Кафедра прикладної радіоелектроніки

[TS-29] Теорія складних систем, системний аналіз в радіотехніці

Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)

Реквізити навчальної дисципліни

Рівень вищої освітиТретій (освітньо-науковий)
Галузь знань-
Спеціальність
Освітня програма
Статус дисципліниНормативна
Форма здобуття вищої освітиОчна
Рік підготовки, семестр1 курс, весняний семестр
Обсяг дисципліни4 кред. ()
Семестровий контроль/контрольні заходи0
Розклад занятьhttps://rozklad.kpi.ua
Мова викладанняУкраїнська
Інформація про керівника курсу / викладачів
Розміщення курсу

Програма навчальної дисципліни

1. Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання

Мета дисципліни - формування у студентів теоретичних знань та практичних навичок самостійної роботи із використання системного підходу до розв'язання складних задач, що виникають при розробці, аналізі і реалізації проектів.

В курсі вивчається теоретичні та практичні основи системного аналізу, як сукупністі методів і засобів, які використовуються в дослідженні та конструюванні складних й простих об’єктів, насамперед методів вироблення, прийняття і обґрунтування рішень при проектуванні, створенні та управлінні соціальними, економічними, технічними системами. Особливий акцент в дисципліні ставиться на теоретичну та методологічну базу системного аналізу становлять системний підхід і загальна теорія систем. 

2. Пререквізити та постреквізити дисципліни (місце в структурно-логічній схемі навчання за відповідною освітньою програмою)

1) успішне опанування дисциплін «Математичний аналіз», «Диференціальні рівняння», «Сучасні інформаційні системи та технології», «Філософія».

2) знання теоретичних основ математичного аналізу, теорії філосовського пізнання всесвіту, основні поняття та терміни, що стосуються ІТ технологій.

3) володіння елементарними навичками з теорії кодування, використання типів комп’ютерних обчислювальних систем; навичками користування системою моделювання процесів.

3. Зміст навчальної дисципліни

Дисципліна включає таки розділи:

  1. Основи системного підходу при вирішенні науково-дослідних і практичних задач;
  2. Основні поняття і визначення теорії систем, моделювання як методу дослідження систем;
  3. Методологічні основи формування системи цілей і засобів досягнення цілей при дослідженні систем і системному аналізі;
  4. Основи побудови математичних моделей для аналізу ефективності і ухвалення рішень;
  5. Основи методів аналізу і прийняття рішень;
  6. Основи організації і проведення експертиз при інформаційній підготовці рішень.
  7. Формулювання проблеми та її проблематики. Виявлення цілей. Метод побудови дерева цілей. Формулювання критеріїв. Визначення наявних ресурсів для досягнення цілей. Генерування альтернатив та сценаріїв.
  8. Евристичні методи генерування альтернатив. Метод «мозкового штурму». Метод Дельфі.
  9. Кількісні та якісні методи описання систем. Описання систем за допомогою моделі «чорного ящика». Метод побудови дерева цілей. Графічне моделювання. Математичне, імітаційне, структурне, фізичне моделювання.

4. Навчальні матеріали та ресурси

  1. Ладанюк А.П.  Основи системного аналізу. Навчальний посібник. – Вінниця: Нова книга, 2014. – 176 с.
  2. Стопакевич А.А. Сложные системы: анализ, синтез, управление. – Одесса: КРЕД, 2014. – 277с.
  3. Анфилатов В.С. и др. Системный анализ в управлении. М.: Финансы и статистика, 2012.
  4. Барышников А. А., Кузьмин А. М. Формы применения функционально-стоимостного анализа //«Машиностроитель», No 6, 2011.
  5. Богданов А. А. Всеобщая организационная наука (тектология). В 3-х томах. М.: 1995. - Т 1-3.
  6. Волкова В.Н., Денисов А.А. Основы теории систем и системного анализа. Учебник, издание 2. СПб.: Изд-во СПбГГУ, 1999.
  7. Вощинин А.П, Сотиров Г.Р. Оптимизация в условиях неопределенности. МЭИ-СССР, Техника: НРБ (книга+дискета), 1989.

Навчальний контент

5. Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)

Форми оцінювання: рівень досягнення всіх запланованих результатів навчання визначається за результатами захистів індивідуальних лабораторних робіт, виконання практичних робіт, написання модульних контрольних робіт та екзаменаційного оцінювання.

Питома вага результатів навчання у підсумковій оцінці за умови її опанування на належному рівні наступні:

  • результати навчання – 1 (знання) – до 25%;
  • результати навчання – 2 (вміння) – до 60%;
  • результати навчання – 3 (комунікація) – до 15%.

6. Самостійна робота студента

Студенти виконують проведення розрахунків за первинними даними які отримані на лабораторних заняттях (2 години на виконання лабораторної роботи); Проводять розв’язок задач в ході виконання розрахункової роботи (4 години).

