Кафедра прикладної радіоелектроніки |
Рівень вищої освіти | Перший (бакалаврський) |
Галузь знань | - |
Спеціальність | |
Освітня програма | Всі ОП |
Статус дисципліни | Вибіркова (Ф-каталог) |
Форма здобуття вищої освіти | Очна |
Рік підготовки, семестр | Доступно для вибору починаючи з 3-го курсу, осінній семестр |
Обсяг дисципліни | 4 кред. (Лекц. 18 год, Практ. 18 год, Лаб. 18 год, СРС. 66 год ) |
Семестровий контроль/контрольні заходи | Залік |
Розклад занять | https://rozklad.kpi.ua |
Мова викладання | Українська / Англійська |
Інформація про керівника курсу / викладачів | Лекц.: Мосійчук В. С., Практ.: Титенко О. Т., Лаб.: Титенко О. Т., СРС.: Мосійчук В. С. |
Розміщення курсу | http://iot.kpi.ua/lms/course/view.php?id=20 |
Метою дисципліни "Проектування цифрових пристроїв на ПЛІС" є формування у студентів здатностей:
Після засвоєння дисципліни мають продемонструвати такі результати навчання:
знання :
уміння:
здатність належно виконувати певні дії, заснована на доцільному використанні людиною набутих знань
досвід:
Дисципліна “Проектування ЦП на ПЛІС” є базується на таких курсах: Інформатика, в якій студенти отримали базові навички програмування на мові С, Цифрові пристрої, в якій студенти отримали базові поняття відносно базових цифрових пристроїв.
РОЗДІЛ 1. Синтаксис Verilog та правила опису моделей ЦП га їх основі
Тема 1.1: «Основи програмованої логіки, архітектура ПЛІС»
Універсальні цифрові пристрої, приклади реалізації програмованих ЦП на мультиплексорах та дешифраторах; приклад створення програмованого ЦП на основі ПЗП; програмовані логічні матриці (ПЛМ), програмована матрична логіка (ПМЛ); приклад реалізації ЦП на ПМЛ ; сучасні структури ПЛІС.
Тема 1.2: «Особливості проектування цифрових пристроїв на ПЛІС. Мови опису моделей цифрових пристроїв HDL»
Синтаксис мови опису цифрових пристроїв Verilog; поведінковий опис цифрових пристроїв ; структурний опис цифрових пристроїв; типи даних intereger, reg та wire; способи визначення логічних функцій
Тема 1.3: «Опис моделей цифрових пристроїв комбінаційного типу на Verilog»
Опис повного суматора ; опис мультиплекторів; опис дешифраторів; опис ієрархічних проектів цифрових пристроїв;
Тема 1.4: «Опис моделей цифрових пристроїв послідовнісного типу на Verilog»
Різниця опису тригерів та «латчів» (фіксаторів); опис регістру; опис лічильника з заданим модулем лічби; опис зсувного регістру; різниця між блокуючим та неблокуючим присвоєнням;
Тема 1.5: «Особливості реалізації синхронних ЦП»
Визначення синхронних цифрових пристроїв; розпізнавання синхронних та асинхронних ЦП; опис ЦП з синхронним та асинхронним скиданням; опис цифрових автоматів Мілі та Мура.
Тема 1.6: «Методологія тестування функціональної коректності моделей ЦП на Verilog»
Методологія тестування та перевірки функціональної коректності; конструкції та директиви HDL, що можуть використовуватися під час тестування; вивід інформації у консоль; особливості реалізації універсальних тестових модулів;
Тема 1.7: «Опис параметричних модулів ЦП»
Особливості опису модулів з параметрами; цикли for та ін , що можуть бути синтезовані у параметричних модулях; параметризація модуля генератора псевдовипадкового коду; приклад повної параметризації модуля генератора ПСП;
Тема 1.8: «Особливості створення ЦП конвеєрного типу»
Часовий та просторовий паралелізм – аналогії з життя ; оцінка підвищення продуктивності за рахунок паралелізму; опис цифрового фільтру, аналіз складності окремих його блоків ; оптимізація цифрового фільтру, реалізація суматора на основі конвеєра;
Тема 1.9: «Особливості дизайну ЦП стійких до завад типу голок»
Часові характеристики цифрових пристроїв; природа появи завад типу «голки» ; опис та використання синхронізаторів вхідних зовнішніх сигналів; коректні схеми виділення фронтів та формування імпульсів з використанням тактового сигналу (gated clock).
