![]() | Кафедра радіотехнічних систем |
Рівень вищої освіти | Перший (бакалаврський) |
Галузь знань | 17 - Електроніка та телекомунікації |
Спеціальність | 172 - Телекомунікації та радіотехніка |
Освітня програма | 172Б РКС - Радіотехнічні комп'ютеризовані системи (ЄДЕБО id: 49227)172Б РТКС+ - Радіотехнічні комп'ютеризовані системи (ЄДЕБО id: 57920)G5Б РТКС - Радіотехнічні комп'ютеризовані системи (ЄДЕБО id: 83620) |
Статус дисципліни | Нормативна |
Форма здобуття вищої освіти | Очна |
Рік підготовки, семестр | 3 курс, осінній семестр |
Обсяг дисципліни | 3,5 кред. (Лекц. 36 год, Практ. год, Лаб. 18 год, СРС. 51 год ) |
Семестровий контроль/контрольні заходи | Екзамен |
Розклад занять | https://rozklad.kpi.ua |
Мова викладання | Українська |
Інформація про керівника курсу / викладачів | Лекц.: Васильєв В. М., Лаб.: Васильєв В. М., СРС.: Васильєв В. М. |
Розміщення курсу | https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=6401 |
Опис навчальної дисципліни. Авіація, космонавтика, морське і річкове судноплавство багато в чому залежать від точності і надійності вирішення задач навігації. Сучасні радіонавігаційні системи (РНС) мають високу точність і велику дальністю дії. Особливе місце займають супутникові радіонавігаційні системи (СРНС).
Вивчення дисципліни «Радіонавігаційні системи» дає необхідну базу знань з застосування радіотехнічних систем для вирішення задач навігації, експлуатації радіонавігаційних систем а також їх дослідження та конструювання.
Мета навчальної дисципліни. Метою викладання дисципліни є формування у студентів системи знань з основ теорії навігації, методів та засобів радіонавігації, принципів роботи та використання радіонавігаційних систем дальньої та ближньої навігації, систем посадки літаків, а також знань з основ теорії та практики використання супутникових радіонавігаційних систем (GPS, ГЛОНАС).
Предмет вивчання: основи теорії навігації; радіотехнічні засоби та системи, що застосовуються для вирішення навігаційних задач.
Компетентності:
Програмні результати навчання:
У результаті вивчення даної навчальної дисципліни студенти мають продемонструвати такі результати навчання:
знання:
уміння:
досвід:
Пререквізити: навчальна дисципліна «Радіонавігаційні системи» базується на знаннях з таких дисциплін: «Математичний аналіз», «Загальна фізики», «Інформатика», «Основи метрології», «Основи теорії кіл», «Електродинаміка та поширення радіохвиль», «Основи теорії телекомунікацій і радіотехніки», «Схемотехніка», «Проектування мікроконтролерних пристроїв в радіотехнічних комп'ютеризованих системах», «Трансивери сучасних радіотехнічних систем», «Теорія ймовірностей в радіотехніці».
Постреквізити: дисципліна «Радіонавігаційні системи» є базовою з професійної підготовки бакалаврів за освітньо-професійною програмою «Радіотехнічні комп’ютеризовані системи» спеціальності 172 «Телекомунікації та радіотехніка».
Розділ 1. Загальні відомості про радіонавігаційні системи
Тема 1.1. Вступ. Загальні відомості з теорії навігації.
Тема 1.2. Загальні відомості про радіотехнічні методи та засоби навігації.
Розділ 2. Методи радіокутометрії.
Тема 2.1. Фазовий метод радіокутометрії
Тема 2.2. Амплітудний, частотний, часовий та комбінований методи радіокутометрії.
Розділ 3. Методи радіодалекометрії
Тема 3.1 Фазовий та частотний методи радіодалекометрії .
Тема 3.2. Часовий методи радіодалекометріі.
