![]() | Кафедра прикладної радіоелектроніки |
Предметом навчальної дисципліни «Конструкція літаків» є поглиблене вивчення конструкції літаків включно з елементами конструкції планера, бортовими системами та інтер’єром салону, а також ознайомлення з основами аеродинаміки.
У рамках навчальної дисципліни «Конструкція літаків» майбутні бакалаври ознайомлюються з сучасним станом літакобудування, класифікацією літаків відповідно до міжнародних та національних нормативних документів, геометрією крила та елементами його механізації, елементами хвостового оперення, конструкцією фюзеляжу та внутрішнім компонуванням пасажирського літака.
Метою дисципліни є формування у студентів знань необхідних для вирішенні конструкторських задач підприємств високотехнологічних секторів економіки, зокрема в області авіабудування.
Результати навчання, які мають продемонструвати студенти після засвоєння дисципліни:
Компетентності:
Програмні результати навчання:
Для опанування дисципліни «Конструкція літаків» необхідно мати знання з наступних дисциплін: «Інженерна графіка», «Комп’ютерна графіка», «Фізика».
У подальшому знання та вміння, одержані при вивченні цієї дисципліни, використовуються у спеціальних і професійно-орієнтованих дисциплінах, курсовому і дипломному проектуванні, забезпечують помітну перевагу в конкуренції на ринку праці у сфері інтелектуальних послуг.
Основні терміни та поняття. Сучасний стан літакобудування. Класифікація літаків відповідно до міжнародних та національних нормативних документів. Класифікація літаків за аеродинамічними схемами. Класифікація літаків за дальністю, за масою, за швидкістю, за схемою розміщення двигунів. Основні поняття аеродинаміки. Параметри повітря. Міжнародна стандартна атмосфера. Основні закони аеродинаміки. Природа підйомних сил. Природа лобового опору: профільний опір, індуктивний опір тертя, інтерференційний опір, хвильовий опір. Кут атаки, критичний кут атаки. Формула підйомної сили. Геометрія профілю крила. Розподіл тиску за профілем крила. Стріловидне крило. Центр тиску крила. Середня аеродинамічна хорда, САХ крила. Положення центру мас літака.
Геометрія крила. Призначення та вимоги до крила. Геометричні параметри крила: САХ, коренева і кінцева хорди, звуження крила, товщина/відносна товщина профілю, розмах крила, площа крила, кут стріловидності, кут установки крила, кут поперечного V, крутка крила. Типи профілів крила. Вплив геометричних параметрів крила на аеродинамічні, конструктивні, міцнісні та масові характеристики (приклади геометричних параметрів крила літаків Boeing). Конструктивні елементи крила. Робота силових елементів крила. Центроплан крила. Консолі крила. Розміщення паливних баків у крилі. Кесон. Механізація крила. Механізація передньої кромки крила. Механізація задньої кромки крила. Спойлери.
Навантаження, що діють на крило. Аеродинамічні навантаження на крило. Масові навантаження від конструкції крила, палива, зосереджених мас. Епюри поперечної сили, згинального моменту, крутного моменту. Робота силових елементів крила. Поняття перевантаження. Перевантаження в польоті, що встановився, при польоті з креном, при криволінійному польоті. Максимальне експлуатаційне навантаження. Діапазон експлуатаційних режимів – Flight envelope/V-n діаграма. Аеропружність. Дивергенція, Реверс кермових поверхонь. Флатер. Бафтінг. Причини виникнення та заходи запобігання аеропружним коливанням. Вимоги до жорсткості крила.
Основна група поверхонь керування. Елерони. Кермо напряму. Кермо висоти. Геометрія хвостового оперення, конструкція оперення. Аеродинамічні моменти від кермових поверхонь. Переставний стабілізатор. Негативні явища, пов'язані з відхиленням елеронів: зворотне рискання, реверс, флатер. Заходи запобігання цим явищам. Особливості застосування зовнішніх та внутрішніх елеронів, спойлерів (інтерцепторів). Стійкість, керованість та балансування літака. Поздовжня, поперечна, колійна стійкість літака. Поздовжнє та бічне балансування. Поздовжнє, поперечне, колійне керування літаком. Центрування. Діапазон центрувань. Центрувальна відомість.
