лабораторні роботи виділяється більша кількість аудиторних годин. Основною метою практичних занять є експериментальна перевірка теоретичних знань, набуття навиків проектування, реалізації алгоритмів за допомогою програмування на мові асемблер та С, лагодження та верифікація проектів радіотехнічних пристроїв за допомогою моделювання їх на макетах.
№ з/п |
Назва лабораторної роботи |
Кількість ауд. годин |
1 |
Створення проектів в середовищі розробки MPLab X. Тестування та симуляція проекту. |
4 |
2 |
Керування портами вводу/виводу мікроконролера. |
4 |
3 |
Інтерфейси вводу даних від користувачів. Введення інформації з клавіатури. Опитування стану кнопок. Програмна реалізація «антидребезгу». Оброблення подій на коротке та довготривале натиснення кнопки. |
4 |
4 |
Організація взаємодії мікроконтролера з персональним комп’ютером. Використання модуля асинхронної передачі даних UART. Передача даних на ПК. Відображення даних у терміналі ПК. Перекодування даних з двійкового коду в коди таблиці ASCII. |
4 |
5 |
Дискретизація аналогових сигналів та аналогово-цифрового перетворення. Використання модуля АЦП. Оброблення переривання по завершенню АЦП. Формування частоти дискретизації. Аналогово-цифрове перетворення з використанням режимів зниженого енергоспоживання. |
4 |
6 |
Дослідження режимів роботи модуля збору даних, порівняння та ШІМ |
4 |
7 |
Створення проекту на мові С. Компіляція та симуляція проекту на С. |
4 |
8 |
Динамічна індикація. Оброблення переривань. Потоковий вивід даних в термінал. Функція printf. |
4 |
9 |
Реалізація діалогового меню з користувачем в терміналі ПК та на графічному індикаторі. |
4 |
Усi лабораторні роботи виконуються в середовищі автоматизованого проектування MPLab X на навчальних макетах PIC15F4550 фірми Microchip. Кожен студент отримує індивідуальне завдання, яке виконується ним самостійно на своєму робочому місці, обладнаному персональним комп’ютером та макетом вбудовуваної системи на основі МК. Завдання на лабораторні роботи студенти отримують заздалегідь. Перед початком заняття проводиться опитування для того, щоб оцінити готовність студента до проведення роботи. Після виконання роботи відбувається захист та обговорення отриманих результатів.
Проведення комп’ютерного практикуму планується після вивчення основного матеріалу, оскільки лабораторні роботи комплексні.
№ з/п |
Назва теми, що виноситься на самостійне опрацювання |
Кількість годин СРС |
1 |
Тема 5. Набір інструкцій асемблера ARM та Thumb Інструкції ARM набору асемблера та приклади їх застосування Література:
|
5 |
2 |
Тема 9. Схемотехніка вбудовуванних систем Тактування МК. Організація живлення та заземлення для мікросхем МК. Рівні сигналів. Формування сигналів керування різного призначення, в тому числі для потужних приводів. Спряження та взаємодія вбудовуваних систем з аналоговими блоками. Захист радіотехнічних пристроїв від імпульсних завад ядра МК. Література:
|
6 |
Усi лабораторні роботи виконуються в середовищі автоматизованого проектування MPLab X на навчальних макетах PIC15F4550 фірми Microchip. Кожен студент отримує індивідуальне завдання, яке виконується ним самостійно на своєму робочому місці, обладнаному персональним комп’ютером та макетом вбудовуваної системи на основі МК. Завдання на лабораторні роботи студенти отримують заздалегідь. Перед початком заняття проводиться опитування для того, щоб оцінити готовність студента до проведення роботи. Після виконання роботи відбувається захист та обговорення отриманих результатів.
Проведення лабораторних робіт планується після вивчення основного матеріалу, оскільки лабораторні роботи комплексні.
Навчальним планом дисципліни RE-2 передбачено наступну рейтингову систему оцінювання:
Контрольні роботи
Основні задачі, які входять в контрольні роботи:
1. Ініціалізація портів вводу/виводу (ПВВ) МК. Алгоритми і програми для роботи з ними.
2. Ініціалізація та оброблення переривань від основних модулів МК: таймерів, ПВВ та ін. Підпрограми оброблення переривань.
3. Способи та алгоритми формування точних заданих часових проміжків, їх програмна реалізація.
4. Ініціалізація формування ШІМ послідовності. Алгоритми і програми формування та декодування ШІМ послідовності.
5. Ініціалізація модуля аналого-цифрового перетворення (АЦП). Алгоритми і програми реалізації дискретизації сигналів. Обробка переривання. Аналого-цифрового перетворення в режимі енергозбереження. Багатоканальне АЦП.
6. Ініціалізація модуля синхронного послідовного порта (SPI, I2C). Приймання та передавання даних за перериваннями.
7. Ініціалізація модуля універсального синхронного/асинхронного приймача/ передавача (USART). Приймання та передавання даних за перериваннями.
Кількість балів | Оцінка |
---|---|
100-95 | Відмінно |
94-85 | Дуже добре |
84-75 | Добре |
74-65 | Задовільно |
64-60 | Достатньо |
Менше 60 | Незадовільно |
Не виконані умови допуску | Не допущено |
Перелік питань, які виносяться на семестровий контроль
лабораторіямікроконтролерів 510б-17 корп. Наявні 12 робочих місць з навчальними платами на основі PIC18F4550.
Під час навчання в дистанційному та змішаному режимах, особлива увага приділяється засобам та методам симуляції розроблюваних застосунків для вбудованих систем без використання плат та макетів розробника, зокрема платформі QEMU.
Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):
Складено
Мосійчук В. С.; Єзерський Н. В.;
Ухвалено кафедрою ПРЕ (протокол № № 06/2023 від 22.06.2023 )
Погоджено методичною комісією факультету/ННІ (протокол № № 06-2023 від 29.06.2023 )