Розділ 4. Різницево-далекомірні методи радіовимірювань
Тема 4.1. Фазовий різницево-далекомірний метод.
Тема 4.2. Імпульсний, та імпульсно-фазовий різницево-далекомірні методи.
Розділ 5. Радіотехнічні методи вимірювання радіальних і кутових швидкостей
Тема 5.1. Допплерівський метод вимірювання швидкості та кута зносу.
Тема 5.2. Кореляційний метод вимірювання шляховий швидкості і кута зносу .
Розділ 6. Застосування радіотехнічних методів і засобів для рішення навігаційних задач
Тема 6.1. Позиціонування об’єктів. Робочі зони.
Тема 6.2. Визначення положення об'єкта з використанням різних РНС.
Розділ 7. Радіомаячні та пеленгаційні системи
Тема 7.1. Приводні радіостанції.
Тема 7.2. Автоматичні радіопеленгатори.
Розділ 8. Радіонавігаційні системи ближньої навігації
Тема 8.1. Всенаправлений азимутальний радіомаяк ДВЧ-діапазону VOR.
Тема 8.2. Всенаправлений допплерівський азимутальний радіомаяк ДВЧ-діапазону DVOR.
Тема 8.3. Далекомірний радіомаяк DME
Тема 8.4. Радіотехнічна система ближньої навігації РСБН.
Розділ 9. Системи посадки
Тема 9.1. Система посадки метрового діапазону ILS .
Тема 9.2. Мікрохвильова система посадки MLS.
Розділ 10. Супутникова радіонавігація
Тема 10.1. Супутникові методи радіонавігації
Тема 10.2.Супутникові радіонавігаційні системи GPS, ГЛОНАС.
Тема 10.3. Забезпечення супутникової радіонавігації.
Література базова:
Література додаткова:
Інформаційні ресурси
1. Науково-технічна бібліотека НТУУ «КПІ» ім. Г.І.Денисенка. Доступ з мережі університету: http://servict.library.ntu-kpi.ua/documents/E041/doc
2. Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут». Каталог інформаційних ресурсів НТУУ «КПІ». Доступ з мережі університету: http://direktori.kpi.ua/author/3398
Лекційні заняття
Розділ 1. Загальні відомості про радіонавігаційні системи
Тема 1.1. Вступ. Загальні відомості з теорії навігації.
Класифікація радіонавігаційних систем. Радіонавігаційні засоби забезпечення польотів. Навігаційні елементи польоту. Поверхні і лінії положення. Методи визначення місцеположення об’єктів.
Завдання на СРС: Методи визначення місцеположення об’єктів.
Тема 1.2. Загальні відомості про радіотехнічні методи та засоби навігації.
Фізичні основи радіотехнічних методів навігації. Узагальнена структурна схема РНС. Основні тактико-технічні характеристики РНС. Точність радіонавігаційних вимірів.
Завдання на СРС: Точність радіонавігаційних вимірів.
Розділ 2. Методи радіокутометрії.
Тема 2.1. Фазовий метод радіокутометрії.
Принципи побудови фазових кутомірний систем. Фазові радіопеленгатори з безпосереднім вимірюванням різниці фаз, з використанням ефекту Допплера. Диференційно-фазовий РП. Допплерівська радіомаячна кутомірна система.
Завдання на СРС: Допплерівська радіомаячна кутомірна система.
Тема 2.2. Амплітудний, частотний, часовий та комбінований методи радіокутометрії.
Принципи побудови амплітудо-кутомірних систем. Амплітудна пеленгація по мінімуму та по максимуму сигналів. Використання синфазної багатовібраторної антени. Амплітудна пеленгація методом порівняння. Рівносигнальні радіомаяки з випромінюванням амплітудно-модульованих коливань. Радіомаяки з «опорним нулем».
Амплітудо-фазовий метод кутометрії. Фазо-кутомірна система з швидким обертанням ДСА.
Частотний метод радіокутометрії. Часовий методи радіокутометрії.