Вимоги до конструкції фюзеляжу. Пояснення термінів "Fuselage station", "Water line", "Buttock line" та ін. Форми поперечного перерізу фюзеляжу. Довжина, діаметр та подовження фюзеляжу. Вплив на аеродинамічні характеристики та міцність. Вибір кута конусності, кута зрізу хвостової частини фюзеляжу, кутів огляду кабіни пілота. Конструктивні елементи фюзеляжу: обшивка, стрінгери, лонжерони, шпангоути (нормальні, силові/посилені, гермошпангоути). Навантаження, що діють на конструкцію фюзеляжу в умовах горизонтального польоту, при відхиленні кермових поверхонь, при стоянці на землі. Випадки додаткового динамічного навантаження конструкції фюзеляжу. Навантаження від надлишкового тиску. Епюри Q, Mізг, Мкр. Напруження у перерізі фюзеляжу, робота силових елементів фюзеляжу. Внутрішнє компонування пасажирського літака. Компонування пасажирського літака: розміщення крісел, пасажирського та побутового обладнання. Вимоги до розміщення крісел у пасажирській кабіні, параметри крісел, ширина та висота проходу, довжина та ширина кабіни. Випробування на міцність крісел, критерій травмонебезпечності голови (HIC).
Базова література:
1. Sadraey Mohammad H. Aircraft design : a systems engineering approach. Daniel Webster College, New Hampshire, USA, 2013. 799 p.
2. Pilot’s handbook of aeronautical knowledge. U.S. DEPARTMENT OF TRANSPORTATIONFEDERAL AVIATION ADMINISTRATION Flight Standards Service, USA, 2003. 353 p.
3. Aviation Maintenance Technician Handbook—Airframe, volume 1. U.S. DEPARTMENT OF TRANSPORTATIONFEDERAL AVIATION ADMINISTRATION Flight Standards Service, USA, 2012. 588 p.
Допоміжна література:
4. Sadraey Mohammad H. Aircraft Performance : Analysis. VDM Verlag Dr. Müller, 2009. 476 p.
5. Richard Young (NASA) Fuselage Design 101: Basic Terms and Concepts, Presented at NTSB Airplane Fuselage Structural Integrity Forum Washington, D.C., Sept. 21, 2011.
Основні форми навчання - лекції, семінарські заняття та самостійна робота студентів.
На лекціях студентам викладаються теоретичні основи дисципліни.
Лекційні заняття:
Семінарські заняття:
Самостійна робота студентів передбачає закріплення знань за матеріалами лекцій та їх поглиблення, а також самостійне вивчення окремих питань за рекомендованими навчально-методичними матеріалами.
На самостійну роботу студентів виділяється 66 години, з яких 16 годин – на підготовку до заліку і 50 годин на опрацювання матеріалів лекцій, семінарів та навчальної літератури відповідно до структури дисципліни.
Перед студентом ставляться наступні вимоги:
Академічна доброчесність
Політика та принципи академічної доброчесності визначені у розділі 3 Кодексу честі КПІ ім. Ігоря Сікорського. Детальніше: https://kpi.ua/code.
Норми етичної поведінки
Норми етичної поведінки студентів і працівників визначені у розділі 2 Кодексу честі КПІ ім. Ігоря Сікорського. Детальніше: https://kpi.ua/code.
Оскарження результатів контрольних заходів
Студенти мають право підняти будь-яке питання, яке стосується процедури проведення або оцінювання контрольних заходів, та очікувати, що воно буде розглянуто комісією.
Поточний контроль:
№ |
Назва контрольного заходу |
Кількість |
Ваговий бал |
Усього |
1 |
Презентації семінарських завдань |
5 |
12 |
60 |
Усього: |
60 |
Календарний контроль: провадиться двічі на семестр як моніторинг поточного стану виконання вимог силабусу.
Для отримання «зараховано» з першої проміжної атестації (8 тиждень) студент матиме на менш ніж 12 балів (за умови, якщо на початок 8 тижня згідно з календарним планом «ідеальний» студент має отримати 24 бали).
Для отримання «зараховано» з другої проміжної атестації (14 тиждень) студент матиме не менш 30 балів (за умови, якщо на початок 14 тижня згідно з календарним планом «ідеальний» студент має отримати 48 балів).
Семестровий контроль: залік (оцінюється в 40 балів).
Умови допуску до семестрового контролю:
Кількість балів | Оцінка |
---|---|
100-95 | Відмінно |
94-85 | Дуже добре |
84-75 | Добре |
74-65 | Задовільно |
64-60 | Достатньо |
Менше 60 | Незадовільно |
Не виконані умови допуску | Не допущено |
к.т.н., доцентом заступником директора Progresstech-Ukraine Гладським Максимом Миколайовичем |
Викладач РТФ cт.викл. каф. РІ Захарченко Оксана Степанівна, novikos1975@gmail.com |
Дисципліна викладачається на базі компанії партнера
Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):
Складено
Захарченко О. С.; Барандич К. С.;
Ухвалено кафедрою ПРЕ (протокол № 07/2022 від 06.07.2022 )
Погоджено методичною комісією факультету/ННІ (протокол № від )