РОЗДІЛ 2. Опис та тестування моделей цифрових пристроїв на Verilog
Тема 2.1. Реалізація ЦП комбінаційного типу на ПЛІС.
Опис комбінаційного ЦП поведінковим та структурним стилем. Виконання тестування модуля створеним модулем автоматичного тестування. Призначення портам виводів ПЛІС та конфігурування ПЛІС на макеті.
Тема 2.2. Реалізація ЦП послідовнісного типу на ПЛІС.
Опис послідовнісного ЦП поведінковим та структурним стилем. Виконання тестування модуля створеним модулем автоматичного тестування. Призначення портам виводів ПЛІС та конфігурування ПЛІС на макеті.
Тема 2.3. Реалізація паралельного інтерфейсу до ЦАП. Формування заданих сигналів
Створення ієрархічного проекту структурним стилем. Створення тест плану та його реалізація в модулі автоматичного тестування. Призначення портам виводів ПЛІС та конфігурування ПЛІС на макеті.
Тема 2.4. Реалізація цифрового фільтру на ПЛІС.
Створення ієрархічного проекту з цифровим фільтром. Виконання оптимізації комбінаційної схеми фільтра на основі створення конвеєра. Призначення портам виводів ПЛІС та конфігурування ПЛІС на макеті.
Базова
1. Опис та симуляція моделей цифрових пристроїв на Verilog : Метод. вказівки до викон. розрахунково-графічної роботи для студ. спец. «Радіоелектронні апарати та засоби», «Інтелектуальні технології мікросистемної радіоелектронної техніки», «Біотехнічні та медичні апарати і системи» / Уклад.: В.С. Мосійчук. – К. : НТУУ «КПІ», 2012. – 35 с. – Режим доступу: http://ros.kpi.ua/downloads/CXT_EA_RGR.pdf
2. Рябенький В. М. VERILOG. Практика проектування цифрових пристоїв на ПЛІС : Навч. посіб. / В.М. Рябенький, О.О. Ушкаренко ; Нац. ун-т кораблебудування ім. адм. Макарова. – Миколаїв : Іліон, 2007. – 324 с
Допоміжна
3. Поляков А. К. Языки VHDL и VERILOG в проектировании цифровой аппаратуры / А.К. Поляков. – М. : СОЛОН-Пресс, 2003. – 320 с. – Библиогр. : ISBN 5-08003-016-6.
4. Harris D. M. Digital Design and Computer Architecture / D.M. Harris , S. L. Harris. ; Sec. Ed. – Morgan Kaufmann, 2013. – 560 с. – ISBN 978-0-12-394424-5. ]. – Режим доступу: https://www.uop.edu.jo/download/research/members/Digital_Design_and_Computer_Architecture.pdf
5. Ciletti M. D. Advanced Digital Design with the Verilog HDL / M.D. Ciletti. – Prentice Hall. – 982 p. – ISBN 978-0-13-089161-7.
6. Угрюмов Е. П. Цифровая схемотехника / Е. П. Угрюмов. – СПб. : БХВ-Петербург, 2004. – 528 с. – Библиогр. : ISBN 5-8206-0100-9.
7. Максфилд К. Проектирование на ПЛИС. Курс молодого бойца. – М. : Издательский дом «Додека-XXI», 2007. – 407 с. – Библиогр. : ISBN 978-5-94120-147-1.
8. Соловьев В. В. Проектирование цифрових систем на основе программируемых логических интегральных схем. – М. : Горячая линия – Телеком, 2001. – 636 с. – Библиогр. : ISBN 5-93517-043-4.
9. Стешенко В. Б. ПЛИС фирмы ALTERA : проектирование устройств обработки сигналов. М. : ДОДЕКА, 2000. – 128 с.
Інформаційні ресурси
10. Altera Corporation [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://altera.com. – Назва з екрану.
11. Проэктирование цифровых устройств : подборка электронных книг [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ex.ua/12183571. – Назва з екрану.