Завдання на СРС: Радіомаяки з «опорним нулем». Частотний та часовий методи радіокутометрії.
Розділ 3. Методи радіодалекометрії
Тема 3.1 Фазовий та частотний методи радіодалекометрії.
Фізична основа фазового та частотного методів вимірювання дальності. Вплив допплерівських зсувів частот на точність вимірювання дальності. Радіовисотомір з частотною модуляцією.
Завдання на СРС: Вплив допплерівських зсувів частот на точність вимірювання дальності.
Тема 3.2. Часовий методи радіодалекометріі.
Фізична основа часового методу вимірювання дальності. Радіодалекомір з відбитим сигналом. Радіодалекомір з ретрансляцією сигналів. Імпульсні радіовисотоміри.
Розділ 4. Різницево-далекомірні методи радіовимірювань
Тема 4.1. Фазовий різницево-далекомірний метод.
Фізична основа фазового різницево-далекомірного методу. Фазова різницево-далекомірна РНС з частотним поділом каналів. Фазові різницево-далекомірні системи з часовим поділом каналів.
Тема 4.2. Імпульсний, та імпульсно-фазовий різницево-далекомірні методи.
Фізична основа імпульсного різницево-далекомірного методу. Імпульсно-фазові різницево-далекомірні системи.
Завдання на СРС: Імпульсно-фазова різницево-далекомірна система «Loran-C».
Розділ 5. Радіотехнічні методи вимірювання радіальних і кутових швидкостей
Тема 5.1. Допплерівський метод вимірювання швидкості та кута зносу.
Фізична основа допплерівського методу вимірювання швидкості. Одно-, дво -, трьох-, чотирьох - променеві ДВШЗ. Допплерівський метод вимірювання кутової швидкості.
Завдання на СРС: Допплерівський метод вимірювання кутової швидкості.
Тема 5.2. Кореляційний метод вимірювання шляховий швидкості і кута зносу .
Фізична основа кореляційного методу. Схема вимірювача.
Розділ 6. Застосування радіотехнічних методів і засобів для рішення навігаційних задач
Тема 6.1. Позиціонування об’єктів. Робочі зони.
Точність визначення поверхонь і ліній положення. Визначення робочих зон.
Завдання на СРС: Застосування градієнтний методу для оцінки точності.
Тема 6.2. Визначення положення об'єкта з використанням різних РНС.
Оцінка точності визначення місцеположення об’єкта. Способи виведення ЛА в задану точку з використанням РНС. Забезпечення заходження ЛА на посадку та інструментальну посадку.
Розділ 7. Радіомаячні та пеленгаційні системи
Тема 7.1. Приводні радіостанції.
Призначення, задачі, що вирішуються, технічні характеристики. Структура ПРС, режими і принцип роботи. Бортове обладнання. Структурна схема автоматичного радіокомпаса, рамкова антена, гоніометр, індикатори.
Завдання на СРС: Авіаційні автоматичні радіокомпаси.
Тема 7.2. Автоматичні радіопеленгатори.
Призначення, задачі, що вирішуються. Застосування АРП при керуванні повітряним рухом. Основні тактико-технічні данні радіопеленгаторів. Визначення пеленга в стандартному АРП, принцип визначення пеленга в допплерівському пеленгаторі, принцип виміру пеленгу фазовим допплерівськім АРП, квазідопплерівський метод пеленгування. Структурна схема АРП, антенна система.
Завдання на СРС: Порівняльний аналіз різних видів АРП.
Розділ 8. Радіонавігаційні системи ближньої навігації
Тема 8.1. Всенаправлений азимутальний радіомаяк ДВЧ-діапазону VOR.
Призначення, задачі, що вирішуються. Принцип роботи радіомаяка VOR. Генерування навігаційних сигналів, спектр сигналу радіомаяка VOR, глибина модуляції. Структурна схема, функціональні вузли, що входять до складу VOR. Пакети програмного забезпечення. Передавач радіомаяка VOR. Антена радіомаяка VOR та її елементи. Бортове обладнання.