Політика та контроль

7. Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)

Підсумкове оцінювання у формі заліку: складає 40 балів (40% від загального рейтингу дисципліни у 100 балів ).

Завдання з заліку сформовані у вигляді питань, що містить теоретичне завдання чи практичні завдання. Вага теоретичного та практичного завдання максимум по 20 балів за питання. Всього 40 балів максимум.

 Оцінка за залік не може бути меншою 24 балів для отримання позитивної оцінки за екзамен.

Підсумкова оцінка визначається шляхом підсумовування балів семестрової роботи та екзамену. Якщо у підсумку студент набрав менше 60 балів, йому ставиться оцінка «незадовільно».

8. Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)

Семестрове оцінювання: 60 балів (60%)

Упродовж семестру на лекціях здобувачі освіти приймають участь у дискусіях та усних опитуваннях за результатами тем, що виносилися на самостійну підготовку. Кількість виступів обмежена до 4. Одна доповідь оцінюється до 2 балів, а доповнення 0.5-1 бал. Загальна кількість балів, що здобувач може обрати на лекціях 32 балів. За результатами набутих знань проводиться літучки у формі відповідей на питання та оцінюється до 12 балів. Також, передбачено виконання 12 практичних робіт, що оцінюються від 1 до 3 балів за кожну (всього від 12 до 36 балів). Предмет закінчується заліком.

Студент отримує допуск до заліку за умови здачі та захисту всіх передбачених планом лабораторних та практичних робіт та отримання протягом семестру не менше 36 балів. Максимальна кількість балів – 60.

Таблиця відповідності рейтингових балів оцінкам за університетською шкалою
Кількість балівОцінка
100-95Відмінно
94-85Дуже добре
84-75Добре
74-65Задовільно
64-60Достатньо
Менше 60Незадовільно
Не виконані умови допускуНе допущено

9. Додаткова інформація з дисципліни (освітнього компонента)

Охарактеризуйте основні етапи виникнення і розвитку теорії систем.

Який вклад у становлення системних ідей внесла філософія?

Дайте характеристику основним джерелам системних уявлень.

Хто є основоположником загальної теорії систем. Які його основні ідеї?

Які етапи свого розвитку пройшла теорія систем?

Дайте характеристику суспільства як системи. Які його основні підсистеми?

Перелічіть основні завдання теорії систем і системного аналізу.

Перелічіть основні принципи системного аналізу.

Сформулюйте визначення системи.

Назвіть основні властивості систем.

Які системи відносять до матеріальних?

Які основні ознаки системи?

Що розуміють під поняттями «цілісність системи» та «якісна визначеність системи»?

Що розуміють під поняттями «гетерогенність системи» та «структура системи»?

Що означає поняття «ентропія»?

Поясніть зміст поняття «емерджентність».

Як зв'язані «проблема» і «система»?

За якими ознаками здійснюється класифікація систем?

Як Ви розумієте поняття «принципи класифікації»?

Приведіть приклади відкритих, закритих, штучних, природних, змішаних систем.

Яка роль поняття «ентропії» у системному аналізі?

Що таке принцип гомеостазу?

У чому полягає принцип поведінки рефлексії?

Які існують трактовки системного аналізу?

Що являє собою системний підхід в практичному житті суспільства?

Дайте визначення поняття "економіка".

Виконання яких операцій передує системному аналізу?

Охарактеризуйте економіку як складну систему.

Охарактеризуйте взаємозв'язок економіки з іншими науками.

Назовіть основні властивості, які притаманні соціально-економічним системам.

Дайте характеристику процедурам системного аналізу, які застосовуються при дослідженні соціально-економічних систем.

Перелічіть різновиди системного аналізу, що можна застосовувати для проведення економічного аналізу.

Що таке організація, дайте їй характеристику?

Які існують зовнішні та внутрішні системоутворюючі фактори організації?

Опишіть модель організації як відкритої системи.

Дайте характеристику зовнішнього середовища організації.

Які існують фактори макрооточення організації?

Які методи застосовують для аналізу середовища?

Що являє собою модель «організованої туманності»?

Дайте характеристику системі принципів організації.

Чим відрізняється місія організації від її цілей?

У чому полягає системний аналіз місії та цілей організації?

Які вимоги мають задовольняти цілі організації?

У чому полягає суть стратегічного управління з погляду системного аналізу?

Чим відрізняється стратегічне управління від оперативного?

Опис матеріально-технічного та інформаційного забезпечення дисципліни

Комп'ютерні класи, MatLab




Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):
Складено
Ухвалено кафедрою ПРЕ (протокол № ______ від ______)
Погоджено методичною комісією факультету/ННІ (протокол № ______ від ______)