4. Лекційні заняття
№ з/п |
Назва теми лекції та перелік основних питань |
1 |
Тема: «Основи програмованої логіки, архітектура ПЛІС»
Література:
Завдання на СРС:
|
2 |
Тема: «Особливості проектування цифрових пристроїв на ПЛІС. Мови опису моделей цифрових пристроїв HDL»
Література:
Завдання на СРС:
|
3 |
Тема: «Опис моделей цифрових пристроїв комбінаційного типу на Verilog»
Література:
Завдання на СРС:
|
4 |
Тема: «Опис моделей цифрових пристроїв послідовнісного типу на Verilog»
Література:
Завдання на СРС:
|
5 |
Тема: «Особливості реалізації синхронних ЦП»
Література:
Завдання на СРС:
|
6 |
Тема: «Методологія тестування функціональної коректності моделей ЦП на Verilog»
Література:
Завдання на СРС:
|
7 |
Тема: «Опис параметричних модулів ЦП»
Література:
Завдання на СРС:
|
8 |
Тема: «Особливості створення ЦП конвеєрного типу»
Література:
Завдання на СРС:
|
9 |
Тема: «Особливості дизайну ЦП стійких до завад типу голок»
Література:
Завдання на СРС:
|
Лабораторні заняття
Оскільки дисципліна «Проектування ЦП на ПЛІС» належить до циклу дисциплін професійно-практичної підготовки, то значна увага приділяється саме практичній складовій навчання. Основною метою лабораторних занять є експериментальна перевірка теоретичних знань, набуття навиків проектування, реалізації алгоритмів на основі мов опису Verilog HDL, тестування та верифікація проектів радіотехнічних пристроїв за допомогою їх моделювання та конфігурації ПЛІС на макетах.
№ з/п |
Назва лабораторної роботи |
Кількість ауд. годин |
1 |
Опис та тестування ЦП комбінаційного типу. Програмування на ПЛІС |
4 |
2 |
Опис та тестування ЦП послідовнісного типу. Програмування на ПЛІС |
4 |
3 |
Опис та тестування цифрового інтерфейсу до ЦАП. Створення генератор сигналів заданої форми |
4 |
4 |
Опис та тестування цифрового інтерфейсу до АЦП. Реалізація цифрового фільтру. Дискретизація аналогового сигналу, його цифрова фільтрація та відтворення на ЦАП |
4 |
Усi лабораторні роботи виконуються в середовищі автоматизованого проектування Quartus II на навчальних макетах з ПЛІС фірми Altera. Кожен студент отримує індивідуальне завдання, яке виконується ним самостійно на своєму робочому місці, обладнаному персональним комп’ютером та макетом з ПЛІС. Завдання на лабораторні роботи студенти отримують заздалегідь. Перед початком заняття проводиться опитування для того, щоб оцінити готовність студента до проведення роботи. Після виконання роботи відбувається захист та обговорення отриманих результатів.
Проведення лабораторних робіт планується після вивчення основного матеріалу, оскільки лабораторні роботи комплексні.
№ з/п |
Назва теми, що виноситься на самостійне опрацювання |
Кількість годин СРС |
1 |
Тема 6: «Методологія тестування функціональної коректності моделей ЦП на Verilog»
Література:
|
6 |
2 |
Тема 7: «Опис параметричних модулів ЦП»
Література:
|
6 |
Домашня контрольна робота
Основні цілі ДКР – розвинути навички самостійного ведення власного проекту, зокрема розроблення радіотехнічного пристрою з використанням ПЛІС.
Кожне індивідуальне завдання ДКР є специфікацією на цифровий пристрій. У специфікації описано функціональність, котру слід реалізувати. Також може бути приведена структура проекту та шлях реалізації того чи іншого цифрового пристрою.
Проект відповідно до завдання ДКР має складаються з двох частин: модулів, що описують функціональну модель цифрового пристрою та модуля автоматичного тестування, що забезпечує верифікацію проекту. Для верифікації проекту слід продумати тест план, описати модуль тестування (testbench) та визначити очікуванні результати симуляції. Як мінімум, тест план має описувати: 1) функціональні особливості, які слід протестувати; 2) те як саме ці особливості доцільно перевіряти.
Типові завдання для ДКР
1. Розробити та перевірити на Verilog діаграм станів та поведінкову модель автомата Мілі та Мура, забезпечать виявлення у потоці значення 01002, починаючи з самого молодшого біта.