Завдання на СРС: Передавач радіомаяка VOR.
Тема 8.2. Всенаправлений допплерівський азимутальний радіомаяк ДВЧ-діапазону DVOR.
Задачі, що вирішуються, індикація навігаційної інформації. Принцип роботи радіомаяка DVOR, відмінність від системи VOR. Імітація кругового руху антени електронним способом.. Структура DVOR, передавач радіомаяка, функціональний опис. Формування модульованих і немодульованих сигналів. Антенна система DVOR. Бортове обладнання, принцип обробки сигналів.
Завдання на СРС: Взаємодія наземного і бортового обладнання DVOR.
Тема 8.3. Далекомірний радіомаяк DME
Призначення, задачі, що вирішуються. Основи функціонування далекомірного каналу. Робота наземний пріємо-відповідача. Параметри сигналів DME. Бортовий приймач. Структурна схема маяка DME, процесори пріємо-відповідача, монітора, програмні пакети, задачі, що вирішують. Схема приймача маяка DME, обробка сигналів, процесор обробки. Передавач маяка DME, схема передавача. Антенна система, конструкція, основні характеристики. Бортове обладнання.
Завдання на СРС: Робота приймально-передавального обладнання DME.
Тема 8.4. Радіотехнічна система ближньої навігації РСБН.
Призначення, задачі, що вирішуються. Склад наземного і бортового обладнання. Спрощена структурна схема РСБН. Вимірювання на борту відстані до наземного радіомаяка. Вимірювання на борту азимуту. Схема азимутального каналу РСБН. Бортова апаратура РСБН. Вимірювання на землі азимута і дальності до літака.
Завдання на СРС: Схема азимутального каналу. Вимірювання азимуту на борту і на землі.
Розділ 9. Системи посадки
Тема 9.1. Система посадки метрового діапазону ILS .
Призначення, задачі, що вирішуються. Інструментальна система посадки ILS, склад наземного і бортового обладнання. Принцип формування просторової траєкторії посадки – гліссади. Структурна схема та принцип роботи курсового радіомаяка. Структурна схема та принцип роботи гліссадного радіомаяка. Взаємодія обладнання радіомаякової системи посадки. Схема прийому сигналів КРМ і ГРМ на борту ПС.
Завдання на СРС: Взаємодія обладнання радіомаякової системи посадки.
Тема 9.2. Мікрохвильова система посадки MLS.
Принцип роботи. Структурна схема.
Розділ 10. Супутникова радіонавігація
Тема 10.1. Супутникові методи радіонавігації
Роль супутникових систем в сучасній навігації. Супутникові радіонавігаційні системи (СРНС), основні сегменти СРНС, задачі, що вирішуються. Вимоги до характеристик СРНС. Системи координат, просторове положення та рух навігаційних супутників, елементи орбіт. Загальні принципи функціонування СРНС. Псевдодалекомірний спосіб визначення координат користувача. Поширення ефемеридної інформації, інформація, що передається супутником, псевдовипадковий далекомірний код, навігаційне повідомлення. Процес отримання інформації. Кодування навігаційних повідомлень. Протокол NMEA-0183.
Завдання на СРС: Формування псевдовипадкового коду.
Тема 10.2.Супутникові радіонавігаційні системи GPS, ГЛОНАС.
Глобальна навігаційна супутникова система GNSS. СРНС ГЛОНАС. Організація роботи GPS і ГЛОНАСС. Основні характеристики GPS і ГЛОНАСС. Інтерфейси ГЛОНАСС и GPS з апаратурою споживачів, радіолінії, діапазони частот, кодування сигналів, види кодів. Формування и передача інформаційних сигналів. Формат і зміст навігаційних даних.
Завдання на СРС: Кодування інформаційних сигналів.
Тема 10.3. Забезпечення супутникової радіонавігації.
Узагальнена функціональна схема навігаційного приймача. Пошук і виявлення сигналу навігаційного супутника. Схема проходження сигналу в приймачі. Визначення координат псевдо далекомірний методом. Точність визначення координат і швидкості. Диференціальний режим. Бортові функціональні доповнення ABAS, RAIM, AAIM. Супутникові системи функціонального доповнення SВАS. Наземні системи функціональних доповнень GBAS. Режими і функції бортового обладнання СНС, приймачі та їх класифікація.
Завдання на СРС: Методи підвищення точності СРНС, диференціальний режим.
Лабораторні заняття (комп’ютерний практикум)
1. Моделювання сигналів і діаграм направленості антен фазо-кутомірних систем.
2. Моделювання сигналів допплерівського автоматичного радіопеленгатора.
3. Моделювання процесу визначення пеленга допплерівським радіопеленгатором.
4. Моделювання частотного радіовисотоміра.
5. Моделювання імпульсного радіовисотоміра.
6. Похибки кутомірно-далекомірних радіонавігаційних систем.
7. Різницево-далекомірний метод визначення положення об’єктів.
8. Точність різницево-далекомірних радіонавігаційних систем.
9. Моделювання радіотракту приймача GPS.
№ з/п |
Назва теми, що виноситься на самостійне опрацювання |
Кількість годин СРС |
1. |
1.1. Методи визначення місцеположення об’єктів. |
2 |
2. |
1.2. Точність радіонавігаційних вимірів. |
2 |
3. |
2.1. Допплерівська радіомаячна кутомірна система. |
2 |
4. |
2.2. Радіомаяки з «опорним нулем». Частотний та часовий методи радіокутометрії. |
2 |
5. |
3.1. Вплив допплерівських зсувів частот на точність вимірювання дальності. |
2 |
6. |
4.1. Імпульсно-фазова різницево-далекомірна система «Loran-C». |
2 |
7. |
5.1.Допплерівський метод вимірювання кутової швидкості. |
2 |
8. |
6.1. Застосування градієнтний методу для оцінки точності. |
2 |
9. |
7.1. Авіаційні автоматичні радіокомпаси. |
2 |
10. |
7.2. Порівняльний аналіз різних видів АРП. |
2 |
11. |
8.1. Передавач радіомаяка VOR. |
2 |
12. |
8.2. Взаємодія наземного і бортового обладнання DVOR. |
2 |
13. |
8.3. Робота приймально-передавального обладнання DME. |
2 |
14. |
8.4. Схема азимутального каналу. Вимірювання азимуту на борту і на землі. |
2 |
15. |
9.1. Взаємодія обладнання радіомаякової системи посадки. |
2 |
16. |
10.1. Формування псевдовипадкового коду. |
1 |
17. |
10.2. Кодування інформаційних сигналів. |
1 |
18. |
10.3. Методи підвищення точності СРНС, диференціальний режим. |
2 |
19. |
Підготовка до лабораторних занять. |
9 |
20. |
Підготовка до МКР. |
4 |
21. |
Підготовка до екзамену. |
4 |
|
Всього: |
51 |
Рекомендовані методи навчання: вивчення основної та допоміжної літератури за тематикою лекцій, розв’язування задач на лабораторних заняттях та при виконанні завдань. Студенту рекомендується вести докладний конспект лекцій. Важливим аспектом якісного засвоєння матеріалу, відпрацювання методів та алгоритмів вирішення основних завдань дисципліни є самостійна робота. Вона містить читання літератури, огляд літератури за темою, підготовку до занять, контрольних заходів та заліку.
Правила відвідування занять. Студентам рекомендується відвідувати лекційні заняття і особливо лабораторні, оскільки на них в умовах колективного обговорення та вирішення завдань розвиваються необхідні уміння, досвід та навички. Система оцінювання орієнтована на отримання балів за своєчасність виконання практичних робіт, а також виконання завдань, які здатні розвинути практичні уміння та навички.