2. Розробити та перевірити модель 4-х розрядного лічильника, якому залежно від сигналу керування model буде реалізована можливість рахувати у двійковому коді або у коді Грея.
3. Розробити кінцевий автомат з входами clk та reset, та виходами clk_by_6 та clk_by _10, (подільник тактової частоти на 6 та 10, відповідно).
4. Розробити поведінкову модель модуля подільника частоти на 11 «Divide_by_11».
5. Описати модель модуля для визначення даних, що не є двійково-десятковому форматі кодування.
6. Розробити, протестувати та синтезувати цифровий автомат Мура для розпізнавання у потоці кодової послідовності “001011”.
7. Розробити, протестувати та синтезувати цифровий автомат Мілі для розпізнавання у потоці кодової послідовності “001011”.
8. Використовуючи continuous assignment, розробити та перевірити модель компаратора, що може порівняти чотири 32-розр. безнакові двійкові числа і сформувати на виході сигнал, який буде вказувати яке з чисел є найбільшим і яке найменше.
9. Використовуючи блок always, розробити та перевірити поведінкову модель компаратора, що може порівняти чотири 32-розр. безнакові двійкові числа і сформувати на виході сигнал, який буде вказувати яке з чисел є найбільшим і яке найменше
10. Описати модель та підтвердити функціональність циклічного зсуваючого регістру. Такі регістри використовуються в сигнальних процесорах для уникнення проблем з переповненням результату внаслідок арифметичних операцій і дозволяє масштабувати значення. Так у разі зсуву вліво на 1 розр. значення множиться на 2, а у разі зсуву вправо – ділиться. Операція зсуву може бути реалізована комбінаційною схемою, проте у завданні слід використовувати додатково регістр.
11. Описати на Verilog та перевірити схему, що приведена нижче. Вихід P _odd буде рівний 1 на виході, якщо значення на вході D _in, що йдуть один за одним не є однаковими.
12. Розробити та перевірити на Verilog модель 4-розр. лічильника Джонсона.
Правила відвідування занять (як лекцій, так і практичних/лабораторних)
Обов'язковими до відвудування та виконання є лабораторні роботи. У разі пропуску цих занять, їх слід відпрацьовувати під час консультацій, або з іншими групами. У разі пропуску лекцій, слід проходити і здавати тести по матеріалам пропущеного заняття. Матеріали лекцій та відео розміщуються на LMS.
Захист лабораторних робіт
Лабораторні роботи захищаються у день виконання лабораторної роботи. Студент отримує дві оцінки. Перша за активність та ініціативність під час виконання лабораторної роботи та індивідуального занняття. Друга за захист та відповідь на контрольні запитання.
Захист індивідуальних завдань
В межах самостійної роботи студенти виконують завдання по матеріалам лекцій. За результатами перевірки слухачі курсу отримують коментарі від викладача та оцінку. Індивідуальні завдання не перездаються.
Заохочувальні та штрафних балів та політика щодо академічної доброчесності
Найбільш активні студенти та студенти, які виконують окремі завдання зразково можуть отримати до 10 балів до семестрового рейтингу.
Штрафні бали застосовуються у разі видавання чужої роботи за свою з обов'язковим подапльшим її переопрацюванням.
Політика дедлайнів та перескладань
У разі пропуску кінцевих термінів здачі завдань для слухачів курсу зменшується максильний бал по завданням на 10 %.
Рейтингова система оцінювання
Кількість балів | Оцінка |
---|---|
100-95 | Відмінно |
94-85 | Дуже добре |
84-75 | Добре |
74-65 | Задовільно |
64-60 | Достатньо |
Менше 60 | Незадовільно |
Не виконані умови допуску | Не допущено |
Перелік запитань та завдань на залік
Лабораторні роботи проводяться в спеціалізованій лабораторії 510б-17. Обладнано 8-м робочих місць з макетами на основі ПЛІС ALTERA ACEX10.
Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):
Складено
Мосійчук В. С.; Титенко О. Т.;
Ухвалено кафедрою ПРЕ (протокол № 06/2021 від 2021-06-29 )
Погоджено методичною комісією факультету/ННІ (протокол № ______ від ______)