На лекції заборонено відволікати викладача від викладання матеріалу, усі питання, уточнення та ін. студенти задають в кінці лекції у відведений для цього час.
Призначення заохочувальних та штрафних балів. Заохочувальні бали виставляються за: активну участь на лекціях та лабораторних заняттях, участь у конкурсах робіт, підготовку та публікацію наукових статей і тезисів доповідей на наукових конференціях, участь в науково-дослідній роботі на тему, що відповідає темам дисципліни. Кількість заохочуваних балів не більше 10;
Академічна доброчесність Політика та принципи академічної доброчесності визначені у розділі 3 Кодексу честі Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського». Детальніше: https://kpi.ua/code.
Норми етичної поведінки Норми етичної поведінки студентів і працівників визначені у розділі 2 Кодексу честі Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського». Детальніше: https://kpi.ua/code.
Навчання іноземною мовою Навчальна дисципліна «Радіонавігаційні системи» передбачає її вивчення на український мові. У процесі викладання навчальної дисципліни використовуються матеріали та джерела англійською мовою.
8.1. Види контролю
Поточний контроль: здійснюється шляхом опитування на лабораторних заняттях, при виконанні МКР.
Календарний контроль: провадиться двічі на семестр як моніторинг поточного стану виконання вимог силабусу.
Календарна контроль студентів проводиться за значенням поточного рейтингу студента на час атестації. Якщо значення цього рейтингу не менше 50 % від максимально можливого на час проведення такого контролю, студент вважається атестованим.
Семестровий контроль: в п’ятому семестрі – екзамен.
8.2. Рейтингова система оцінювання результатів навчання
8.3. Критерії нарахування балів
1. Виконання та захист лабораторних робіт (всього 9 робіт). Кожна лабораторна робота оцінюється із 5 балів:
2. Модульна контрольна робота оцінюється із 15 балів:
3. Сума максимально можливих балів контрольних заходів (пункти 1-2) протягом семестру (RC) складає:
RC = 45 + 15 = 60 балів.
4. Умовою допуску до екзамену є рейтингова оцінка не менша 45 балів і відсутність заборгованостей з лабораторних робіт та семестрового індивідуального завдання.
5. Складання екзамену оцінюється із 40 балів. На екзамені студенти відповідають на питання білету. Відповіді на запитання (завдання) оцінюються за такими критеріями:
6. Після оцінювання відповідей студента на екзамені (виконання екзаменаційної контрольної роботи) викладач підсумовує стартові бали та бали за екзамен, зводить до рейтингової оцінки RD та переводить до оцінок за університетською шкалою (п.3.20 ПОЛОЖЕННЯ про систему оцінювання результатів навчання в КПІ ім. Ігоря Сікорського).
7. Рейтингова оцінка з дисципліни RD переводиться до семестрової оцінки згідно з таблицею:
Кількість балів | Оцінка |
---|---|
100-95 | Відмінно |
94-85 | Дуже добре |
84-75 | Добре |
74-65 | Задовільно |
64-60 | Достатньо |
Менше 60 | Незадовільно |
Не виконані умови допуску | Не допущено |
Перелік питань для контролю якості засвоєння курсу дисципліни
Дистанційний курс навчальної дисципліни розміщений на сайті: https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=6401
Лабораторія для проведення практичних занять та досліджень основних положень радіонавігаційних систем розташована в аудиторії № 211 навчального корпусу №17. В лабораторії розгорнутий програмно-апаратний комплекс для математичного моделювання роботи та розрахунків основних параметрів радіонавігаційних систем.
Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):
Складено
Васильєв В. М.;
Ухвалено кафедрою РТС (протокол № 06/2024 від 27.06.2024 )
Погоджено методичною комісією факультету/ННІ (протокол № 06/2024 від 28.06.2024 р. )